מפגש וורטסי אשר מתקיים משנת 1982 הוא אחד ממפגשי הרכב הגדולים והצבעוניים באירופה, ונחשב ל’מכה’ של חובבי הפולקסווגן GTI. מאז ועד שנת 2019, בה פרץ וירוס הקורונה, המפגש נערך ברציפות בכל שנה וצבר תאוצה משנה לשנה. משנת 2006 חברת פולקסווגן החלה לתת את חסותה למפגש, והציגה שם דגמים שונים כגון פולקסווגן טי-רוק אר, דורות שונים של הגולף GTI, אבות טיפוס ואף קונספטים מיוחדים רק עבור המפגש. האירוע השנתי, שנערך במשך ארבעה ימים רצופים, כלל כ-100 משתתפים בלבד בשנת הקמתו, והגיע לכ-200,000 משתתפים בשנות השיא שלו.
“הגידול העצום במשתתפים לאורך השנים עבר את המגבלה שאיזור וורטרסי מסוגל להכיל”, אמרו מארגני האירוע כשהודיעו על ביטולו. “בנוסף, האירוע קיבל בשנים האחרונות ביקורות שליליות, ואנחנו זקוקים למצוא לו מקום חדש”. מן הצד השני, קהילת חובבי ה-GTI צמאה לאירוע. הוכחה לכך היא שלמרות ביטול המפגש בשנת 2022, כ-5,000 כלי רכב הגיעו לאיזור באופן “מחתרתי”, תופעה שהובילה ליותר מ-3,700 דוחות ומעל ל-500 רכבים שהורדו מהכביש.
מהודעת המארגנים לא ניתן להבין אם האירוע נדחה לצמיתות או באופן זמני, אך מהעריה המקומית נמסר שהאזור לא יארח אירועי רכב גדולים בשנים הקרובות. “נשמח להמשיך ולבחון הצעות ורעיונות לאירועים בקהילה שלנו בעתיד, אבל נשקול את המידה שבה הם תואמים את הרעיונות שלנו לגבי התאמה חברתית ואקולוגית ועמידה בסטנדרטים גבוהים של קיימות”, אמר מרקוס פרדכר, ראש העיר. “עם זאת, אנו בדיאלוג עם תעשיית הרכב, שכמונו, כקהילה, חייבת להתאים את עצמה לשינוי הנדרש של אקולוגיה וקיימות”.
במילים אחרות, גם המפגש בוורטרזי נופל קורבן לטרנד הירוק באירופה שמשנה את תעשיית הרכב והתרבות המוטורית מקצה לקצה. מצד שני, בקצב החשמול הנוכחי, ולנוכח העובדה שגם ה-GTI תהפוך לחשמלית עד סוף העשור, כנראה שגם מפגשי רכב עם מכוניות שורפות בנזין יהפכו לנדירים יותר יותר. מה שנשאר לנו הוא להנות מהתמונות העבר מהאירועים הצבעוניים בוורטרזי, שמזמן הפכו לאירועי ענק לשלל דגמי רכבים ספורטיביים ומשופרים ולא רק לגרסאות ה-GTI.