מיני קאנטרימן SE הזכירה לי שכשב.מ.וו הציגה ב-2001 את המיני קופר מחדש, היא הראתה את הכיוון אליו מכוון מותג מיני. מיני שאפה לשמר את ערכי התנהגות הכביש והממדים הקומפקטיים שהציעה המכונית המקורית מחד ומנגד להציע מכונית יוקרתית ואיכותית. קהל הלקוחות הצביע ברגליים, המכירות הלכו וגדלו ואיתם גם היצע הדגמים השונים שהציעה מיני בגלגולה המחודש. כיום יש ליצרן סופר-מיני, קבריולט, משפחתית וגם ג׳יפון בדמות המיני קאנטרימן SE ההיברידי שהגיע אלינו למבחן. אז יצאנו לבדוק האם הגנים של הקאנטרימן ההיברידי שומר על ערכי המותג הבריטי.
הדור החדש (והשני) של הקאנטרימן הוא ג׳יפון קומפקטי לכל דבר ועניין. אם תחנה אותו ליד הדור הקודם תראה גידול משמעותי בממדים – פער של 20 ס״מ באורך הכללי (430 ס״מ בחדש), 7.5 ס״מ תוספת לבסיס הגלגלים (שצמח ל-267 ס״מ) ועוד 3 ס״מ תוספת לרוחב (182 ס״מ בחדש). אלו עדיין ממדים מתחת לממוצע של ג׳יפון משפחתי אבל ברור לחלוטין המקום אליו מכוונת המיני הזו. ככה או ככה אי אפשר לטעות לאיזה מותג הוא שייך, והפרופורציות לא משאירות מקום לטעות.

תא הנוסעים מרשים ככל ששוקעת השמש. זה מתחיל בלוגו של מיני שמואר מתחת למראות הצד וממשיך עם המון תאורת אווירה בתוך התא מכל מקום אפשרי וכבונוס אתה יכול לשנות את צבעה מתי שתחפוץ בלחיצת כפתור. שאר התא מרגיש זהה לכל דגם מיני אחר, זה אומר חומרי דיפון איכותיים ואיכות הרכבה טובה רוב הזמן. יש כאלה שעבורם התא ירגיש מצועצע אבל מבחינתנו ההרגשה היא לחלוטין של מיני – אהבנו.
חשמלי?
לוקח זמן להתרגל לזה, לחיצה על מתג ההתנעה והקאנטרימן מוכן לתזוזה למרות שאין תחושת הנעה. שילוב ל-D והקאנטרימן מתחיל לנסוע בחרישיות קדימה. ההתנהלות בעיר במצב זה נעימה למדי ורק המתלים הנוקשים מעט מעיבים על ההרגשה השקטה והנינוחה. מיני מצהירה על טווח של עד 40 ק״מ של נסיעה רק עם המנוע החשמלי במהירות של עד 80 קמ״ש במצב ברירת המחדל או עד 125 קמ״ש במצב המקסימלי על חשבון הטווח. בפועל נראה שאכן אפשר לפתח מהירות סבירה בשימוש חשמלי בלבד וגם הטווח הריאלי של מעל 20 ק״מ מכובד אבל הם דורשים זמן וסבלנות. כי למנוע החשמלי על 88 כ״ס שלו יש יכולת מוגבלת לעמוד בקצב התנועה אם נדרשת יותר מהאצה איטית בתנועה צפופה, נניח. עוד לחץ על דוושת הגז מעיר את מנוע הבנזין ואתו את השימוש בדלק…

בנסיעת בוקר לתוך פקקי גוש דן השילוב בין מנוע חשמלי יחד עם מנוע בנזין מציג צריכת דלק טובה של 15.7 ק”מ/ל’. יחד עם בקרת שיוט אדפטיבית יעילה מאוד, כל מה שנשאר לך זה לתפעל את ההגה, ובפקקים זאת ברכה אמיתית. רק קח בחשבון שהמערכת בולמת באופן אגרסיבי ונטול רגש על הבלמים כשרכב מנסה להידחק ברווח לפניך.
ספורטיבי?
מיני קאנטרימן ההיברידי מתבסס על הפלטפורמה החדשה שפותחה על-ידי ב.מ.וו ומיני יחדיו והיא משרתת את כל דגמי היצרן הבריטי וחלק מדגמי הבסיס של היצרן הגרמני. והתוצאה לא עומדת בקנה דינאמי אחד עם שאר דגמי מיני. נתחיל מהעובדה שהקאנטרימן כבד, 1,735 ק״ג לפני נוסעים ומטען זה הרבה יותר מכל ג׳יפון מקביל, הרבה בזכות המנוע החשמלי והמצברים שלו. ובכבישים המפותלים וההרריים בהם נדרש יותר כוח, המנוע החשמלי מסיים את תפקידו מהר מידי ומשאיר את מנוע הבנזין לבד במערכה. ובלי כוח החשמל הקאנטרימן מרגיש קצת כבד על מנוע הבנזין הקטן.

