הרבה לפני ב.מ.וו 330e, בשנות השבעים, מנהל המכירות והפרסום העולמי של ב.מ.וו יחד עם חברת הפרסום אמירתי ופוריס (Ammirati and Puris) השיקו את הסלוגן ״מכונת הנהיגה המושלמת״ שהוביל קמפיין פרסום בארה״ב. המטרה הייתה למשוך את קהל הבייבי בומרס שבדיוק הגיעו לגיל בו הם יכולים לעבוד ולקנות לעצמם רכב. אימרה כזאת יוצרת את טון ואת אופי דגמי החברה השונים ורכב שלא עומד בקריטריון לא מתקבל על הדעת.
לאורך 40 שנים היה נראה שב.מ.וו אכן עומדת בדרישות הקמפיין ומייצרת רכבים ששמים דגש על הפן הספורטיבי והתנהגות כביש מהנה ללא קשר לקטגוריה, דגם או גרסה של הרכב. ב-2006 הפסיקה ב.מ.וו עם הקמפיין בטענה שאיבדה את השפעתו, והחליפה אותו בסלוגן חדש ״שמחה זה ב.מ.וו״ (Joy Is BMW) שהתרכז בעיקר בבטיחות ויעילות צריכת דלק. באופן לא מפתיע הוא נכשל בענק וכיום הסלוגן של ב.מ.וו הוא ״תוכנן להנאה מנהיגה״. ב.מ.וו 330e בדיוק נחתה בארצנו אחרי מתיחת פנים ושלחה אותנו לבדוק לאיזה מהאימרות הנ״ל היא מתאימה?
הדור הנוכחי של ב.מ.וו סדרה 3 נמצא איתנו מ-2019 והגרמנים, כמו שעון, מציגים את העדכון אחרי 3 וחצי שנים בדיוק באמצע חיי הדגם, אשר מהווה 14% משמעותיים מסך המכירות העולמיות של הבווארים. ולמראית עין ראשונה או שניה או שלישית אל תתפלאו אם הגרסה החדשה של ה-330e נראית בדיוק כמו קודמתה, שכן ההבדלים זניחים ובולטים רק אם נעמיד את שניהן אחת ליד השניה. בחזית אפשר לראות שהגריל התנפח (רק) מעט ולצידו פנסי החזית זכו לעיצוב נקי וחד יותר עם איפור כחול קל סביב כל גוף תאורה מלווה בתחימת פנסי היום שמשמים גם בתור פנסי האיתות. מתחתיהם אפשר לזהות פתחי איוורור גדולים יותר הנשלטים אלקטרונית לפתיחה וקירור עדיפים או סגירה לטובת שיפור בצריכת הדלק. מאחור עיקר ההבדל הוא בפלסטיק בתחתית הטמבון דמוי הדיפיוזר שעתה מקיף גם את צמד האגזוזים.

ההבדל המשמעותי ביותר נמצא בתוך ברכב, עם מערכת ההפעלה החדשה (דור 8) של ב.מ.וו. בניגוד לצמד מסכים, אחד למולטימדיה ואחד ללוח השעונים, עתה יש פאנל אחד ענקי. הוא מאכלס גם את צג ה-12.3 אינץ של לוח השעונים וגם את צג ה-14.9 של המולטימדיה, וכיאה להיסטוריה של ב.מ.וו גם המסך הרחב קמור ומוטה בחלקו הימני לכיוון הנהג יחד עם כל הקונסולה המרכזית. זהו סממן שמלווה את דגמי הסדרה 3 עוד מהצגתה בשנות ה-80, מתוך מחשבה שבמכונית הנהיגה המושלמת כל הפקדים צריכים להיות זמינים קודם לנהג ושנית לנוסעים.
המערכת עצמה מצוינת עם תצוגה חדה, תגובה זריזה ושפע של אפשרויות תפעול מה שעשוי לאיים מעט בהכרות הראשונה עימה. שאר תא הנוסעים כיאה למכונית מנהלים בנוי טוב עם שפע חומרי דיפון רכים ברוב האזורים למעט בתחתית הדלתות והקונסולה המרכזית. תנוחת הנהיגה ספורטיבית באופייה, כמו בשאר דגמי החברה, עם רגליים הנשלחות רחוק קדימה אל הדוושות ורק מחסור בתמיכה צידית נרשם לרעתה. גם המושב האחורי מציע מרווח טוב לזוג אנשים כאשר ביניהם מנהרת ההינע הגדולה מפריעה לישיבת אדם חמישי בנוחות. תא המטען רחב ועמוק אבל שטוח מאוד בגלל הבטריה שתוספת נפח גדול ממנו.
שילוב ידית ההילוכים החדשה, או ליתר דיוק מתג ההילוכים החדש לדרייב יקח אותך ישר לאחת הבעיות העיקריות – נוחות הנסיעה. ב.מ.וו מתעקשת על שימוש בצמיגי ראן פלאט נגד פנצ׳רים ויורה לעצמה ברגל. אותם צמיגים בעלי דופן קשיחה משמעותית פוגעים ביכולת ספיגת השברים והמהמורות של ה-330e בעיקר בעיר אבל גם מחוצה לה. הם רגישים לאיכות האספלט וכתוצאה מכך גם הרעש שחודר לתא הנוסעים, כך שבכביש איכותי וחלק תקבל מכונית מרשימה ביכולת השיוט שלה בעוד אם הכביש רעוע תקבל רכב רועש ומקפץ באי נוחות.

