פיאט טיפו אמורה להחזיר את הפיאט למקום שבו לא היתה נוכחות כבר שנים רבות. היצרנית לא הציעה שום דגם שתואם את הסגמנט החשוב, גם אם האפרורי, הזה. אם מנסים להיזכר בפיאט משפחתית קלאסית, כזו עם מרכב סדאן ויחידת הנעה שעם ישראל יחבב צריך לשים ידיים על מכונת זמן.
פיאט טיפו החדשה הושקה כרגע בישראל וזו לא פיאט שמדברת לאמוציות. זה אוטו שמדבר נטו לראש. זה אוטו שמכוון ללב ליבו של השוק הישראלי – “משפחתית אוטומט” קלאסית. אין בה שום בשורה טכנולוגית או מכאנית, הבשורה שלה היא תמחור ותמורה – כאלו שהופכים אותה להצעה הכי מעניינת בשוק המשפחתי נכון לעכשיו.
1. מחיר
היא זולה. הגרסה העיקרית, 1.6 ליטר אוטומטית ברמת איבזור קומפורט (המאובזרת למדי), נמכרת כאן תמורת 99,900 שקלים. זה מחיר זול בכל קנה מידה למשפחתית בין אם אתה מדבר על משפחתית קלאסית (קורולה לדוגמה) או משפחתית קטנה (i25 לדוגמה).
2. אבל לא רק
כי תכל’ס נראה לי שמה שמעניין את ישראל ישראלי זה לא רק כמה זה עולה, אלא גם “אני רוצה ראש שקט” ו-“כמה אני אקבל עליה במכירה”. בחודש הקרוב פיאט מציעה עם הטיפו אחריות בת 5 שנים, לאחר מכן אחריות כזו תעלה 3000 שקלים (וחבל שכך). עוד הפתעה שיגר במסיבת העיתונאים מנכ”ל החברה, אורי להב: אם אתה קונה טיפו, אתה תקבל עליה מחיר מחירון בטרייד-אין. מסוג הדברים שחשוב לקונה הישראלי הממוצע לשמוע.
3. פלטפורמה
מעבר לזה אין הרבה חדש. זו מכונית עם מידות ממוצעת ועם שני נתונים פיזיולוגיים ראויים לציון: המרכב שלה רחב יחסית ותא המטען שלה גדול מהמקובל בקטגוריות בהן היא משחקת (520 ליטרים). מעבר לזה היא לא זוהרת ברמת דף הנתונים לכאן או לכאן. מדובר בסוף היום במכונית שתוכננה תוך התבססות על מכלולים קיימים וטכנולוגיה מוכרת. המנוע הממוצע (1.6 ל’ 110 כ”ס) משודך לתיבת הילוכים פלנטרית (בדיוק כמו שאוהבת הגברת כהן מחדרה) בת שישה הילוכים ושני אלו מייצרים ביצועים סבירים – 192 קמ”ש, 11.2 שניות תאוצה מאפס למאה קמ”ש.
4. יש גם ידני 1.4 ל’
קיימת גם גרסא ידנית עם מנוע 1.4 ל’ (95 כ”ס) המשודך לגיר ידני עם 6 הילוכים, מחירה של זו עומד על 89,900 שקלים. גם מי שאוהב להעביר הילוכים בעצמו, מקבל את רמת האבזור קומפורט (בקרת שיוט, מערכת מולטימדיה מקורית, 6 כריות ועוד – בדיוק כמו ה-1.6 ל’).
5. איפה הכסף?
פיאט מצהירה חד משמעית שהמחיר הזה הוא תוצר של התכווננות כמעט מוחלטת לשוק הפרטי. קל מאוד, הם אומרים, לתמחר מכונית מסוגה של הטיפו במחיר גבוה יותר ב-20 אחוז ואז להציף את השוק דרך הנחות לליסינג וגופים אחרים עם כוח קניה משמעותי. התמחור האגרסיבי של הטיפו לא משאיר מקום להנחות – זה אומר שפיאט לא תוכל להציע את הטיפו בהנחות משמעותיות לחברות הליסינג ומכאן שעיקר הלקוחות יהיו פרטיים.