אתמול נחתמו חודשיים של דיונים בנושא הקטל בדרכים שיזמה ועדת הכלכלה של הכנסת. את חלק מהדברים שעלו בשימועים האלו הבאנו לפניכם כאן. שתי הנקודות המרכזיות שעלו מהשימוע ומהמחקרים שהועדה ביקשה לבצע – מצלמות המהירות לא עושות את תפקידן ומאיפה מגיעים ההרוגים על כבישי ישראל. נתונים אלו, לא שינו את אקורד הסיום שבו ננעל הדיון היום – עוד אכיפה.
בועדה עלה כי המשטרה עורכת 754,000 פעולות אכיפה ש-74 אחוזים מהן מתרכזות בעבירות שגורמות לתאונות דרכים. לדברי המשטרה כל 3 ימים פוגש נהג בשוטר. בשימוע תוארו התהליכים שאמורים לאפשר את הגברת האכיפה, גיוס שוטרים נוספים ועוד ניידות. המטרה – להכפיל את כמות ניידות התנועה עד לשנת 2017.
צעד תמוה? בהחלט. כל שלושה ימים בממוצע נהג נתקל בפעולת אכיפה. וזה עוד בלי לכלול אמצעי אכיפה אלקטרונים. אלו נתונים מרשימים למדי שמצביעים על עבודה יסודית וסיזיפית של המשטרה. ולמרות זאת, הנתונים מראים מגמה מאוד ברורה – יותר הרוגים.
האם המדינה חושבת שנהג צריך לחוות פעולת אכיפה כל יום? כל כמה שעות? האם זה מה שישפר את המצב בכבישים?
חד משמעית לא. הגיע הזמן אחרי עשרות שנים של אותו המנון שמישהו ירים את העיניים ויפתח את הראש. בזמן ש”הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים” בארה”ב חותמת על הסכם עם יצרנים – שבאמת יוביל להורדה במספר התאונות – בישראל ממשיכים עם המנטרה של “יותר אכיפה – תוביל לפחות תאונות” למרות שהנתונים, הוועדות, הדיונים מראים שאין שום קשר בין הדברים.
מדברי הסיכום עולה גם שהמדינה תמשיך לרצף את הכבישים במצלמות מהירות למרות שיעילותן ותפקדון של אלו מוטל בספק.
ועוד משהו על פרויקט מצלמות המהירות: “אם אני הייתי מקבל החלטות הייתי עוצר אותו. הפתרון הוא בטח לא בזה שהממשלה תצא למלחמה באזרחיה על ידי 600 אלף דוחות בלתי ניתנים לטיפול”. את הדברים האלו אומר היו”ר המיועד של הרשות הלאומית לבטחון בדרכים, גיורא רום. אני מקווה שיהיה מישהו שיקשיב לו.
מאות מליוני שקלים יעלו הניידות המצלמות וכיוון המלחמה המוכר (והלא יעיל) נגד תאונות הדרכים. אבל קיימת גם דרך אחרת – יש שתי קבוצות שאפשר להשקיע בהן פרומיל ולחתוך את מספר ההרוגים בחצי. התמקדות ברכב כבד והשקעה בהסברה במגזרים חלשים – שתי קבוצות שאחראיות למספר ההרוגים הגבוה ביותר. לא עוד אכיפה, לא עוד מאות מליוניום. טיפול יעיל וממוקד בבעיה פתירה. אבל עושה רושם שייקח ללוקחי ההחלטות אצלנו עוד הרבה שנים, ולצערי הרבה הרוגים על הכבישים, עד שהאסימון הזה ייפול.
