אם המכונית היא בית בעולם של קוקה-קולה, מה תגיד על רכב מסחרי? זו כבר וילה לכל דבר ועניין לא? ובכן לא בדיוק, אבל בערך. את יחסי החיבה שלי לרכבים מסחריים התחלתי עם טנדרים. ואז, עם השנים והצרכים הבנתי שטנדר שזה אחלה, אבל אני צריך שטח מסחרי סגור. אבל עם האוכל בא התאבון. כי זה מתחיל עם רצון בסיסי (להוביל אופנוע למסלול) ונגמר בדרישות בלתי אפשריות.
הדרישות האלו הביאו אותי לפרסם למכירה את הפורד אקונוליין הישן שלי. ישן, אבל לא כל כך נאמן. חיפשתי חלופה מודרנית יותר, נוחה יותר וגם צמאה פחות. במסגרת סיבוביי נחתתי לתוך מושבו של סיטרואן ג’אמפי עדכני. אחד גדול וגם חזק למדי. חזק מאוד, מספיק חזק בכדי שאשכח את ה-V8 העייף באקונוליין שלי.
אבל רגע, לפני זה, אני רוצה לדבר על הדרישות שלי. אני לא משנע משטחים, לא עושה הובלות, וגם לא מחזיק קח חלוקת לחם. אני סתם בן אדם פרטי עם דרישות פנאי שמחייבות מטר-רבוע ממונע. אני צריך לקחת את האופנוע שלי למסלול כבר אמרנו. מצד שני אני אוהב לבלות לילה או שניים על חוף כזה או אחר ולנקות קצת את הראש. אז צריך מקום לישון. וגם מקום לאחסן. וכדאי שכל אלו יהיו בתוך משהו שנעים לצבור ק”מ כי גם המסלולים וגם החופים לא נמצאים ליד הבית.

את הג’אמפי הזה החלטתי לקחת לאילת. הוא הגיע אליי כמה ימים אחרי הנסיעה הזו, בה ראיתי את מי המפרץ, אבל לא הספקתי לטבול בהם. הפעם, התוכנית היתה פשוטה, על כל שעת נהיגה, שעה עם סנפירים במים. על הדרך והק”מ נראה איך מרגישה מסחרית מודרנית כזו. נשמע לי כמו סידור מוצלח.
טוב, בוא נעזוב את ההקדמה הארוכה הזו ונחזור אל הרכב. אני עלול לסטות מהנושא כשאני מפנטז על המסחרית/קמפר האולטימטיבי מבחינתי. הסיטרואן ג’אמפי הוא הנציג של סיטרואן בסגמנט המסחריות הקלות והוא זכה כאן להצלחה אצל בעלי מקצוע ומשפחות מרובות ילדים בגלגוליו הקודמים. את הצללית שלו אתם יכולים לראות גם תחת השם טויוטה פרואייס וגם עם סמלים של פיג’ו ואופל. לארץ הוא מגיע בשלוש גרסאות מרכב, שלושה מנועים ושתי תיבות הילוכים. למבחן התייצבה הג’אמפי עם מרכב גדול, המנוע החזק ותיבה אוטומטית.
קל מאוד לטפס אל כיסא הנהג הגבוה ולצאת לדרך. ההגה מעט אופקי וכך גם הדוושות, סממנים מסחריים קלים שלא באמת מפריעים לך לתפעל את המכונה הזו. בורר מוט ההילוכים הוא מעין חוגה הממוקמת גבוה. זה מותיר מרחב רגליים נטול הפרעות לרוחב הקבינה. שלושת המושבים מלפנים גבוהים מאוד כאמור ומרגישים נוחים למדי כרגע.

