סקודה סופרב הזכירה לי, שמידי פעם נתקלים ברכב מוצלח. לרוב אותם רכבים יתנו מענה טוב לצרכים והרצונות של הלקוחות שלהם ועל הדרך גם יצליחו להשאיר רושם חיובי (לא משימה קלה) על עיתונאי הרכב.
הם לא בהכרח עונים על כל הדרישות של כל הלקוחות, אבל ביחס למתחרות הישירות הן לרוב יהיו אלו שפוגעות ברוב הנקודות החשובות לקהל המטרה שלהן. סקודה סופרב בדור הנוכחי נכנסת למשבצת הזאת.
היא מרווחת, איכותית, מאובזרת ומשרה תחושה טובה על היושבים ברכב. בגלל הקשר של היצרן הצ׳כי לקבוצת פולקסווגן הגרמנית אין מנוס ממתיחת פנים באמצע חיי הדגם, בין אם רוצים או לא, ככה זה מנטליות גרמנית.
זהה את ההבדלים
תסתכל טוב טוב בתמונות. מצליח לזהות שזאת לא סקודה סופרב שכבר משווקת בארץ? אני לא מתפלא שהיא נראית לך כמעט זהה. הרי למה לשנות רכב שזוכה להצלחה במכירות בסגמנט. אז בוא ונשחק מצא את ההבדלים בין סופרב טרום המתיחה לבין הסופרב המחודשת.
נתחיל מהחזית, וליתר דיוק מהגריל שגדל במעט ותופס יותר מקום בחזית, ונמשיך בשינוי עיצוב קל לטמבון עצמו. החדשות העיקריות מקדימה הן הפנסים החדשים, שהם אחד האלמנטים העיקריים במתיחת הפנים. מדובר ביחידות מבוססות לד אשר יודעות לזהות תנועה של רכבים הבאים ממול או מלפני הרכב ולהתאים את התאורה בצורה כזאת שתיתן את המקסימום ראות קדימה מבלי לסנוור אף אחד מהרכבים האחרים.
היא עושה זאת על-ידי מצלמה בשמשה הקדמית שיודעת לזהות תאורת רכבים (פנסים אחוריים או קדמיים) ובהתאם לכבות חלק מתאורת הפנסים כך שיאירו בכל מקום אחר. זהו חידוש (וגאווה) עבור סקודה מצד אחד, אבל כבר מצד שני זוהי מערכת אשר קיימת בצורה זו או אחרת כבר כמה שנים אצל יצרני יוקרה.
נדלג על הפרופיל שבאמת לא עבר שינוי ונעבור אחורה. שם הפנסים קיבלו שינוי עיצובי קל, הסמל של סקודה פינה את מקומו לכיתוב ״סקודה״ וכיאה למגמה היום בעולם הרכב נוסף פס (כרום) המחבר בין הפנסים.
2 הגרסאות הבכירות, L&K וספורטליין מוסיפות כל אחת נגיעות עיצוב שמבדילות אותה משאר ליין הדגמים. גרסת L&K מוסיפה שפע פסי כרום בחזית, סביב החלונות צד ובתחתית הדלתות, בעוד שגרסת הספורטליין ממירה את הכרום בשחור מבריק.
אם כל זה נשמע זניח מאוד אתה בהחלט צודק, וגם במציאות קשה לזהות את ההבדלים מבלי להעמיד את מתיחת הפנים ליד טרום המתיחה. מנגד, לסופרב בדור הנוכחי מראה כבד ויוקרתי, בניגוד לטרנד והנטיה של הרבה יצרנים ליצור מראה ספורטיבי, והתוצאה בהחלט נאה ומוצלחת.
