ימאהה MT09 Y-AMT… המנוע 09 הזה… חזיר היה וחנזיר נשאר. מה שאומרים המספרים ומה שאומרות הלחיים של הטוסיק, שני דברים שונים. זה נשמע מפגר, אבל אלה 119 כוחות הסוס של הסוסים הכי חזקים בשוק. בפער. כבר בהתנעה של ה׳אופנוע-תקציב׳ הזה, הצליל שלו משתלט על החלל. כל חלל. משהו בסאבוופר, אפילו של האגזוז המקורי, מודיע לך שהוא הניע – גם אם הוא חונה בצד השני של צומת סואנת בכניסה לירושלים.
ואם כבר בסרק השריר שלו עוד רגע קורע את החולצה, אז משם והלאה הוא מתנפח עוד. מטפס חזק וחלק בכוח עבה, חספוס עדין של שלושה צילינדרים, וגל של תנופה בסל״ד העליון שגורם לגלגל הקדמי להרגיש כאילו הוא מלא בהליום. ואז עוד הילוך. ועוד אחד. ועוד אחד ועוד אחד – כאילו אומר לך ׳עד שתיתלש ממני יא בן זו..״. אם תחזיק חזק חזק, זה יוצא יותר מ-260. על אופנוע פתוח וערום.
כשהעיתונאים בהשקה העולמית של ה-MT09 ב-2013, חטפו את הפיגוזים האלה במוח מהמנוע, הכותרות זעקו ״האם זהו הפיירבלייד החדש?״ תרגום לצעירים: האם זה האופנוע שיטלטל את עולם האופנועים כמו שעשה ה-CBR900RR של הונדה ב-1992??!? בתכל׳ס, לא קרוב אפילו. ההונדה של 92׳ היה אופנוע ספורט קיצוני, עם הספק של מנוע ליטר בתוך שלדה של 600. לראשונה שילוב עילאי בין כוח להתנהגות.
ה-MT09 היה בכלל התגובה למשבר הכלכלי של 2008. מנוע פיצוץ עם קצת אופנוע מסביב; בולמים בסיסיים, התנהגות מוזרה, לא באמת שש אליי זמני הקפה. אבל המנוע הזה הנגיש את הסם לרחוב. יחס המנוע לשקל שלו היה אז מחוץ לסקאלה. יש לי תחושה שגם היום.
רק שהיום עברו דור או שניים של שיפור ודיוק. הבולמים מקדימה מתכווננים, הבולם האחורי סבירסקי, הבלמים אחלה, והכי חשוב: ההגוי נטרלי (לא מתנגד ולא מזדקף) . עדיין עירום ונוגח ברוח, אבל זה בית הרבה יותר ראוי לטריפל הבהמי של ימהה. וזה יוצר אופנוע חרעת. ׳סתכלו רגע מי רוכב עליהם (חלק מהם, אתם סבבה) ואיך הם נשמעים ונראים על האופנוע – ועכשיו תורידו את האף של הצדקנות והגזענות, ותקלטו נקי לאיזו חוויה האופנוע הזה מביא אותם.
רציתי אופנוע עם כזה ראש בדיוק, כדי להתנגש איתו ברעיון של ׳אופנוע אוטומטי׳. הרי מי שלא מורעל קלאץ׳, מיד יגלה שסבבה להיפטר ממנו בכל אופנוע. וכן, אני מדבר גם עליכם, ילדי הקוויקשיפטר והאוטובליפר. אבל אוטומט מלא על אופנוע רחוב פליליסט כמו ה-09? זה מעניין…

האוטומט המלא החדש של ימאהה מעלים לחלוטין את ידית הקלאץ׳ ורגלית ההילוכים, ומשאיר – אם תרצו להשתמש – לחצני העלאת והורדת הילוך בהישג האצבע ואגודל שמאל. המכאניקה של ימאהה MT09 Y-AMT מבוססת על תותב מפוקח מחשב , שמעביר את ההילוכים במקומך בגיר המקורי של המנוע. מניעים עם בלם לחוץ כמו קטנוע, אצבע שמאל מכניסה לדרייב, וזהו. מותר וכדאי רק גז וברקס, עד שתכבו את המנוע ביעד. עכשיו, אופנוע עם מערכת חדשה, אל תחטא לה. בשעה הראשונה צריך לשחרר רגע, ולהבין איך האופנוע עובד, ולא איך את או אתה חושבים שהוא צריך לעבוד… ואז וואלה, הוא עובד יופי.
יד רגישה על הגז מחברת לו את הקלאץ׳בעדינות בעמידה ומשחררת אותו לדרך בלי דרמות, ישר לתוך פקק עומד וכידון שחופר מנעילה לנעילה בזחילה בין המכוניות. קל לנהל את ההילוך הראשון המפלצתי של ה-9 בתוך תרגיל שיווי המשקל הזה, והוא אפילו מאפשר לרסן אותו עם בלם אחורי תוך כדי שהגז דוחף. חוויה הרבה יותר אינטואיטיבית וקלה מה-DCT של הונדה בצפיפות הזו, למשל. משם במעלה המהירות, זה מרגיש בדיוק כמו קוויקשיפטר ואוטובליפר שמישהו מפעיל בשבילך; מצערת עדינה, והוא מחליף בשורטשיפט. מצערת עמוקה, הוא מושך כל הילוך גבוה וחזק יותר בהתאם לעומק. סובב לו עד העצר, וכמו במכונית, הוא ידפוק ״קיקדאון״ וימריא. אבל כמו MT09, כן?
כמו כל מערכת קוויקשיפט, איכות החלפת ההילוך תלויה בסל״ד ובמצב המצערת. בגדול? לפחות שליש מההחלפות אני מבצע טוב וחלק ממנו. בסל״ד נמוך ההעברות שלו מעולות. בבינוני הוא קוויקשיפטר מצוי (לא באמת דופק חשבון לשרשרת). בגבוה, חסרה לו תוספת הגז הקטנה אחרי העברת הההילוך – אז יש לו תאוטה קצרה, שאם אתה לא מוכן לה, הוא שם אותך על הידיים ואתה מנקר עם הקסדה. את ההורדות, אגב, הוא שומר לסוף ההאטה, מפצפץ אותן בנחת דרך האגזוז. יורד לראשון בזמן, ולא שניה לפני. זו מערכת בשלה. עכשיו השאלה מה אתה רוצה ממנה?

