כי שבטח שמתם לב, מסכי המגע השתלטו בעשור האחרון באופן גורף על תעשיית הרכב. מה שהחל בגימיק טכנולוגי עתידני לתפעול מערכת המולטימדיה הפך למרכיב הדומיננטי בתכנון תאי הנוסעים במכונית המודרנית, תוך מעבר גורף לממשק תפעול מבוסס על מסך המגע במקום ממשק התפעול של מתגים פיזיים ששימש במשך עשרות שנים את התעשיה.
יצרני הרכב התאהבו במסכי ומשטחי המגע שאפשרו להם לא רק לפשט את עיצוב סביבת הנהג, אלא גם לחסוך המון כסף על מתגים וחיווטים בפרט שעלות המסכים יורדת משנה לשנה. אלא שלא הכל ורוד במעבר לעידן המסכים ברכב, כאשר תפעול המכונית הפך לפחות אינטואיטיבי, מסובך מתמיד. הניסיון להיראות חדשניים בא פעמים רבות על חשבון קלות התפעול גם של פעולות בסיסיות במהלך הנהיגה, כמו כיוון פתחי המיזוג או הפעלת המגבים, בעיקר בדגמים שמנסים להציג חדשנות טכנולוגית כמו טסלה ולא מעט יצרניות סיניות.
עבור קוראנו הנאמנים הדבר לא חדש. ובאופן עקבי אנחנו מתריעים בכתבות ובמבחני הדרכים ב”אוברדרייב” על הקושי בתפעול של מסכי המגע, והסכנה הטמונה בהסחת הדעת של הנהג בזמן נהיגה לביצוע פעולות חיוניות בסיסיות. כעת מחקר חדש של אוניברסיטת וושינגטון ומכון המחקר של טויוטה שמתפרסם בימים אלו בארה”ב ובדק את יעלות האינטראקציה בנהיגה עם מסכי מגע מעניק לכך גם אישור מבוסס מדעית.
המחקר החדש קובע כי דיוק ההצבעה ומהירות ביצוע הפעולה בזמן נהיגה על גבי מסך מגע נמוך ב-58% בהשוואה לביצוע אותן פעולות בזמן שהרכב אינו בתנועה. במקביל ישנה עליה של 40% בסטיה מהקו הנבחר בנתיב בזמן שימוש במסך המגע. במילים אחרות: בזמן שלנהג לוקח יותר זמן ופחות דיוק לביצוע פעולות במסך המגע ישנה סטיה גבוה יותר של הרכב מנתיב הנסיעה. תוצאות שלא מפתיעות לאור כמות הנהגים המזגזגים על הכביש באופן לא ברור.
המחקר התבצע על שישה עשר נסיינים אשר הוצבו בסימולטור נהיגה. במהלך הנהיגה בסימולטור נדרשו הנסיינים לבצע על גבי מסך מגע שמותקן לצד ההגה מספר פעולות מבוססות זיכרון שנועדו למדוד עומס מנטלי. במהלך הנהיגה וביצוע הפעולות נוטרו באמצעות אלקטורדות פעילות המוח ומוליכות העור של הנסיינים לצד התרחבות האישונים מיקומי הידיים והעיניים כדי לספק תמונת מצב על העומס הקוגניטיבי בזמן ביצוע הפעולות הנדרשות. על פי בדיקת החוקרים ככל שהמשימות להן נדרשו הנסיינים במהלך הבדיקה היו מורכבות יותר, כך יכולת התפקוד והדיוק שלהם בנהיגת הסימולטור ירדה, מה שהוביל למסקנה המתבקשת העולה מתוצאות המחקר.
מה יקרה הלאה עם התוצאות של מחקר זה? התקווה היא שבתעשיית הרכב יפנימו את סוף סוף את הבעייתיות בהסתמכות על מסך מגע ככלי העיקרי לתפעול מערכות הרכב. ארגון EuroNCAP כבר התריע בעבר על הבעייתיות שבעניין ואף הודיע כי בעתיד הוא צפוי לתת ניקוד שלילי על היעדר מתגים פיזיים לביצוע פעולות בסיסיות ברכב. חלק מיצרניות הרכב כמו פולקסווגן וגם יונדאי כבר לקחו צעד קטן לאחור בשימוש בממשקי מגע עבור פונקציות חיוניות, אך בינתיים נראה שכל עוד לא תהיה התערבות רגולטורית שתדרוש החזרה של מתגים חיוניים אנחנו נאלץ להמשיך ולהסיט יותר מידי את המבט אל עבר המסכי המולטימדיה בזמן נהיגה.