עקיפות או קצב נהיגה נמרץ דורשים תכנון מוקדם ולא מעט סבלנות. גם צריכת הדלק סבלה וירדה עד ל-7.4 ק”מ/ל’ אחרי קטע נהיגה ארוך ללא סיוע חשמלי. ההבדל בין תפקוד עם עזר חשמלי ובלעדיו משמעותיים. המנוע החשמלי מספק דחף חזק טרום כניסת הטורבו של מנוע הבנזין וביחד מזניקים את הקאנטרימן חזק קדימה. 6 עשיריות שנייה מהר יותר ל-100 קמ״ש מאשר מיני קאנטרימן S וזה גם מרגיש ככה.
בקטעים מישוריים יותר אפשר היה להרגיש שהשלדה מציעה יותר יכולת מהצמיגים הירוקים שהרעישו לא מעט תחת עומס צידי ובבלימות חזקות. אך הם שמרו על רמת אחיזה מספקת ואפשר להרגיש איך השלדה שומרת בנחישות על קו הפניה הנבחר. גם כשהיה מספיק כוח במצברים המנוע החשמלי שאחראי על הנעת הגלגלים האחוריים לא מעביר מספיק דחף על מנת לגבור על האחיזה, כך שבעיקר תמצא את עצמך ממנן את התת-היגוי בכניסה לפניה ובתוכה כבר תוכל להשתמש בנעה הכפולה לחזרה מוקדמת לגז בשביל יציאה מהירה מתוכה.

המיתלים הציגו כיול נכון לעומס כזה, עם ריסון טוב, אבל מי שמחפש תענוגות בכביש המפותל יימצא אותם בדגמי מיני אחרים. הקאנטרימן מציג התנהגות רהוטה ובטוחה מאוד לא יותר.
משפחתי?
המחמאות למתלים בנהיגה דינמית באים על חשבון הנינוחות בשיוט – הכיול פשוט מרגיש קצת נוקשה מדי. עוד הורגשו בזמן שיוט הם רעשי רוח מהמראות ורעשי דרך מבתי הגלגלים. המושבים עצמם, הן קדימה והן מאחור מוצלחים מאוד. הקדמיים מציעים שפע מקום וקל למצוא תנוחת נהיגה (גם אם לא גבוהה כמצופה מרכב פנאי), והאחוריים מציעים מרווח סביר לזוג נוסעים עם מסעד מתכוונן ומושב יחסית גבוה בזכות מיקום המצברים מתחתיו. תא המטען הקריב 45 ליטר לטובת המנוע החשמלי אך עדיין מציע נפח שימושי סביר למשפחה. כיאה לג׳יפון מודרני אין מה לחפש עם הקאנטרימן ההיברידי בשטח. עם מרווח גחון של 16.5 ס״מ הוא בעיקר יאפשר טיול נינוח בשבילי קק״ל מפולסים. אנחנו לא חיפשנו איתו הרפתקאות משמעותיות יותר.

מיני?
מיני קאנטרימן ההיברידי השאיר אותנו מעט מבולבלים. חלק מערכי המותג נשארו כאן מאחור: התנהגות חדה וספורטיבית, כשנגמרת הסוללה הביצועים הופכים ממרשימים ללא ויש לא מעט רעשי דרך. זה משאיר אותנו עם ג׳יפון שמציע אבזור מפנק (גג חשמלי כפול, מערכת מולטימדיה משוכללת וחזקה, בקרת אקלים מפוצלת ועוד) תא נוסעים איכותי ויכולת היברידית מרשימה בעלת טווח חשמלי מכובד. 249,000 שקלים עולה גרסת הצ׳ילי שנבחנה כאן והיא בטוח תקרוץ למי שחייב ‘ג’יפון’ כצו האופנה, זקוק למימדים הנדיבים (יחסית) ורוצה את האריזה המיתוגית/עיצובית של מיני. אנחנו נמשיך ללטוש עיניים למיני גדולות פחות ומלהיבות יותר.
נתונים: 1,499 סמ”ק + מנוע חשמלי, 224 כ”ס, 39.2 קג”מ, 1,735 ק”ג, 9.2 ק”מ לליטר (במבחן), 249,000 שקלים