כניסה לתא הנוסעים של הסקודה סופרב מלווה תמיד בתחושת דז׳ה וו. התא נראה מוכר למי שבילה קצת זמן בכל רכב אחר מקבוצת פולקסווגן. היתרון בכך הוא שכל המתגים נופלים ליד והתפעול הכללי של המערכות השונות מצריך מינימום זמן התרגלות. עיקר ההבדל נראה בעיצוב סביבת הקונסולה המרכזית החדשה יחד עם מערכות מולטימדיה מעודכנות והלוח שעונים הדיגיטלי שכבר מעטר את התאים של דגמי אודי או פולקסווגן.
רק שבניגוד אליהן בסופרב לחיצה על כפתור ה-view בהגה לא מחליפה בין 2 תצוגות. למרבה ההפתעה לחיצה על הכפתור הנ״ל בהגה מגלה שפע תצוגות שונות של לוח השעונים. החל במסך ניווט מלא, תצוגת 2 שעוני מהירות וסל״ד קלאסית, תצוגה מנימליסטית, תצוגת שעון סל״ד מרכזי (כמו ברכבי ספורט) ועוד… בהחלט מרשים לטובה.
מתגלגלים
כמו ששמת לב טרם ציינתי שינוי באגף יחידות ההינע של הסקודה סופרב. הסיבה לכך פשוטה מאוד – אין שום שינוי. כמו לפני מתיחת הפנים אנחנו, בארץ, נקבל 3 גרסאות בנזין שכולן מחוברת לתיבת 7 הילוכים כפולת מצמד שמעבירות את הכוח לגלגלים הקדמיים או לכל בגלגלים (רק במנוע הבכיר). ניתן לבחור במנוע 1.5 ליטר המפיק 150 כ״ס או 2.0 ליטר עם 190 או 272 כ״ס. לקראת סוף השנה תגיע גם גרסת פלאג-אין היברידית לראשונה בסופרב אבל ייצורה טרם החל והיא נעדרה מההשקה, לכן נתמקד בגרסאות הרגילות.
כניסה לגרסת הספורטליין מגלה מושבים ספורטיבים מהרגיל, עם תמיכה צידית משופרת ומשענות ראש אינטגרליות במושב. לא פעם מושבים כאלה ברכבים סטנדרטים התגלו יותר כגימיק והיו לא נוחים אבל זה לא היה המצב כאן, כאשר גם לאחר מספר שעות לחוליות הגב שלום. באופן מפתיע דווקא כיוון ההגה הפריע למציאת תנוחת נהיגה אידיאלית. הייתי שמח לאפשרות לשלוף אותו החוצה יותר ובנוסף לחלק מהכתבים הוא הסתיר במקצת את לוח השעונים. למעט נקודה זאת, שאר התא מציע מרווח שתמיד מצליח להפתיע מחדש – בעיקר עבור היושבים מאחור ובתא המטען שנפתח יחד עם החלון האחורי.
המנוע הבכיר בהיצע מדבר על נתון תאוצה של 5.6 שניות ל-100 קמ״ש שזה מהיר בכל קנה מידה. בפועל זה לא הרגיש כך. זה הרגיש כאילו 100 סוסים לקחו יום מחלה ונשארו באורווה. בכל האצה, בין אם מהמקום, בנסיעה איטית או מהירה, תדביק את דוושת הגז לרצפה והדבר הראשון שתרגיש זאת השהיה כשגם אחריה לא מגיעה בעיטה בגב אלא בנית מהירות לינארית. את הכוח מרגישים רק מעל 120 קמ״ש שם קצב צבירת המהירות תאם הרבה יותר את הנתון המוצהר. דווקא גרסת הביניים בעלת ה-190 כ״ס הרגישה יותר אנרגטית ובעלת רצון לטפס במעלה הסל״ד עם התגברות כוח מודגשת מעל 2,500 סל״ד ויצירת דחף קדימה. וכל זאת למרות נתון רשמי רק של 7.7 שניות ל-100 קמ״ש.