מנגד אם תיסע ליעד דרך אותם כבישים מפותלים שאנחנו אוהבים תגלה פרטנרית מרשימה למדי. ב.מ.וו 330e לא מתיימרת להיות ספורטיבית, בשביל זה יש את חטיבת M. אבל עם זאת מורגש שמשהו טוב עובר על מהנדסי החברה. זה מתחיל בהגה עצמו שמציג כיול טוב משמעותית מהדור הקודם עם יותר רגש ותגבור חשמלי לינארי יותר העוזרים להרגיש את גודל הרכב ומיקומו בפניות. יחד איתו המתלים הנוקשים מרסנים את המרכב עם רכינה צידית מינימלית. גם הבולמים מכוילים נהדר עם פעולה אחת לייצוב המרכב ללא צורך במהלך משני כמו ברכבים רכים יותר או איבוד אחיזה ברכבים קשיחים מידי. מכסה המנוע, הכנפיים הקדמיות, תת השלדה הקדמית, תומכות הקפיצים הקדמיים ורוב חלקי המתלים עשויים אלומיניום בין היתר לחלוקת משקל טובה יותר והבימר הזאת שמחה מאוד לכשכש את זנבה אם בכך תחפוץ או לצאת מהר וחזק מהסיבוב – הבחירה שלך.
כן, יש נטיה לתת היגוי בכניסה לסיבוב בעיקר הודות לאותם צמיגי ראן פלאט ולמשקל העצמי הלא מבוטל של 1,893 ק״ג אך מאמצע הסיבוב ועד ליציאה ניתן לעשות תיקוני קו בין אם בעזרת הגה או דוושת הגז. רק מכונית נהיגה אמיתית מסוגלת לכך. הבלמים עומדים בעומס וכמעט שלא דעכו חרף המשקל הגבוה אפילו בירידות ארוכות. לבקרת היציבות 3 מצבים ולמעט תנאי אחיזה נמוכים מצב הביניים הספורטיבי הוא האידיאלי יומיום עם התערבות שקופה ולא מורגשת. וגם אם תחליט לבטל אותה לחלוטין, בזכות בסיס הגלגלים הארוך ורצועת כוח רחבה ולינארית אפשר לנהוג ללא חשש להיעקץ עם ענטוז ישבן לא צפוי.
ב.מ.וו מצהירה על טווח של 56 ק״מ על חשמל בלבד עבור ב.מ.וו 330e, אם הסוללה טעונה במלואה. ועושה רושם שבנהיגה עירונית-פרברית שקולה אפשר להגיע למרחק קרוב לזה. המנוע החשמלי מאפשר גם שיוט ב-130 קמ״ש אירופאים אלא שאז הטווח ירד מהר מאוד. אבל גם אם תשאיר אותה בברירת המחדל של מצבי הנהיגה – היבריד, תופתע מכמות הזמן (המועט) בו תשתמש במנוע הבנזין, המעבר ביניהם חלק מאוד כמו גם ההתנעה והכיבוי. למנוע הבנזין רצועת כוח רחבה עם שפע מומנט שדוחף מ-2,500 סל״ד, מתחזק ב-4,500 וממשיך להאיץ לתוך המנתק בקו האדום. גם ללא התגבור החשמלי יש מספיק דחף אבל יחד עם המנוע החשמלי תקבל ביצועים מרשימים. את המאוץ מעמידה ל-100 קמ״ש ה-330e גמעה תוך 5.4 שנ’ לפי מכשירי הבדיקה שלנו, שהם 4 עשיריות מהר יותר מהנתון הרשמי (5.8 שניות).
אז לאיזה מהסלוגנים ב.מ.וו 330e מתאימה? נכון שאנחנו חיים בתקופה של מעבר ממנועי הבעירה הפנימית להנעה חשמלית ורכב המבחן היה מאוד חסכוני, עם 11.6 קמ״ל מאומצים מאוד, אבל היא לא שייכת לסלוגן השני ״שמחה זה ב.מ.וו״. גם הסלוגן העדכני ״תוכנן להנאה מנהיגה״ שמתאים לרוב דגמי המותג הבווארי פחות מתיישב עם הסדרה 3 הנוכחית כי הנאה מנהיגה יכולה להיות אלף אפשרויות שונות לאלף נהגים. ה-330e פחות נוחה ופחות מבודדת רעשים מהמצופה לרכב בקטגוריה. היא ללא ספק עשתה הקרבה בחלק מהמדדים בשביל להיות מכונית המנהלים הספורטיבית ביותר בשוק כיום. ועם זאת כמה מקום יש ל-״מכונית הנהיגה המושלמת״ הפקקים של איילון? אם נהיגה מדברת אליך ה-330e היא בהחלט האופציה המועדפת.
מנוע 4 ציל’, טורבו, היבריד, 1,998 סמ”ק הספק 292 כ”ס ב-5,000 סל”ד מומנט 42.8 קג”מ מ-1,350 סל”ד משקל 1,893 ק”ג 0-100 קמ”ש 5.9 שנ’ מהירות מרבית 230 קמ”ש מחיר 334,000 שקלים