אוברדרייב – אתר רכב ואופנועים
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
מרצדס W196: המכונית הכי יקרה בעולם. כמעט
ראשי » מגזין » מרצדס W196: המכונית הכי יקרה בעולם. כמעט

מרצדס W196: המכונית הכי יקרה בעולם. כמעט

למה המכונית הזו שווה 30 מיליון דולר? אנחנו מנסים להסביר

אריאל אלסיבוני 13/01/2016

30 מיליון דולר. זה מה ששילם אדון עלום שם על המכונית שתמונתה מופיעה בראש העמוד. כשהיא נחשפה במכירה הפומבית ב”פסטיבל המהירות של גודווד” שיערו שמחירה יגיע לכ-8 מליון דולרים. כשירד פטיש אל שולחן המספר הזה יותר משילש את עצמו. מה הופך ערימה של מתכות ופלסטיק למשהו נחשק כל כך. הרי להוציא סכום כזה, בין אם זה על מכונית או אי לא כל כך קטן, הוא לא מהלך שכלתני. הוא מהלך רגשי. מה יכול לעורר רגש עז כל כך? או אולי זה כן חישוב קר של שווי היום מול סכום מכירה עתידי? לקונה פתרונים.

מכונה

לפני הכול, ה-W196 היא מכונת מרוצים משובחת. אחרי שעשתה לעצמה שם עם מנועים מוגדשי-על, הגיעה מרצדס לעונת הגרנד-פרי של 1954 חמושה בנשק חדש. התקנות השתנו ושימוש במגדש-על הותר למנועי בנפחי שלושת רבעי סמ”ק. מרצדס חישבו שמנוע בנפח 0.75 ל’, שצריך להגיע להספק תחרותי, יצרוך הרבה דלק בהשוואה למנוע אטמוספרי (בנפח 2.5 ליטר כפי שהרשה התקנון) עם אותו ההספק.

מרצדס W196
שמונה צילנדרים, 2496 סמ”ק, 257 כ”ס.

הם תכננו מנוע שמונה ציל’ בשורה, עם מערכת שסתומים דזמודרומית והזרקת דלק של בוש (שהם שאלו ממנועי המטוסים של מסרשמיט). הכוח עבר אל הגלגלים האחוריים דרך תיבה בעלת חמישה יחסי העברה – משהו שלא היה נפוץ במיוחד אצל המתחרים. שלדת צינורות מאלומיניום וחלקי מגזיום במרכב הניחו את מחט המשקל על כ-650 ק”ג (750 ק”ג לגרסת הסטרימליינר). המנוע הפיק 257 כ”ס מכובדים לתקופה. בלמי התוף הענקיים לא מצאו מקום בתוך גלגל ה-16 אינץ’ ולכן הורכבו קרוב לגוף המכונית.


אלומיניום, מגנזיום, 650 ק"ג.
אלומיניום, מגנזיום, 650 ק”ג.

התוצאה היתה מכונית מהירה מאוד ויותר מזה, מהר מאוד התגלה שהמכונית הזו גם אמינה מאוד. היא נחשבת למכונית המירוצים הראשונה שהצליחה להציג אמינות ועמידות עם הזרקת דלק.

מירוצים

מהר מאוד, החלה ה-W196 לנצח מירוצים. הרקורד שלה כמעט מושלם. מתוך 12 מירוצים אליהם זינקה בעונות 1954-5 נצחה ב-9 כשהיא לוקחת את שתי אליפויות העולם בשנים האמורות. אבל לא רק בגרנד-פרי, גרסת ה-S שלה, הראתה יכולת דומה באליפות מכוניות הספורט. שתי המכוניות האלו הביאו הרבה נחת למרצדס.

בלא מעט מירוצים, סיימו חיצי הכסף בארבעת המקומות הראשונים.
בלא מעט מירוצים, סיימו חיצי הכסף בארבעת המקומות הראשונים.

