אני לא אוהב מכוניות חשמליות. ועכשיו לטסלה מודל 3.
לפני שבוע בדיוק הציג אילון מאסק את השלב הרביעי בתוכנית שלו, בדרך העלמת מנוע הבעירה הפנימית. אני מדבר כמובן על המודל 3 המכונית ה-“המונית וברת ההשגה” של טסלה. רגע לפני שאנחנו צוללים לתוכה, בוא נראה ממה מורכבת אותה תוכנית של מאסק.
כמו שהוא מתאר את זה מדובר בתוכנית פשוטה למדי. טסלה התחילה בלהציג מכונית ספורט יקרה שיוצרה בכמות קטנה, הרודסטר. המטרה של זו היתה להוכיח לעולם שמכונית חשמלית יכולה להיות מלהיבה, ייחודית ונחשקת.
אחריה הגיעה המודל S. אחרי שהעולם כבר התחיל להקשיב קצת יותר לתורתה של טסלה, הגיע הזמן לייצר סדאן מפוארת ורבת יכולת. אם מכוניות סאלון ופאר מגלמות את שיא היכולת הטכנולוגית של עולם הרכב, טסלה רצתה להוכיח שאחת כזו חשמלית יכולה לעשות את העבודה. ואפילו טוב יותר. והעולם המשיך להקשיב, לאהוב, להגיב בחיוב. הקונסיומר-ריפורט הכתיר את המודל S כמכונית הכי טובה שיוצרה אי-פעם.
השלב שלישי היה מודל X, מי שמסתכל על מכירות בתחום הרכב יודע שאי-אפשר להתעלם מהסגמנט הזה – וטסלה נתנה מענה לאוהבי רכבי הפנאי בצורה מהירה וברורה יחסית.
השלב הבא, הוא המהלך שעתיד להפוך את טסלה ליצרנית משמעותית מאוד ואולי, אפילו, לסמן אותה כאחת מיצרניות הרכב החשובות בעולם. וזו כמובן “המשפחתית” של טסלה, זו ברת ההשגה (יחסית), זו שמביאה את הבשורה לעם, המודל 3.
טסלה חושפת מעט נתונים על ה-3 – רובם בנאום השקת הדגם שנשא מאסק. ובכל אחד מהם היא דואגת להמם. הנה הם בכמה נקודות:
בטיחות ונוחות: הדבר הראשון בו הם נוגעים הוא בטיחות, טסלה מתחייבת שה-3 תקבל ציון של חמישה כוכבים בכל מבחן ריסוק, בכל קטגוריה. מעבר לזה הם מתחייבים כי חמישה מבוגרים יוכלו לשבת בה בנוחות. והם מדגישים את עניין הנוחות. מעבר לזה, שני תאי המטען עתידים להציע יותר נפח מזה הנמצא בכל מכונית אחרת במימדים של ה-3. ד”א, כל טסלה מודל 3 תגיע עם כל מערכות הבטיחות שטסלה מציעה במחיר הבסיס.
הנעה וטעינה: כל טסלה 3, בלי שום תוספת, תרד מ-6 שניות בתאוצה ל-100 קמ”ש ותציע טווח של 215 מייל. מספרי מינימום – טסלה אומרים שהם ישפרו את המספרים הללו עד הייצור הסדרתי. ה-3 תגיע עם הנעה אחורית בדגם הבסיס כשבתשלום נוסף תוכל לקבל גרסה כפולת מנועים והנעה. טסלה, שכרגע פרוסה עם כ-7,000 תחנות טעינה בעולם, מבטיחה שעד 2017 המספר הזה יגדל לכ-22,000 נקודות טעינה בעולם.
חשמל להמונים: אילון מאסק מצהיר שהמפעל הנוכחי של החברה יכול לייצר כחצי מליון מכוניות בשנה. בכדי לעמוד במספרים האלו טסלה בנתה מפעל סוללות ענק – המבנה עם השטח הרבוע הגדול בעולם לטענתם – שייצר מספיק סוללות בכדי לעמוד בקצב הייצור. המפעל הזה אמור לייצר בתוכו יותר סוללות ממה שמייצרים כל שאר מפעלי הסוללות בעולם יחדיו.
מחיר: הטסלה מודל 3 תמכר תמורת 35,000 דולרים וכבר עכשיו ניתן לפתוח הזמנה כנגד מקדמה של 1,000 דולרים. טסלה מתחייבת שה-3, כבר בדגם הבסיסי שלה תהיה טובה יותר מכל מתחרה ברמת המחיר שלה.
היית קונה אוטו כזה? כי רק שתדע, 24 שעות אחרי פתיחת ההרשמה המוקדמת 115,000 אלף איש שמו את המקדמה הדרושה. היום, בדיוק שבוע מרגע ההצגה חצה מספר ההזמנות את קו ה-325,000 מכוניות. בשבוע.
אילון מאסק הצהיר ש”טסלה צריכה להעריך מחדש את תוכניות הייצור שלה”. עם קצב ההזמנות הזה יימשך ואם זוכרים את מכסת הייצור השנתית שצוינה מעלה, טסלה עשויה למצוא את עצמה בבעיה. בעיה טובה, אבל עדיין בעיה.