סיטרואן C3 איירקרוס הוצג לראשונה בשנת 2017 כתשובה של סיטרואן לאופנת הקרוסאוברים הקטנים על בסיס מכוניות סופרמיני. לא צריך לנחש שבמקרה שלו מדובר ב-C3. שמונה שנים ו-525 אלף יחידות שנמכרו ברחבי העולם מסמנים הצלחה, אבל לא גדולה כמו שציפו לה הצרפתים. המכירות התגלו כנמוכות משמעותית מדגם הסופרמיני עליו הוא התבסס, בטח לאור העובדה ש למרות שנתח השוק של הקרוסאוברים (B-SUV) בתוך קטגוריית ה-B באירופה עומד על 65% מסך המכירות.
כחלק מתהליך התחדשות כולל שעוברת סיטרואן, משיקה החברה בימים אלו את הדור השני של C3 איירקרוס, הפעם עם שאיפה מוצהרת להפוך לשחקן חשוב בקטגוריה הנחשבת לאחת החזקות כיום באירופה. כחלק מהמאמץ לחסוך בעלויות הפיתוח, סיטרואן C3 איירקרוס החדש הינו צלע נוספת במשפחת הדגמים של קבוצת סטלנטיס הכוללת גם את הדור החדש של אופל פרונטרה, פיאט גרנדה פנדה וסיטרואן C3 כמובן שנחשפו לאחרונה. כולם החולקים את אותה פלטפורמה ושלל ומכלולים טכניים משותפים.
יחד עם זאת, כדי ליצור זהות ושיוך למותג אותו הם מייצגים, כל אחד זכה לעיצוב חזית רכב ברוח שפת העיצוב של היצרן וכנ”ל גם עיצוב תא הנוסעים. בשונה מהעיצוב העגלגל של הדור היוצא, סיטרואן C3 איירקרוס החדש זוכה לעיצוב קשוח יותר שמחזק את מיצובו כג׳יפון, עם מרכב בעל קווים ישרים יותר עם דגש על יצירת חלל תא נוסעים מרווח, שימושי במיוחד.
הדגש על שימושיות בא לידי ביטוי באופציה ייחודית בקטגוריה (יחד עם הפרונטרה מבית אופל) לגרסת 7 מושבים על מרכב קומפקטי במיוחד שנמתח על 439 ס”מ בלבד. הספסל בשורת המושבים השלישית מיועד מן הסתם לילדים קטנים, ובשימוש כל 7 המושבים, עם נפח של 40 ליטר אין לכם באמת תא מטען. במידה ותקפלו את שורת המושבים השלישית, תהנו כבר מתא מטען בנפח 330 ליטר, ומי שיבחר בגרסת ה-5 מושבים, ייהנה כבר מנפח תא מטען נדיב של 460 ליטר
תא הנוסעים מציע סביבה נעימה לשהייה. למרות שהדגם ממוצב כרכב פרקטי זול, התחושה רחוקה מלהיות זולה הודות לשילוב בין עיצוב מודרני לפשטות וקלות בתפעול. בדגם הזה יישמה סיטרואן את פילוסופיית ה-״C Zen Lounge” הכוללת לוח שעונים מלבני וצר הממוקם הרחק מהנהג ובסמוך לשמשה הקדמית, המהווה מעין תחליף לתצוגה עילית ללא צורך להוריד את העיניים מהכביש. כצפוי מסיטרואן, גם כאן תפגשו את מושבי הנוחות המפורסמים שלה שזוכים כעת לשדרוג ותוספת של ספוג שהופך אותם לכורסאות נינוחות, אולם נוסעים גדולים מהמקובל עשויים לחוש שמושבים מעט צרים עבורם.