אבל המכוניות האלו אחראיות גם לפרישה של מרצדס ממירוצי מכוניות. היתה זו ה-S שהתעופפה לתוך יציע הצופים בלה-מאן בשנת 1955 בתאונה המחרידה והמפורסמת. תאונה שגרמה למרצדס לעצור את כל תוכניות המירוצים שלה ולפרוש מספורט מוטורי למשך שלושה עשורים.

פנג’יו

עד שהגיע שומאכר, חואן מנואל פנג’יו היה נהג המירוצים הנערץ ובטוח שהמעוטר ביותר. הוא נחשב לגאון נהיגה, אוחז בחמש אליפויות עולם בגרנד-פרי. אפילו סנה ופרוסט לא הצליחו לשבור את השיא שלו. ופנג’יו נחשב למומחה של תקופתו סביב הגיהינום הירוק – הנורבורגרינג.

עד היום עומד הפסל של פנג'יו וה-W196 בפאתי הנורבורגרינג.
פסל של פנג’יו וה-W196 בפאתי הנורבורגרינג.

המכונית שאנחנו מדברים עליה – אותה אחת שמישהו שם עליה 30 מיליון דולר – היא, ממש היא, מכונית שפנג’יו ניצח איתה בנורבורגרינג. ניצחון שזיכה אותו באליפות השניה שלו. אז זו מכונית בלתי מנוצחת במירוצים מחד, שגרמה למרצדס לפרוש מספורט מוטורי מאידך, ושנהג אגדי זכה איתה באליפות תוך ניצחון במסלול הגרנד-פרי הקשה והמפורסם בעולם. שווה פרוטה לא?

אין עודף

למכונית הזו היו כאמור שתי גרסאות ושתיהן היו מהירות מאוד והראו עליונות על שאר המתחרות. אבל לשתיהן היו בעיות התנהגות קשות. הגרסא בעלת הגלגלים החשופים היתה לא קלה לנהיגה. פנג’יו בעצמו סיפר כי זו מכונית שדורשת הרבה מהנהג ושהיגוי-יתר פתאומי הוא עניין שבשיגרה איתה.

נטייה להיגוי יתר פתאומי.
נטייה להיגוי יתר פתאומי.

הגרסא השניה – שיועדה למסלולים מהירים – היא גרסת הסטרימליינר. הגרסא הזו נטתה לעילוי אוירודינמי והפגינה תת-היגוי מופגן. מרצדס לא ממש הצליחו לפתור את העניינים הללו ולראיה בסיסי הגלגלים השונים שהם ניסו על המכוניות הללו (215, 221 ו-235 ס”מ). הטענה הרווחת היא שנתוני הכוח והמשקל בטאו יכולת שהיתה פשוט גדולה על הצמיגים הצרים וחסרי האחיזה של התקופה. במילים אחרות המכונית הזו הקדימה את זמנה.

נטייה לתת-היגוי.
נטייה לתת-היגוי.

כשחושבים על הסיפור המדהים שעומד מאחורי ה-W196, אפשר להבין למה היא מכונית נחשקת כל-כך. מעבר לאיכויות והחדשנות המכאנית שלה, יש לה רקורד מסלול מוכח בידי אחד מהנהגים הנערצים מאז ומעולם. היא מתחברת גם לסיפור טרגי – משהו שהולך מצוין עם ספורט מוטורי.

ויש עוד פרט שתורם למחיר המופרך שלה- השלדה הזו 00006/54, היא ה-W196 היחידה שנמצאת היום בידיים פרטיות. שאר האקזמפלרים מוחזקים במוזיאונים נחשבים או אצל מי שיצרה אותם – מרצדס. המכירה הפומבית ההיא היתה הזדמנות נדירה לשים יד לא רק על חתיכת היסטוריה מרתקת של ספורט מוטורי, אלא גם על מכונית שהיא פחות או יותר, יחידה במינה.

