קיה ריו האצ’בק 1.4 ל’
בעד: אבזור עשיר, אחריות
נגד: מרווח מאחור, נוחות נסיעה
סיכום: מחכים למערכות הבטיחות
נתונים: 1,368 סמ”ק, 100 כ”ס ב-6,000 סל”ד, 13.6 קג”מ ב-4,000 סל”ד, 1,167 ק”ג, 11.1 ק”מ/ליטר (במבחן)
אם מסתכלים קצת לאחור ונזכרים בפיקנטו והספורטאג’ (וגם בנירו) רואים שכמעט כל דגם חדש של קיה התקבל באהבה ע”י הציבור הישראלי בשנים האחרונות. עוד משהו שבולט בדגמים האלו היא הבשורה הבטיחותית. היבואן המקומי הקפיד לצייד דגמים זולים יחסית במערכות בטיחות אקטיביות בלי תירוצים וקבע רף ברור בנושא.
הריו החדשה מגיעה אחרי שהתרגלנו לדברים האלו מקיה והיא נכנסת לסגמנט צפוף ותחרותי שידרוש ממנה כל טריק שיש לקיה בשרוול. עוד לפני שיצאנו לדרך למדנו שמערכות הבטיחות האקטיביות לא נמצאות כאן. היות וקיה החליטה שישראל תקבל את הריו מהמפעל במקסיקו ולאור העובדה שהמפעל האמור לא ערוך לייצא רכבים עם מערכות אלו, הריו מגיעה לכאן ללא מערכת שמירה על הנתיב וללא יכולת בלימה אוטונומית. היבואן הישראלי מספר שהעניין הזה נמצא בטיפול ובעתיד קיה ריו תגיע לכאן כשהיא עומדת ברף שהציבו אחיותיה.
מה נשתנה?
קיה ריו מבוססת על פלטפורמת היונדאי i20 (עוד ס”מ בבסיס הגלגלים, 258 ס”מ סה”כ). היא מגיעה אלינו באיחור, כמעט שנה אחרי שהוצגה בתערוכת פריז. כרגע היא משווקת כאן בגרסה אחת בלבד: האצ’בק 5 דלתות עם מנוע 1.4 ל’ וגיר אוטומטי. זהו מנוע חדש, חלש יותר מקודמו (100 כ”ס לעומת 109 כ”ס) שאמור להציג יכולת משופרת בכל הנוגע לפליטת מזהמים וצריכת דלק. העיצוב מזכיר בהחלט את המתחרה מבית כשטיפול שונה לפנים ולאחוריים נותן לה את סממני הזיהוי המודרניים של המותג.
המנוע החדש משודך לתיבת פלנטרית בעלת שישה יחסי העברה ומעביר את כוחו, כמובן, אל הגלגלים הקדמיים. קיה ממשיכים לפתח מערכות לשיפור הניהוג והבטיחות על בסיס מערכת בקרת היציבות ובריו קיימת מערכת לשמירה על קו ישר בבלימה על משטחים לא אחידים. יש עוד מערכת חדשה שמפעילה מעט כוח בלימה על הגלגל המניע הפנימי בפנייה ואמורה להפחית נטייה לתת-היגוי.
בכל הקשור לאבזור אפשר למצוא כאן כסטנדרט מערכת מולטימדיה מקורית בעת מסך בגודל 7 אינץ’ (כולל תמיכה באפל קארפליי ואנדרואיד אוטו), מצלמת רוורס מקורית, קיפול חשמלי למראות, בקרת שיוט, פנסים מאירי פניה, 6 כריות אוויר ומערכת התראה מבית מובילאיי (עד שיגיעו המערכות המקוריות).
איך זה מרגיש?
תא הנוסעים מורכב ברובו מחומרים בסיסיים וכהים. יש מקומות בהם גימור מט עם גוון אחד פוגש גימור מבריק בגוון אחר והתחושה בתא מודרנית ועדכנית בסה”כ. איכות ההרכבה טובה ומסך המולטימדיה בולט במרכז הקונסולה. המושבים מלפנים מרגישים מעט דרגשיים, עם תמיכה בינונית ובסיס קצר למדי. המרווח מלפנים מצוין, מאחור קצת פחות (רגליים, ראש) ותא המטען נראה יעיל עם פתח טעינה רחב ומפתן קצת גבוה מדי.
תחילת נסיעה מגלה הססנות קלה של התיבה בחיבור המנוע אל הגלגלים הקדמיים. יחידת ההנעה הזו מחבבת את הסל”ד הגבוה, מבודדת כראוי אבל לא מצליחה לייצר ביצועים נמרצים. עם משקל עצמי די גבוה, הספק שירד במקצת ותיבה שמעדיפה בבירור רכות וחלקות על מהירות וזריזות הביצועים מספקים ולא יותר מזה.

על הכביש המהיר השיוט נינוח כש-100 קמ”ש שווים 2,300 סל”ד. כל הרעשים מבודדים כראוי ורק רעשי כביש חודרים אל התא. על מהמורות רוחביות בבינעירוני, או אספלט עירוני שבור, לא מצליחה קיה ריו לבודד את הנוסעים מאיכות הסלילה של הכביש. הבחירה החכמה בצמיגים גבוהי פרופיל עוזרת כאן אבל לא מצליחה להעלים את חוסר העידון הבסיסי ביחידות המתלה – בייחוד בקורת המתח מאחור. מהירות שיוט גבוהה על כבישים גליים תחשוף מחסור בריסון בתנאים האלו.
כשהכביש הופך להיות מאתגר ומעניין יותר, מראה קיה ריו התנהגות בוגרת ושקולה. למרות צמיגים חסכניים בדלק ואחיזה היא מרגישה מאוזנת ונייטראלית מאוד. תגובות השלדה מדודות, מיישרות אותה בהעברות משקל לכיוון הנכון וזוויות הגלגול מעטות. ההגה מציע דיוק טוב וטרן אין מפתיע לאחר רבע הסיבוב הראשון ולוקה כמו כל ההגאים של העידן הזה בתקשורת דלה. הבלמים הראו יכולת טובה, עם עוצמה מתאימה ופעולה לינארית. היות ואתה קורא באוברדרייב וזה פחות או יותר הדבר היחידי שמעניין אותך – בקרת היציבות לא מתנתקת.
סוף יום
קיה ריו פונה לראש של הלקוח ולא אל הלב שלו. היא מציעה שבע שנות אחריות, אבזור מקורי מכובד, מוניטין טוב בשוק ומחיר נמוך משמעותית מאחותה לפלטפורמה (וגם גיר מתקדם יותר). מעבר לנקודות אלו היא מבצעת היטב אבל לא ממש מתבלטת לחיוב או לשלילה. עם חבילת האבזור הבטיחות האקטיבית החשובה, אתה קבעה קיה סטנדרטים חדשים בשוק שלנו, היא תביא גם בשורה ולא רק הגיון צרכני.