האי איביזה שידוע בעיקר במסיבות הצבעוניות שלו, אירח הפעם מסיבה מסוג אחר. אירוע באווירה קצת פחות אלקטרונית והרבה יותר “בנזינית” שבו סיאט חשפה בפנינו את מתיחת הפנים של שניים מעמודי התווך שלה: האיביזה והארונה. השנה מציינת סיאט 75 שנים להיווסדה, והרענון לשני הדגמים החשובים ביותר שלה היא סוג של סגירת מעגל. רענון שני הדגמים הללו אמור לעזור לסיאט לשמר את תדמיתה כיצרנית המזוהה בעיקר עם דגמים הפונים לקהל הצעיר, במחירים נגישים ביחס לשאר מותגי קבוצת פולקסווגן.
כדי לאשש את הטענה הזו, נציגי סיאט סיפרו לנו שממוצע גיל הלקוחות שלה צעיר בכ-10 שנים מקהל הלקוחות של שאר מותגי קבוצת פולקסווגן. אותנו זה לא הפתיע. סיאט איביזה, שכבר הפכה לאייקון וחוגגת יום הולדת 40 השנה עם למעלה מ-6 מיליון יחידות שנמכרו מאז 1984, והארונה, עם יותר מ-750,000 יחידות שיוצרו מאז השקתה ב-2017, הן הלחם והחמאה של המותג. כעת, שני הדגמים זכו למתיחת פנים שניה, כזו שנועדה לרענן אותם ולהשאיר אותם רלוונטיים גם בשנים הבאות.
מתיחת הפנים לשני הדגמים החשובים הללו עושה סדר במיקומה של סיאט כיום בתוך קבוצת פולקסווגן, בפרט אחרי שקופרה תפסה כיוון מוצלח משלה. סיאט (תודה לאל) לא תעבור לחשמול מלא, משום שמותג קופרה לקח על עצמו את התחום הזה, והמגמה למצב כל מותג בפני עצמו תגבר. קופרה תייצר מכוניות ספורטיביות וחשמליות וסיאט תייצר מכוניות נגישות שיספקו תמורה טובה למחיר (או במילים אחרות, מכוניות שיתאימו לקהל צעיר). ומה לגבי השמועות האחרונות על כך שסיאט תפסיק לייצר מכוניות? בסיאט הצהירו שהיא כאן כדי להישאר. מצד שני, כששאלנו על גרסה חזקה יותר לאיביזה, אולי כמחווה לדגמי העבר, נציגי סיאט ענו לנו בצער שהם לא רואים דרישה מצד הקהל לדגם כזה. “לא כולם כתבי רכב”, כך הם ענו לנו עם קריצה קטנה שאמרה הרבה.

פרק ראשון: סיאט איביזה
קשה להפריז בחשיבותה של האיביזה, בטח מנקודת מבטה של סיאט. מדובר מכונית שעיצבה דורות של נהגים צעירים בישראל ובאירופה. הדור הנוכחי, שהושק בשנת 2017, היווה קפיצת מדרגה משמעותית בכל הנוגע לתא הנוסעים, להתנהגות הכביש ולטכנולוגיה. מתיחת הפנים הנוכחית לקחה את הבסיס הזה ושידרגה אותו עוד קצת.
בחוץ השינוי החיצוני אינו דרמטי, אלא אבולוציוני. סיאט איביזה זכתה לשבכה קדמית חדשה בצורת משושה לטובת מראה ספורטיבי ורענן, הפגוש הקדמי אגרסיבי יותר ויחידות התאורה קיבלו חתימת אור חדשה. מאחור, הפגוש עוצב מחדש וגם יחידות התאורה האחוריות זכו לחתימת אור עדכנית, כאשר הכיתוב “Ibiza” מופיע במרכז דלת תא המטען, בדומה למה נעשה בעבר בלאון ובאטקה. היצע החישוקים התעדכן גם הוא, עם עיצובים חדשים, כאשר בגרסת ה-FR הבכירה, מופיע גם כיתוב FR על קורת ה-B, כדי שאף אחד לא יפספס שבחרתם ברמת הגימור הגבוהה.
תא הנוסעים של סיאט איביזה זכה גם הוא לעדכונים שטיפלו בנקודת התורפה העיקרית של הדגם היוצא: איכות החומרים שכללה פלסטיקה ששידרה תחושה זולה. הדשבורד עשוי כעת מחומר רך ונעים למגע, גלגל ההגה עודכן גם הוא וכעת הוא עטוף בעור מחורר ופתחי המיזוג העגולים זכו למסגרות צבעוניות. זו כבר לא מכונית שמספקת תחושה זולה, אלא כזו שמציעה אווירה איכותית ובוגרת יותר. חידוש חשוב נוסף הוא משטח טעינה אלחוטי למכשיר הסלולארי, שכולל כעת גם טכנולוגיית קירור למניעת התחממות המכשיר. ברמת הגימור FR הבכירה, מקבלים כעת מושבי “באקט” ספורטיביים חדשים, שאוחזים את הגוף מצוין.
