סיכום נתוני המכירות של כלים דו-גלגליים מתחילת השנה מצביע על גידול יציב ומעודד. מתחילת השנה עלו על כבישי הארץ לא פחות מ-8,772 כלים חדשים עם רישוי לכביש (כלומר, לא כלים עם רישיון “אפור” למטרות ספורט). נתון זה מצביע על התפתחות של למעלה מ-10% במכירות לעומת התקופה המקבילה אשתקד. גם בשנה שעברה חל בחציון הראשון גידול של כ-10% לעומת התקופה המקבילה ב-2014. מגמה מבורכת לכל הדעות.
העומס הרב בכבישים, מצוקת החנייה בכרך הגדול והוזלות ומבצעים גורמים ליותר ויותר אנשים לבחור בפתרון הדו-גלגלי להתניידות. בעוד נהגי מכוניות יוקרה מתקרחים בפקקים, נהנים רוכבי הדו”ג מקיצור תולדות הזמן וחותכים בתנועה בקלילות, תוך כדי שהם “מתחמנים” את שעת ההגעה הצפויה ליעד של וויז.
קטנועים בנפחים קטנים (ותגי מחיר זולים) הינם סגמנט הכלים הגו”ד הנמכר ביותר כאשר, סאן יאנג מובילים את טבלת המכירות עם למעלה מ-2,200 כלים חדשים שעלו לכביש מתחילת השנה. בכך מהווה המותג לבדו כרבע משוק הדו”ג המקומי, ומסייע למטרו להיות היבואן הגדול בארץ מבחינת מסירות כלים חדשים.
ביוני בלבד קיבלו רישוי קצת פחות מ-1,600 כלים כשמטרו עצמם אחראים ליותר מחצי מסך המכירות. מתחילת השנה התקינו במטרו מעל 4,200 מספרי רישוי על כלים חדשים. כמעט מחצית מסך הכלים החדשים של שנתון 2016. בנפח מנוע של מעל 500 סמ”ק מוביל את טבלת המכירות קטנוע הימאהה TMAX עם 298 מסירות מתחילת השנה. ואם באופנועים בנפחים כאלו מדובר, אזי ה-MT09 הצליח להעלות כמעט 100 כלים חדשים על הכביש (96, אם להיות דקדקנים).
אופנוע היפר-ספורטיבי הנפוץ ביותר מתחילת השנה הוא הב.מ.וו S1000RR שהעלה כ-17 כלים חדשים. שאר הדגמים ההיפר-ספורטיביים מכוסי פירינגים שנראים כאילו זה עתה ירדו ממקצי מוקדמות של מירוץ MOTOGP, נמכרים במספרים מגוחכים, לעיתים קרובות חד ספרתיים. אופנוע השטח הנמכר ביותר הוא ה-KTM125EXC ממנו נמכרו כ-59 יחידות. הקטנוע הנמכר ביותר הוא, כצפוי, קימקו מובי 125 עם כ-784 מסירות מתחילת השנה. והכבישדורו הגדול הנמכר ביותר הוא ההונדה אפריקה-טווין החדש עם כ-54 בעלים חדשים.
רוצים כמה נתונים פיקנטיים? לדוגמא, מי היה מאמין שאמריקה מנצחת את איטליה? מסתבר שהארלי דיווידסון מוכרים יותר אופנועים מאשר המותג האיטלקי הסקסי, דוקאטי (93 קאסטומים לעומת 59 דוקאטי אדומים). או שחטיבת האופנועים של מותג היוקרה, ב.מ.וו תצליח להעלות לא פחות מ-166 כלים משנתון 2016, יותר מאשר דוקאטי והארלי ביחד. או למשל, מי ידע ש-17 אופנוענים ירכשו אופנועים חשמליים של זירו במחצית הראשונה של השנה?
כאמור, נתוני המכירות מעודדים, ואפילו מאד. בארבעה מתוך ששת חודשי המכירות של 2016 עלו על הכבישים מעל 1,500 כלים בכל חודש והקצב נמצא במגמת עליה. על פי תמונת המצב של חציון ראשון של שנת הדגם 2016, צפויים השנה להצטרף לכבישים מעל ל-18,000 כלים. כל אחד מהם הוא של נהג אחד פחות בפקק ומקום חניה אחד יותר.
ו100 כלים מסדרת 390 של Ktm זה לא סוג של מגמה?… מוזר שלא צויין בכתבה…