בעולם עמוס ביצרניות רכב סיניות, ליפמוטור מצליחה לבלוט כאחת מהשחקניות השאפתניות בענף. החברה הוקמה בשנת 2015, והיא שמה לעצמה למטרה לייצר רכבים בעלי הנעה חשמלית, טכנולוגיים ויחד עם זאת במחירים נגישים, כשהיא שומרת את מרבית תהליכי הפיתוח והייצור בתוך הבית. עם כניסתה לזירה הבינלאומית, שכללה גם הסכם שותפות אסטרטגי עם קבוצת סטלנטיס וייצור על אדמת אירופה, היא מסמנת כוונה ברורה להפוך משחקנית מקומית למותג גלובלי משמעותי. צפי לייצור של 600 אלף רכבים עד סוף השנה הנוכחית הוא עוד חיזוק לכך.
ליפמוטור בחרה בריביירה הצרפתית, על כבישיה המתפתלים, כבמה להשקה הבינלאומית של הדגם הגלובלי הראשון שלה, ה-B10 שצפוי להיות מיוצר גם בספרד. מדובר ברכב פנאי חשמלי בקטגוריית C-SUV, אותו החברה מייעדת בעיקר למשפחות צעירות. ישראל כידוע מהווה כר ניסוי ללא מעט יצרניות סיניות, וזו הסיבה שליפמוטור משווקת כבר בישראל את ה-C10 שהוא האח הגדול (ויש כמובן את ה-T03 הננסית שפרצה את הדרך עבור המותג). השוק שלנו יזכה לקבל את הרכב מהר יחסית לשאר העולם, כשבדומה ל-C10 התמחור צפוי להיות אטרקטיבי ביחס למתחרים, בטח בכל הקשור ליחס גודל/מחיר.
את המחיר הנגיש, שהוא חלק מהאסטרטגיה של ליפמוטור כאמור, משיגה החברה לטענתה בזכות העובדה שהיא מייצרת 60% מרכיבי המכונית בעצמה – מה שמעניק לה שליטה טובה יותר על שרשרת האספקה, על האיכות הנדרשת ועל עלות המוצר הסופי. במקרה של ליפמוטור B10 אפשר לציין גם שהיא נבנתה על ארכיטקטורה חדשה, עם שימוש ביחידת בקרה מרכזית אחת המחוברת ל-22 יחידות קצה, עובדה שחוסכת בכ-65% מצמות החשמל ביחס לרכבים אחרים. דוגמה קטנה להתייעלות.
מבט ראשון
אבל בואו נגיע לעניין והוא ליפמוטור B10. הדגם אמור להשתלב כאמור בקטגוריית ה-C-SUV הפופולרית, ומבחינת מידות זה אומר אורך של 451.5 ס”מ, רוחב של 188.5 ס”מ וגובה של 165.5 ס”מ. בסיס הגלגלים נדיב ועומד על 273.5 ס”מ שמציבים אותו במרכז הסקאלה בקטגוריה. העיצוב החיצוני מאופק ונאה, ללא יומרות מיוחדות והוא מאופיין בקווים דינמיים וזורמים, המנסים לאזן בין מראה מודרני אך בלי התחכמויות כשהדמיון ל-C10 נוכח.
בהתאם למידות תא הנוסעים של ליפמוטור B10 מספק מרווח פנימי נדיב למדי ותחושת המרחב מועצמת על ידי גג פנורמי ענק בגודל 1.8 מ”ר, המגיע כסטנדרט. המושבים עטופים בעור סינתטי, וברמת הגימור הבכירה הם מחוממים, מאווררים, מתכווננים באופן חשמלי, ואף ניתן להשכיב אותם לחלוטין לטובת מנוחה או שינה במידת הצורך. ה-B10 מציע גם שימושיות טובה עם תא מטען אחורי בנפח 430 ליטר, ותא מטען קטן נוסף בחזית בנפח 25 ליטר.
במרכז הדשבורד הותקן מסך מגע בגודל 14.6 אינץ’ עם ממשק שבו וויתור כמעט מוחלט על מתגים פיזיים, כאשר מגוון פונקציות, וביניהן: כיוון המראות, התאורה, מצבי הנהיגה, השליטה בכיסוי גג השמש, ועוד, מבוצעות דרך מסך המולטימדיה. נחמד באולם התצוגה, אבל הרבה פחות בנהיגה. מערכת השמע כוללת 12 רמקולים, ומציעה קישוריות ל-Apple CarPlay ו-Android Auto (שיהיה זמין החל מדצמבר באמצעות עדכון תכנה מהאוויר). הקישוריות המלאה נתמכת גם באמצעות אפליקציה סלולרית המאפשרת פתיחה ונעילה, התנעה מרחוק, הפעלת מזגן מראש, ניטור מצב הסוללה, איתור הרכב ועוד. בקיצור, כל מה שדור המסכים אוהב והתרגל לקבל בדגמים חשמליים גדולים יותר.