האי הספרדי התגלה כמגרש משחקים מושלם עבור האיביזה המחודשת. הכבישים המפותלים והצרים שלו הדגישו את הנקודה החזקה ביותר של המכונית, שנותרה זהה גם לאחר מתיחת הפנים: התנהגות הכביש. השלדה המצוינת ויחד עם היגוי מדויק ומהיר הופכים את האיביזה למכונית מהנה לנהיגה. היא נכנסת לפניות בנחישות, שומרת על זוויות גלגול שטוחות ומעניקה המון ביטחון לנהג. החדשות הטובות, עבורנו לפחות, הן שלצד תיבות ה-DSG, צפויות להיות מיוצרות עדין גם גרסאות ידניות למנוע ה-1.0 ליטר. החדשות הרעות הן שגרסאות אלו לא צפויות להגיע לכבישי ישראל. בסיאט סיפרו כי בהמשך צפויות להיחשף גרסאות היברידיות-מתונות לשני הדגמים.
גרסת ה-1.0 ליטר TSI עם 115 כ”ס ותיבת ה-DSG כפולת המצמדים סיפקה ביצועים זריזים עבור הסופרמיני, במיוחד במהירויות עירוניות, ותיבת ההילוכים התמסרה במידת הצורך. גרסת ה-1.5 ליטר TSI החזקה יותר (150 כ”ס), סיפקה תחושה של “מיני הוט-האץ'”, עם תאוצות נמרצות. בתוך כל הקדמה הדיגיטלית שמביאה איתה עולם שהולך ומשתלט על חוויית הנהיגה, כיף לגלות פריט אחד שעדיין שייך לעולם הישן והטוב: בלם יד ידני. כן, באיביזה יש כמה פניות הדוקות, והאיביזה הפכה אותנו לצעירים בכ-10 שנים. מסתבר שהסטטיסטיקה לא משקרת.
פרק שני: סיאט ארונה
הארונה היא סיפור הצלחה מבחינת סיאט, שלקחה את הפלטפורמה המוצלחת של האיביזה ופשוט הוסיפה לה מרווח גחון, תנוחת ישיבה גבוהה ועיצוב של קרוסאובר. שילוב שקלע בדיוק לטעם הקהל שנכנע לתכתיבי האופנה. מבחוץ הארונה קיבלה את אותם עדכונים קוסמטיים בחזית כמו האיביזה, שכוללים שבכה קדמית, יחידות תאורה חדשות ופגוש חדש. כל החלק התחתון של המרכב זכה למיגוני פלסטיק שחורים סביב המרכב וקשתות הגלגלים, שמדגישים את מראה קשוח מבעבר (הכל יחסי, כן?) וגם החישוקים זכו לעיצובים חדשים כמובן. הגג מוצע בצבעי שחור או אפור, מה שמקנה לארונה עוד קצת אופי ייחודי.
בדיוק כמו אחותה הנמוכה, גם הארונה זכתה לאותו שדרוג המתבקש בתא הנוסעים: דשבורד רך וחומרים איכותיים יותר, ריפוד מושבים חדש וברמת הגימור FR גם מושבי באקט ספורטיביים. לחובבי השימושיות נוכל לספר שתא המטען עדיין מציע נפח נדיב של 400 ליטר.
על הכביש הארונה תמיד הרגישה כמו איביזה מוגבהת, וזה נכתב כמחמאה. היא שומרת על הזריזות והדינמיות של הסופרמיני, אך מוסיפה תנוחת ישיבה גבוהה ושולטת ונוחות נסיעה משופרת במעט הודות למהלך מתלים ארוך יותר. היצע המנועים זהה (1.0 ליטר 115 כ”ס ו-1.5 ליטר 150 כ”ס) והביצועים נותרו טובים למרות תוספת של כמה קילוגרמים.
מבט לעתיד
למרות המקובל בענף, לאחר 8 שנים ומתיחת פנים אחת, סיאט לא הציגה שני דגמים חדשים לחלוטין אלא בחרה להציג מתיחת פנים שניה. לא אינטנסיבית, אלא כזו שמצליחה לשמור על הטוב והמוכר ותהפוך את הדגמים לרלוונטיים גם בשנים הבאות. ההזמנות בעולם יחלו כבר בקרוב, והמסירות הראשונות יבוצעו כבר בחודש ינואר 2026. לישראל צפוי הצמד להגיע מעט לאחר מכן, במהלך החציון הראשון של 2026. אם סיאט תצליח לשמור על תמחור אטרקטיבי כפי שהיה עד היום, אין סיבה שהמסיבה הזו לא תימשך.
הכותב היה אורח חברת סיאט באיביזה
סיאט איביזה – תעודת זהות
מנוע: 1498 סמ”ק, הספק: 150 כ”ס ב-5,000 – 6,000 סל”ד, מומנט: 25.5 קג”מ ב-1,500 – 3,500 סל”ד, תמסורת: כפולת מצמדים, 7 הילוכים, הנעה קדמית, בסיס גלגלים: 256 ס”מ, משקל: 1,231 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 8.1 שניות, מהירות מרבית: 220 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 16.6 ק”מ לליטר, מחיר: טרם נקבע.
סיאט ארונה – תעודת זהות
מנוע: 1498 סמ”ק, הספק: 150 כ”ס ב-5,000 – 6,000 סל”ד, מומנט: 25.5 קג”מ ב-1,500 – 3,500 סל”ד, תמסורת: כפולת מצמדים, 7 הילוכים, הנעה קדמית, בסיס גלגלים: 257 ס”מ, משקל: 1,268 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 8.3 שניות, מהירות מרבית: 212 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 16.6 ק”מ לליטר, מחיר: טרם נקבע.




















