לקסוס NX300h הוא תמצית החלום הישראלי אם אתה שואל אותי. זה אולי לא החלום הספציפי שלי או שלך, אבל יש לא מעט אנשים שהיו רוצים לראות אותו בחנייה. לא זכורה לי הפעם האחרונה שהסביבה שלי התעניינה כל-כך במשהו שעמד אצלי בחנייה. ואם אתה קורא את דבריי אלו, אתה יודע שבחנייה של משפחת אלסיבוני לא משעמם.
מה יש בו שמושך אותם כל-כך? עוד מעט נפרוט חלק מיכולותיו והיה סמוך ובטוח שאין להם דבר וחצי דבר בעניין. הדבר הראשון שהלקסוס הזה משדר הוא עדכנות טכנולוגית ועיצובית. יש לו נוכחות מרשימה מאוד, אפילו בלבן המשעמם של רכב המבחן. יש גם את הנופך ההיברידי הקסום. ויש עוד. משהו שיקר לליבו של הלקוח הישראלי ובכלל יותר מכל דבר אחר. כל ילד יודע, לקסוס, כל לקסוס, מפגינה אמינות מוחלטת ושמירה על הערך. הוסף לזה מוניטין חיובי מאוד בכל הנוגע לשירות וקיבלת את החלום הישראלי. אמין, שומר על ערכו, נראה פגז ומעודכן.
מתיחת הפנים שעבר לקסוס NX300h לא שינתה את אלו. היא כן נגעה בעיצוב החיצוני, בחלק מהדיפון הפנימי, במסך המידע המרכזי החדש ובסידור המתגים. חשובים יותר הם אביזרי הבטיחות שמגיעים כעת כסטנדרט, רשימה הכוללת בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה אקטיבי, זיהוי תמרורים, תאורה אקטיבית ועוד. שאפו. עוד משהו שעליו נתנו מהנדסי לקסוס את הדעת היא איכות הנסיעה, זו אמורה להשתפר עם כיול מחדש למערך המתלים.
זה הזמן אולי לציין, לקסוס NX300h, המפואר, משתמש בפלטפורמת הטויוטה ראב4, המפואר פחות. בתא הנוסעים לא תרגיש את זה, למרות שאפשר למצוא כאן ושם מתג או מנוף שיזכירו את המקור. תא הנוסעים מרווח, החומרים טובים (גם אם לא תמיד ברמת המתחרים), התחושה עדכנית וזה מקום שמחניף ליושב בו.
לקסוס NX300h שולף קלף חזק מול המתחרים בכל הקשור למחיר מול אבזור. המחירים מתחילים ב-275,000 שקלים וגם בגרסת הבסיס האמורה וגם בגרסת הפרימיום high הנבחנת (330,000 שקלים) רשימת האבזור ארוכה ומכובדת. לאבזר את המתחרות באותה רמה ינפח את מחירן הגבוה יותר בלא הכי. אז כן, בגרסה הזו אתה נכנס ללא שימוש במפתח, עולה למושבי העור הממוזגים, מסתכל לשמיים דרך חלון הגג הגדול. אין, הסתדרת (כמו שאמרה לי גברת מכובדת בעוד פקק תל אביבי).
באספקט הדינאמי, לקסוס NX300h מרשים פחות. נוחות הנסיעה שופרה אך היא עדיין לא מצליחה לבודד את הנוסעים מפני הכביש בצורה יעילה. השילוב בין קפיץ רך לבולם קשה גורם לה להתנגד מול שברים חדים מחד ולהתנדנד קלות על גלי האספלט הישראליים. הכיול הזה, יחד עם ההגה הקל והאילם (בכל מצבי הנהיגה מהם ניתן לבחור) לא הופך אותה למהנה במיוחד גם כשהכביש מתפתל. גם דוושת הבלם בעלת הפעולה הדביקה לא תורמת כאן. בידוד הרעשים הטוב, נפגע מלחשושי המערכת החשמלית ורעשים מבתי הגלגלים.
עדיין על הכביש ועדיין בנושאים דינאמיים, אנחנו מגיעים אל מערכת ההנעה של לקסוס NX300h. יש כאן מנוע בנזין (2.5 ל’, 155 כ”ס) המשודך למנוע חשמלי קדמי (143 כ”ס) שמעבירים את כוחם אל הגלגלים הקדמיים דרך תיבה רציפה. מאחור יש מנוע חשמלי נוסף (68 כ”ס), המניע את הגלגלים האחוריים. אם ספרת 366 כ”ס סה”כ אתה יכול להירגע עכשיו. כרגיל במערכות כאלו ההספק המוצהר המשולב נמוך יותר ועומד כאן על 200 כ”ס. אלו צריכים להניע קצת פחות מ-1.8 טון.
על הכביש השילוב הזה מרגיש קצת כבד. נתון התאוצה הרשמי (9.2 שניות) אופטימי למדי ולא הצלחתי לשחזר אותו עם ציוד המדידה שלנו. אופי הפעולה האלסטי של הגיר הרציף לא תורם בכל הקשור לתגובות מהירות או חדות. היתרון הגדול של יחידת ההנעה ההיברידית הזו היא היכולת לנוע על כוח החשמל בלבד לאורך כמה ק”מ במהירות של עד 40 קמ”ש. התרגיל הזה מחייב רגישות-על עם דוושת הגז וכרגיל הוא מספק מאוד. צריכת הדלק עמדה בתום ימי המבחן העמוסים על 10.7 ק”מ/ל’, אולי בשימוש עירוני שנסמך יותר על פעולת החשמל, ניתן יהיה להשיג נתון טוב יותר.
עם יותר אבזור בפחות כסף מהמתחרים, מראה מושך, מוניטין אמינות ושמירת ערך מהסרטים, לקסוס NX300h תמכור את עצמה בקלות. השיפור הקל באיכות הנסיעה יעניין פחות את הקהל הישראלי שיעדיף את הסנטימטרים הנוספים במסך המידע המרכזי. אם נשים את אלו בצד נגלה שהשיפור החשוב ביותר הוא זה שנערך באבזור הבטיחות המלא והמרשים שמגיע כאן כסטנדרט.
מעבר לזה אנחנו מחכים. לקסוס של העידן החדש כבר חשפה את היכולת שלה לדבר אל הלב ולא רק אל ההיגיון. לקסוס NX300h עדיין לא עבר את המהפך הזה ולא זורח ככל שעוברים הק”מ. אז נחכה ונראה איך ייראה וייבצע הדור הבא שלו – אפשר רק לדמיין כמה מרשימה התוצאה, עשויה להיות. בינתיים לקסוס NX300h ממשיך לנגן על ערכיי הליבה המסורתיים של היצרן, לחלק גדול מקהל היעד זה יותר ממספיק.
נתונים: 2,494 סמ”ק משולב שני מנועים חשמליים, 200 כ”ס משולב, 21.4 קג”מ ב-4,200 סל”ד (בנזין), 1,785 ק”ג, 10.7 ק”מ לליטר (מבחן), מחיר: 330,000 שקלים (לרמת גימור פרימיום high)