711452R17014711452R17014Preview
589436fangio_4589436fangio_4Preview
מרצדס W196מרצדס W196
בלא מעט מירוצים, סיימו חיצי הכסף בארבעת המקומות הראשונים.
Preview
589403fangio_2589403fangio_2Preview
454453fangio_denkmal2454453fangio_denkmal2Preview
מרצדס W196מרצדס W196Preview
מרצדס W196מרצדס W196Preview
מרצדס W196מרצדס W196Preview
מרצדס W196מרצדס W196Preview
מרצדס W196מרצדס W196
נטייה לתת-היגוי.
Preview
מרצדס W196מרצדס W196Preview
מרצדס W196מרצדס W196Preview
מרצדס W196מרצדס W196Preview
מרצדס W196מרצדס W196Preview
מרצדס W196מרצדס W196Preview
מרצדס W196מרצדס W196
אלומיניום, מגנזיום, 650 ק"ג.
Preview
מרצדס W196מרצדס W196
נטייה להיגוי יתר פתאומי.
Preview
מרצדס W196מרצדס W196Preview
מרצדס W196מרצדס W196Preview
מרצדס W196מרצדס W196Preview
מרצדס W196מרצדס W196
עד היום עומד הפסל של פנג'יו וה-W196 בפאתי הנורבורגרינג.
Preview

« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובות

השארת תגובה

ביטול

חייבים להתחבר כדי להגיב.

חדשות מקומיות
מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

פייסבוק
‎אריאל אלסיבוני Over-drive‎
מערוץ הווידאו
מה חדש?
אאודי Q5 החדשה גם בפלאג-אין

אאודי Q5 החדשה גם בפלאג-אין

1000 כ”ס של דריפטים על פס הייצור של ב.מ.וו

1000 כ”ס של דריפטים על פס הייצור של ב.מ.וו

בחזרה לחיים: אלפא רומיאו תמשיך לייצר את הג’וליה עד 2027

בחזרה לחיים: אלפא רומיאו תמשיך לייצר את הג’וליה עד 2027

נוסטלגיה חשמלית: רנו 5 E-Tech הושקה בישראל

נוסטלגיה חשמלית: רנו 5 E-Tech הושקה בישראל

לקראת 2026: קאוואסאקי KLE500 חוזר

לקראת 2026: קאוואסאקי KLE500 חוזר

פחות נפח, פחות משקל: דוקאטי חושפת את מונסטר חדש ל-2026

פחות נפח, פחות משקל: דוקאטי חושפת את מונסטר חדש ל-2026

שלישיית הבוקסרים החדשה של ב.מ.וו נחתה בישראל

שלישיית הבוקסרים החדשה של ב.מ.וו נחתה בישראל

שכפול גנטי: טויוטה חושפת רשמי את הבייבי לנד קרוזר

שכפול גנטי: טויוטה חושפת רשמי את הבייבי לנד קרוזר

סטארק מציגה את הסופרמוטו החזק ביותר

סטארק מציגה את הסופרמוטו החזק ביותר

פרארי SC40: מציגה מחווה חד-פעמית והיברידית ל-F40

פרארי SC40: מציגה מחווה חד-פעמית והיברידית ל-F40

החשמל יורד לעם? דיפאל S05 הושק בישראל

החשמל יורד לעם? דיפאל S05 הושק בישראל

טויוטה פרואייס מקס (מבחן דרכים): סידור עבודה

טויוטה פרואייס מקס (מבחן דרכים): סידור עבודה

אדוונצ’ר קרבי בקטנה: ק.ט.מ 390 אדוונצ’ר R בישראל

אדוונצ’ר קרבי בקטנה: ק.ט.מ 390 אדוונצ’ר R בישראל

עוד יותר רטרו: רויאל אנפילד 350 קלאסיק Goan בישראל

עוד יותר רטרו: רויאל אנפילד 350 קלאסיק Goan בישראל

ליפמוטור B10 (השקה עולמית): במגמה נגישה

ליפמוטור B10 (השקה עולמית): במגמה נגישה

בחזרה לעבר: מרצדס ויז’ן אייקוניק

בחזרה לעבר: מרצדס ויז’ן אייקוניק

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לאריאל אלסיבוני ©

גלילה לראש העמוד