יוצאים לדרך
ה-B10 מצויד במנוע חשמלי יחיד הממוקם מאחור, המספק 218 כ”ס ומומנט של 24.5 קג”מ. הביצועים מקובלים לקטגוריה, עם תאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש תוך כ-8 שניות ומהירות מרבית של 170 קמ”ש. ליפמוטור תציע את הדגם עם שני גדלי סוללה: 56.2 קוט”ש ו-67.1 קוט”ש, כאשר הגרסה שתשווק בישראל צפויה להיות הגרסה בעלת הסוללה הגדולה יותר, שלה טווח נסיעה מוצהר של 434 ק”מ על פי תקן WLTP. בתחום הטעינה, ה-B10 תומך בטעינת AC בהספק של 11 קילוואט, וטעינת DC מהירה בהספק של עד 168 קילוואט, המאפשרת למלא את הסוללה מ-30% ל-80% בפחות מ-20 דקות.
נציגי ליפמוטור התגאו לספר כי חלוקת המשקל של ה-B10 היא 50:50 ושכיול השלדה בוצע בשיתוף עם מהנדסי סטלנטיס. המשפט הזה הדהד לי בראש כאשר נהגתי ב-B10 בכבישים המפותלים שבאזור ניס. המכונית התנהגה באופן צפוי, בטוח ואפילו מהנה למדי, בערבון מוגבל וכמובן ביחס לרכבי פנאי חשמליים אחרים מהקטגוריה. כמקובל ברכב חשמלי, תגובת המצערת והתאוצה הייתה מיידית ולינארית, בעוד שהורדת הכוח הייתה טובה בזכות ההנעה האחורית. יחד עם זאת, רשמתי לי כי תנוחת הישיבה הצריכה הסתגלות מסוימת, בעיקר עקב טווח כיוון ההגה המצומצם ומיקום לוח המחוונים הדיגיטאלי, שהותקן בצמוד לגלגל ההגה.
בגזרת הבטיחות, הרכב מצויד ב-7 כריות אוויר ובמערך של 17 מערכות בטיחות המסייעות לנהג. נציין כי הדגם טרם נבחן במבחני EuroNCAP, אך החברה משוכנעת כי גם הוא, כמו ה-C10, יציג תוצאות טובות לכשיבחן. ה-B10 מציע גם עדכוני תוכנה מהאוויר (OTA) שישפרו בעתיד מערכות שונות כגון מערכות הבטיחות ואף יוסיפו תכונות נהיגה נוספות כגון נהיגה באמצעות דוושה אחת, אופציה שחסרה כרגע באופן תמוה.
רושם ראשוני
על הנייר ליפמוטור B10 מציג חבילה טובה למדי: C-SUV חשמלי עם מרווח פנימי נדיב, טכנולוגיה עדכנית, מערכות בטיחות מתקדמות ואבזור עשיר. כבונוס, הוא מקבל תמיכה וגיבוי מקבוצת סטלנטיס העולמית. מיכולתיו נוכל להתרשם לעומק כאשר ינחת בישראל בחודשים הקרובים. אך בינתיים, למרות שמדובר בטעימה קצרה, אנחנו כבר יכולים לאשרר שעם תג מחיר משוער של כ-160 אלף שקלים, ואולי אף פחות מכך, הוא יתמצב במיקום תחרותי בשוק הצפוף תוך שיקוף די נאמן להצהרת החברה: כלי תחבורה שאינו פולט מזהמים, המציע טכנולוגיה עדכנית ומוצע במחיר נגיש.
הכותב היה אורח של חברת סמלת בצרפת
ליפמוטור B10 – תעודת זהות
מנוע: חשמלי אחורי, הספק: 218 כ”ס, מומנט: 24.5 קג”מ, תמסורת: אוטומטית ישירה, בסיס גלגלים: 273.5 ס”מ, משקל: 1,845 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 8 שניות, מהירות מרבית: 170 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 17.3 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר משוער: 155-160 אלף שקלים