אם אתה רומנטיקן מכור לקלאץ׳, ואתה רוצה שהיא תכשל ותבאס – אז לא, היא לא קוראת מחשבות ואתה תתבאס. אז רד, רד מהאופנוע, ולך שים את הכסף שלך על אופנוע אחר. למעשה, באולם התצוגה הוא עומד ממש לידו: הוא זול ב-3,000 שקלים וקוראים לו MT09.
אבל אם אתה לא שבוי של הקלאץ׳. אם באת מטימקס, או שסתם יש לך ראש פתוח. עד עכשיו, היית צריך ללמוד תפעול ידני כדי ליהנות מדינמיקה והנדסה של אופנוע טהור עם הספקים גבוהים. אבל מעכשיו יש אוטומט שהוא אשכרה אופנוע, ועוד גנגסטר. אחד כמו ימאהה MT09 Y-AMT עוד לא היה לנו.
והנה מילה לטהרנים. אף אחד לא מכריח אותנו לעבור לאוטומט. פשוט הגענו לשלב המבורך שבו אתה נכנס לסוכנות, וכמו במכוניות שואלים אותך אם אתה רוצה אוטומט או ידני. הכל בסדר. הקולנוע לא החליף את הרדיו, הטלוויזיה לא החליפה את הקולנוע, והסלולארי לא החליף את הטלוויזיה. כולם התבררו כתוספות מבורכות. ולעניות דעתי, אופציית האוטומט באופנוע היא בדיוק כזאת. תוספת מבורכת למי שרוצה. תנוחו.

והנה מילה מקצועית על אוטומט ברכיבה: בתכל׳ס – גם אם אנחנו לא מרגישים ואפילו נהנים מזה – תפעול הקלאץ׳ והגיר לכדי תנועה חלקה זו וואחד מעמסה על המוח האנושי. ברגע שהצורך הזה יורד מהראש, מיד המוח מנתב את האנרגיה לדרישות האחרות ומיידית את/ה נהיים יותר מהירים. מניסיון. אופנועים אוטומטיים כמו ימאהה MT09 Y-AMT, מאפשרים לך לסגור גז ולעלות על בלמים עם עיניים על האפקס, ולהתעסק אך ורק בדיוק הקו והקצב – ברמה של סנטימטרים וקמ״שים בודדים. התאוטה רציפה וחלקה לגמרי, הרגליים נשארות מחוברות למיכל בלי לזוז, הכידון בלי עומסים, האצבעות מחפשות מיליגרמים.
בזכות זה, משיא ההטיה מתפתח דרייב שדוחף כמו גל בגובה 30 מטר בפורטוגל. בגלל האוטומט, אתה לא מעורב בתאוצה הזו. אתה רק מחזיק את הגז וצופה בה. חווה אותה כמו טריפ. לפעמים זה בלתי נתפס כמה קל ומהיר המעבר מ-30 בהיירפין ל-200 בישורת מתעקלת בעדינות. קל סף פלילי.
לסיכום, 95% מה-MT09 החנזיר שרדו את הפריצה לעולם האוטומטי, כולל הרצון והיכולת לעלות לווילי. חמשת האחוזים שנשרו בדרך הם השליטה בהחלקות סופרמוטו, והמסוגלות לתת לו לטיפה על הקלאץ׳ כדי לשלוח את הקדמי לרחף מתי שבא לך, גם בהילוך רביעי וחמישי. בתמורה, אנשי האוטומט מרוויחים עולם ומלואו של רכיבה ואופנוענות. ה-09 יכול להפיץ עכשיו את סם הטריפל לקהל יעד חדש לגמרי. וכמו העיתונאים ההם, גם אני אסכם את הרכיבה על ימאהה MT09 Y-AMT בשאלה מפוצצת: ״האם זה הוא הטימקס השחור החדש?”
מנוע: טריפל, 890 סמ”ק הספק: 119 כ”ס ב-10,000 סל”ד מומנט: 9/4 קג”מ ב-7,000 סל”ד תמסורת: 6 היל’, אוטומטי, שרשרת בסיס גלגלים: 1,430 מ”מ גובה מושב: 825 מ”מ מיכל דלק: 14 ליטרים משקל (רטוב): 196 ק”ג מחיר (מבצע): 78,000 שקלים (75,000 שקלים)

