רשימת האבזור כוללת מולטימדיה עם מסך מגע 10.1 אינץ’ מעם ממשק מהדור החדש של היצרן, הכוללת קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תמיכה מלאה בעברית ואפילו אפשרות נדירה למתן שלל פקודות קוליות בעברית. לשמחתנו, גם בקרת האקלים זכתה לממשק נפרד עם מתגים פיזיים. ההגה קטנטן, אופנתי למראה ונעים לאחיזה, ידית ההילוכים אלקטרונית ונרשם גם שילוב של אריג לרוחב הדשבורד התורם לתחושה חמימה ופחות פלסטיקית. משלימים את עיצוב תא הנוסעים גם סטיקרים עם ברכות שונות בכל דלת כמו ״Have a nice day” למשל שמעלים חיוך קל.
רשימת האבזור לא חורגת מהמקובל, אך כוללת בדיוק את מה שצריך בימינו כמו משטח טעינה אלחוטי לנייד, שקעי USB-C מלפנים ומאחור, בלם יד חשמלי, מצלמה אחורית וחיישני חניה. למרות המראה הצעיר ניכר שנעשה מאמץ לספק רכב ידידותי לתפעול, העשוי גם להתאים מאוד למשל למבוגרים שאינם מסתדרים כיום עם שפע המסכים והדיגיטליזציה. עם רוחב של 179 ס”מ, גובה של 166 ס”מ ובסיס גלגלים של 267 ס”מ המקובל כיום במכוניות משפחתיות, גם המרווח לנוסעים מצוין. פתחי מיזוג אחוריים נעדרים מהתפריט, וזה כבר בעייתי כשמדובר ברכב שמציע אפשרות לשורת מושבים שלישית.
במגמת התחשמלות
היצע המנועים שרלוונטי לארץ כולל גרסה היברידיות וחשמלית. גרסת הבנזין מצוידת ביחידת הכוח החדשה של היצרן שכבר פגשנו בין היתר גם בפרונטרה: מנוע טורבו בנזין 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר המפיק 136 כ״ס, ומשודך לתיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים עם 6 הילוכים ותמיכה היברידית מתונה 48V הכוללת גם מנוע חשמלי חזק יחסית המפיק 28 כ״ס. לחוששים מאמינות למרות הדמיון בנפח ובתצורה למנוע ה-״PureTech” המוכר, בסיטרואן מדווחים על לא פחות מ-40% חלקים חדשים והחלפת רצועת הטיימינג שעשויה מגומי וטבולה בשמן בשרשרת ברזל.
על הכביש מדובר במכונית שמכוונת בעיקר להיות פרקטית וקלה לנהיגה. יחידת הכוח מספקת ביצועים זריזים עם תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש ב-8.8 שניות, והודות למנוע החשמלי החזק והסוללה הגדולה יחסית, חלק גדול יותר מהזמן תמצאו את עצמכם נוהגים על חשמל בלבד (עד קרוב ל-50% מהנסיעה בנהיגה רגועה). צריכת הדלק היא משהו שקשה לבחון בתנאי ההשקה, אך היא נעה סביב ה-14.5 ק״מ לליטר בממוצע. האיירקרוס מצויד כסטנדרט במתלים הייחודים של סיטרואן עם הכריות ההידראוליות, אשר העניקו תחושת שיכוך טובה מהמקובל בקטגוריה. מנגד, רעש המנוע מוחשי יחסית בנסיעה וגם אופי הפעולה שלו מעט מחוספס בתנועה עירונית. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, התרעת שטח מת במראות הצד, זיהוי תמרורי מהירות והתרעת עייפות הנהג. למרבה השמחה, מתג פיזי נחמד המאפשר בכל תחילת נסיעה לכבות את כל הצפצופים המעיקים ולהסתפק בהתראות חזותיות בלוח השעונים.
