בשני העשורים האחרונים פיתח למבורגיני מסורת של דגמים חד פעמים בייצור מוגבל, עם תוספת כוח ועיצוב ראוותני על בסיס דגמים קיימים. כך באו לעולם שמות כמו רוונטון, ססטו אלמנטו, וננו, סנטנאריו וסיאן. כולן מדהימות לתקופתן ונחשקות אפילו עוד יותר כיום. אחרי ששיחררה טיזרים לפני מספר שבועות, מציגה למבורגיני את הבת החדשה בשושלת. קוראים לה פנומנו (Fenomeno), והיא נחשפת רשמית בשבוע הרכב היוקרתי במונטריי, שם קל יהיה ללמבורגיני למצוא לקוחות עבור 29 היחידות אותן היא מתכוונת לייצר.
שלא במפתיע, וכמקובל בסדרת הדגמים החד פעמיים של למבורגיני גם העיצוב של הפנומנו אגרסיבי ומוחצן יותר מזה של הריבולטו, עם הדגשה של אלמנטים בצורת משושה, כמו פתח הפליטה העצום בזנב, אבל לא רק. שפע של כונסי אוויר מוגדלים מכל עבר, כנפונים וחצאיות אווירודינמיות מסיבי פחמן שאמורים לשפר את כוח ההצמדה, ועל הדרך לאפשר זרימת אוויר מוגדלת ב-30% לטובת קירור יחידת ההנעה. זאתי יחידת ההנעה היברידית-נטענת המשלבת את מנוע ה-V12 האייקוני של למבורגיני בנפח 6.5 ליטרים. עדין אטמוספרי ובשידוך לתיבת הילוכים כפולת מצמדים בעלת שמונה יחסי העברה.
מספר שינויים מאפשרים ל-V12 הזה להניב בתצורתו החדשה 835 כ”ס ב-9,250 סל”ד – תוספת של 10 כ”ס ביחס למנוע של הרבולטו – מה שהופך אותו ל-V12 הסדרתי החזק ביותר של למבורגיני אי פעם. מערך שלושת המנועים החשמליים (אחד בצמוד למנוע ה-V12 ושניים מלפנים) מפיק עתה הספק משולב משודרג של 245 כ”ס. התוצאה היא 1,080 כ”ס ו-73.9 קג”מ שהופכים את הפנומנו ללמבורגיני הסדרתית החזקה ביותר אי פעם – אם אפשר להגדיר ייצור של 29 יחידות בעבודת יד “יצור סדרתי”.

למבורגיני לא הסתפקה רק בתוספת הכוח ליחידת ההנעה, וכדי לגבות את המערכת ההיברידית קיבלה הפנומנו סוללת 7 קוט”ש, כמעט כפולה בגודלה מזו של הרבולטו. אם כי הגדלת הסוללה נועדה יותר כדי לאפשר למערכת ההיברידית להעניק סיוע חשמלי לזמנים ארוכים יותר תחת עומס מאשר לאפשר עוד כמה קילומטרים של נסיעה חשמלית מלאה. מערך המתלים כולל בולמי זעזועים מתכווננים ידנית באופן מלא, כדי להתאים את מאפייני הפעולה השונים באופן מדויק בהתאם למסלול המרוצים עליו תאורטית יעלו בעלי הפנומנו. כדי להקל על הטכנאים בפיטס ישנם חישוקים מחושלים בקוטר 20 אינץ’ מלפנים ו-21 אינץ’ מאחור עם הברגה מרכזית, אבל ביננו הם בעיקר כי זה נראה טוב.
מעבר לזה, יש עוד קצת מספרים. למבורגיני פנומנו מציגה יחס משקל/הספק קיצוני של 1.64 ק”ג לכ”ס והיא מסוגלת להאיץ ל-100 קמ”ש ב-2.4 שניות (מהירה בעשירית שניה מהרבולטו) כשכדי להגיע ל-200 קמ”ש נדרשות לה 6.7 שניות. המהירות המרבית היא למעלה מ-250 ק”ש. אם מישהו מודאג לגבי יכולת הבלימה, בלמים קרמיים בקוטר 420 מ”מ מלפנים -410 מ”מ מאחור במפרט מרוצים ישתלו את תוך 30 מטר בלבד את הפנומנו מ-100 קמ”ש לעמידה. וזה באמת מרשים, אבל בשורה התחתונה, מה שחשוב הוא שלמבורגיני פונומנו נראית פשוט טוב, במיוחד בצהוב.