1. פעם ראשונה. בלי לדבר על הרכב עצמו כרגע, האירוע בו הושקה סקודה סקאלה הוא חלק נכבד מהסיפור כאן. זו הפעם הראשונה שיצרן בינלאומי בוחר להשיק דגם חדש לחלוטין בישראל. לא בערך, לא ליד, לא כמעט. לכותב שורות אלו, שנכח בעשרות השקות דומות בערים שונות בעולם, זו הייתה חוויה אדירה, ומקור לקצת גאווה ישראלית.
2. קצת מספרים. זו מטלה לוגיסטית לא פשוטה בכלל. מדובר על הקמת אירוע, הטסת מכוניות שאף אחד לא אמור לראות, שיכון מאות עיתונאים ואנשי מנהלה של היצרן וכו’. בסקודה עבדו על האירוע הזה במשך 4 חודשים תמימים. הם אירחו כאן כ-300 עיתונאים שהגיע מ-22 מדינות. היו כאן גם 50 אנשים מסקודה העולמית לרבות הצמרת הניהולית של החברה וגם 150 אנשי צוות מקומיים שעבדו באירוע. קרנבל.
3. רגע, למה כאן? שאלה מצוינת. הרבה השערות מקומיות נזרקו לאוויר ובדרך כלל סבו סביב הצלחתה של סקודה בשוק המקומי. אבל עם כל הכבוד לכמות המכירות המכובדת שמכתירה את החברה הזו כמכונית האירופאית הנמכרת ביותר בישראל, זה ממש לא הסיפור. בראיון שערכתי עם בכירים בחברה ביום שלאחר האירוע, התבררה הסיבה האמיתית. יש קשר אמיתי ואמיץ בין סקודה לבין היבואן המקומי (צקמפיון מוטורס), קשר שמבוסס על הערכה וכבוד הדדיים. קשר על גבול החברי שאי-אפשר לפספס כשיושבים עם האנשים שמנהלים את הסיפור הזה מכאן ומשם. גם הכבוד שחלקו בסקודה ליו”ר אלייד, פרופ’ סוורי (אלייד היא הבעלים של צמפיון), מצביע היטב על הקשר המיוחד הזה.
4. ויש גם מכונית חדשה. בשטף ההתלהבות הפטריוטית אפשר לשכוח לרגע שיש כאן גם רכב חדש. סקודה סקאלה אמורה לסמן כניסה מחודשת ורצינית של היצרנית אל סגמנט המשפחתיות הקומפקטיות. לכאורה קטגוריה שהולכת ומצטמצמת נוכח מגוון רכבי הפנאי, אבל בפועל – עדיין קטגוריה חשובה ומוכרת באירופה. זוהי קומפקטית “אמיתית” כזו שמיועדת להתחרות במיטב שיש לסגמנט הזה להציע ובכך היא נבדלת מהראפיד שרצתה להיות מכונית משפחתית זולה ופשוטה יחסית. סקודה סקאלה מבוססת על פלטפורמת MQB A0 ותוצע עם מגוון מנועים החל ב-1.0 ל’ בכמה גרסאות הספק ועד ל-1.5 ל’ המוכר של הקונצרן. היא תוצע כמובן עם שלל מערכות בטיחות מתקדמות. התרשמות סטאטית מגלה עיצוב חיצוני שמרני ולעומתו פנים מרשים למדי. המרווח מצוין מלפנים ומאחור וגם תא המטען (467 ל’) מרשים בנפחו.
5. מתי בארץ? אין עדיין תאריך הגעה רשמי לישראל, בטח שלא מחיר. אפשר לצפות להגעת סקודה סקאלה לישראל במהלך הרבעון השלישי של 2019. עד אז אפשר ליהנות מהבישום הבינלאומי שנחת עלינו כך בהפתעה. כזה שהפך אותנו לרגע, לחלק מלוח השנה המוטורי העולמי.