מנגד גרסת ה-272 כ״ס הציגה עמידות טובה יותר לדעיכת הבלמים ויכולת הורדת כוח עדיפה יותר בכבישים המפותלים ועם נטיה נמוכה יותר לתת היגוי קל במגבלות (בזכות ההנעה הכפולה שמורידה מהעומס של על הגלגלים הקדמיים). לא שכבישים מהסוג הזה הם חלק מהרפרטואר של הסופרב, היא מרגישה הרבה יותר בבית בכבישי האוטוסטרדה של אירופה שם היא משייטת בנינוחות עם מעט מאוד רעשי דרך מכיוון המראות בזמן שהמנוע מתקבע על קצת מעל ל-2,000 סל״ד בשיוט של 130 קמ״ש.
לכל הגרסאות כפתור מצבי נהיגה שמאפשר בחירה בין חסכוני, נוחות, רגיל, ספורט ואינדיבידואלי. עיקר תפקידו של הכפתור זה להדגיש עד כמה המצב הרגיל, שהוא ברירת המחדל של הסופרב, הוא המצב האידיאלי מבין כל האפשרויות. ההגה מרגיש הכי טבעי בו, כאשר בשאר המצבים משקל ההגה הופך לקל מידי או כבד באופן מוגזם, כשבאף אחד מהם אל תצפה לפידבק מהנעשה למטה.
גם התיבה מתפקדת הכי טוב במצב הרגיל. בניגוד לרכבים אחרים מהקונצרן, בסופרב החדשה התיבה יותר איטית ממה שהתרגלנו, בין אם זה בהחלפות הילוכים ובין או בתגובה לקיק דאון, כאילו חזרו לתיבה אוטומטית פלנטרית.
גם המתלים שבמצב קומפורט הורגש מחסור בריסון המרכב ומנגד במצב ספורט הורגש עודף ריסון שעל פניו נשמע כמו משהו טוב עד שמבינים שכך או כך אין שינוי אמיתי ביכולת הספיגה של המתלים. הם הציגו ספיגה טובה בכל אחד ממצבי הנהיגה למעט על שברים חדים כמו פתחי ביוב או פסים לרוחב הכביש שאותם העבירו באופן חד מידי לתא הנוסעים.
כל הגרסאות אמורות להגיע עם מערכת בקרת שיוט אקטיבית חדשה עם יכולת התאמת מהירות אוטומטית לפי המהירות המותרת ולפי זוית הפניה. היא עבדה מעולה אם כי בכפרים קטנים שהתברכו בהרבה שינויי מהירות בתוכם זה היה מעט מציק.
גרסת הספורטליין מגיעה עם מתלים מומנכים ב-10 מ״מ משאר הליין ומוקשחים במעט. בפועל היה עדיף לקבל את נגיעות המראה שלה ללא ההקשחה המיותרת. דווקא הסופרב סקאוט, הגרסת סטיישן המוגבהת (הכאילו שטח) הציגה את השילוב האידיאלי בין נוחות נסיעה לריסון המרכב.
לסיכום
מתיחת הפנים היא מינורית ואין צורך לרוץ ולהתחדש בסופרב חדשה למי שכבר יש. אך, כמו שציינתי בהתחלה, סקודה סופרב הייתה רכב טוב גם לפני מתיחת הפנים. ועתה, אחרי המתיחה אפשר לציין שהרושם הזה לא השתנה. היא מאובזרת, מרווחת בצורה לא רגילה ומציעה יחידות הינע מוצלחות וזריזות. כל עוד לא חייבים את תוספת האבזור שמציעה גרסת ה-L&K הבכירה, ההמלצה היא ללכת על גרסת הביניים עם ה-190 כ״ס. שממשיכה לבצע ולהרשים.
נתונים: 1,984 סמ”ק, 190 כ”ס ב-4,200-6,000 סל”ד, 32.6 קג”מ מ-1,500-4,100 סל”ד, 1,460 ק”ג, 12.5 ק”מ לליטר (יצרן), מחיר: טרם נמסר