הנעה והמנוע מתעורר בצורה חרישית. זהו טורבו דיזל בנפח 2.0 ל’ המפיק 177 כ”ס ויותר מ-40 קג”מ. הכוח הזה עובר אל הגלגלים הקדמיים דרך 8 יחסי-העברה בתיבה הפלנטרית. התחושה כאן נמרצת למדי. נתון התאוצה הרשמי מדבר על 9.6 ש’ למיאוץ הקלאסי וצבירת המהירות נפסקת רק ב-170 קמ”ש. הנתונים האלו לא משקרים, הג’אמפי נאמן לשמו, מקפץ לפנים, מחפש הזדמנות להאיץ ומתקדם חזק ומהר לפנים.
באופן מפתיע, למרות הייעוד ואולי בגלל המקור, הוא נעים בנסיעה. רעשי הכביש מבודדים היטב, הנוחות ללא מטען מפתיעה, יחידת ההנעה מעודנת. החווייה לא ממש מסחרית. גם האבזור תורם כאן להרגשה נורמטיבית. רק החומרים שמכוונים יותר לצד העמיד ופחות לצד המפנק מחזירים אותך לייעודו המקורי.
זהו אולי הדגם הגדול בהיצע, אבל הוא לא מרגיש גמלוני או מסורבל. קוטר הסיבוב לא חייב תמרונים מתוחכמים בסביבה עירונית. ביחד עם שדה הראייה והמראות הגדולות קל למקם אותו בדיוק מילימטרי בין פגוש בולט מכאן למדרכה שם. גם התיבה האוטומטית שמרגישה חלקה וזריזה ברוב הזמן הופכת את הנסיעה בעיר (ומחוצה לזה) לחסרת מאמץ. צריכת הדלק לאורך הנסיעה הרשימה גם היא עם נתון משולב של 11.9 ק”מ עם רגל כבדה לכל ליטר סולר.

הנסיעה הארוכה חשפה מגרעת אחת. תנוחת הנהיגה טובה, הכיסא נוח, אבל המבנה מניח את המשענת ניצבת, 90 מעלות מוחלטות. לא תמיד נוח לנהג או לנוסעים בנסיעות ארוכות. זה גורם לי לחשוב ישר על גרסת הספייסטורר של הג’אמפי שמכוונת יותר למקומות משפחתיים ופחות למקומות מסחריים. היא אמורה להציע את התחושה הנעימה והנוחה יותר שקצת חסרה לי כאן עכשיו.
כמובן, שניתן להזמין את הג’אמפי בכל מיני קונפיגורציות של התקנות מקומיות ומקוריות. מזגן אחורי, שורת כיסאות, דיפון או רצפה, איש-איש וצרכיו הוא. הצרכים שלי כרגע פשוטים, להעביר לילה על החוף הדרומי. מזרח מתנפח גדול נכנס בקלות בין בליטות בתי הגלגלים מאחור. ונשאר לי עוד הרבה מאוד מקום להתארגנות בארגז המטען הגדול. עכשיו, זה הזמן לקפוץ למים.
בדרך הארוכה חזרה היה לי לא מעט זמן לחשוב. לשימושים מסחריים נטו, לכאלו עם קווי חלוקה, או בעלי מקצוע, הג’אמפי נותן המון מקום מצד אחד וביצועים טובים ויכולת תמרון מצוינת מצד שני. מי שמבקש ליהנות מהוורסטיליות שיש ברכב גדול כזה, בהיבט המשפחתי, יצטרך להפעיל לחץ פיזי מתון על היבואן ולקבל גרסת נוסעים מקורית של הג’אמפי – בדמות הספייטורר (עם כל הכבוד להתקנות המקומיות). במחיר הזה אין שום סיבה להתפשר מהבחינה הזו. ואני? אני הבנתי מה אני צריך. לפחות עד להודעה חדשה.
נתונים:1,997 סמ”ק, 177 כ”ס ב-3,750 סל”ד, 40.8 קג”מ ב-2,000 סל”ד, 11.9 ק”מ/ל’ (מבחן), 9.6 ש’, 170 קמ”ש, 256,990 שקלים