הגרסה החשמלית שהגיע להשקה היא בעלת מנוע המפיק 113 כ״ס, כאשר סוללת 44 קוט״ש אמורה לאפשר טווח נסיעה עד 300 ק״מ. במחצית השניה של השנה יוצע הדגם גם עם סוללת 54 קוט״ש המבטיחה טווח נסיעה של 400 ק״מ. לארץ צפויה להגיע רק הגרסה בעלת הטווח הגדול יותר, משום שאנחנו הרי הרבה פחות מתלהבים ממכוניות בעלות טווח של 300 ק״מ, בשעה שלאירופאים חשיבה מושכלת יותר וכאשר 93% מלקוחות סגמנט ה-B-SUV באירופה אינם נוהגים יותר מ-80 ק״מ ביום, הם בהחלט מאמצים בחיבה רכבים חשמליים עם טווח נסיעה נמוך יחסית ובתנאי שהמחיר באמת אטרקטיבי. עם 12.9 שניות ל-100 קמ”ש, ביצועים ספורטיביים לא תמצאו באיירקרוס החשמלי, אך בהחלט כאלו שכנראה יספקו את מרבית קהל היעד. מעבר לכך, לדגם תמיכה בטעינת DC במהירות של 100 קילווואט המאפשרת טעינת 20-80% מהסוללה ב-26 דקות. את נהיגת ההתרשמות ביצענו בשלל מסלולים בעיר ומחוצה לה בסביבה הררית ובמהירויות גבוהות יותר, שם סיפקה המכונית חווית נהיגה נעימה יותר מהגרסה ההיברידית, עם נסיעה שקטה וחלקה משמעותית שלוותה בנוחות גבוהה. טווח הנסיעה עמד סביב ה-260 ק״מ במציאות אך בתנאים לא מאומצים.
מקדמת נגישות
סיטרואן C3 איירקרוס החדש צפוי להגיע לארץ בתחילת הקיץ, תחילה בדגם ההיברידי שיוצע כאן בגרסאות 5 ו-7 מושבים לבחירה, כאשר ברבעון האחרון של השנה תגיע גם הגרסה החשמלית לארץ המצוידת בסוללה הגדולה יותר. מחיר הדגם באירופה אטרקטיבי ויחל מ- 25,500 אירו לגרסה ההיברידית, והחל מ-27,400 אירו לגרסה החשמלית. באירופה תוצע גם גרסת טורבו בנזין 100 כ״ס ידנית ומעניינת במחיר של 19,400 אירו, שמן הסתם לא צפויה להגיע לארץ.
בשעה שהדור היוצא של סיטרואן C3 איירקרוס לא מימש את פוטנציאל ההצלחה שלו בארץ, לדור החדש הפעם יש מספיק כלים להצליח. הוא נראה הרבה יותר טוב, מציע תא נוסעים מעוצב, מרווח ושימושי מהמקובל, יש לו אופציה לגרסת 7 מושבים אוטומטית שצפויה להיות זולה במיוחד ויחידות הכוח שלו מספקות ביצועים מספקים לחיי היום יום המשולבים בנוחות נסיעה גבוהה. במידה ומחיר הרכב יהיה זול רק בכמה אלפי שקלים בודדים מהמתחרים הישירים, סביר להניח שהוא שוב לא יממש את הפוטנציאל שגלום בו. בתקופה בה גם המכוניות העממיות הפכו ליקרות מדי, השוק צמא לרכבים יעילים וזולים לרכישה ואם סיטרואן רוצה להצליחה כאן עם C3 אייקרוס החדש באמת, הוא חייב להיות כזה.
הכותב היה אורח חברת סיטרואן בברצלונה
סיטרואן C3 איירקרוס היבריד– תעודת זהות
מנוע: 1,199 סמ”ק, 3 צילינדרים טורבו-בנזין. סיוע היברידי, הספק: 136 כ”ס ב-5,500 סל”ד, מומנט: 23.4 קג”מ ב-1,750 סל”ד, תמסורת: כפולת מצמדים, 6 הילוכים. הנעה קדמית, בסיס גלגלים: 267 ס”מ, משקל: 1,389 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 8.8 שניות, מהירות מרבית: 192 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 18 ק”מ לליטר, מחיר משוער: 150 אלף שקלים