תערוכת אוטומוטור השנה פורסמה בכל כלי התקשורת כ-“תערוכת מכוניות-העל” יצאנו לברר מה זה אומר בדיוק. כרגיל מצאנו את עצמנו נגררים בעומס החום הנורא אל שטח התערוכה במרכז הירידים הישראלי. כבר ידענו מראש שכמו בשנים עברו רובם המוחלט של יבואני הרכב בוחרים להתעלם מקיום התערוכה – להם כנראה אין מה לחפש שם, אך רצינו לראות אם במציאות שלנו יש בכלל סיבה לבקר במיצג הזה.
אז נתחיל ברשימת המציגים הקצרה: אופל, לנד-רובר ואסטון מרטין הם היבואנים הרישמיים היחידים כאן. את תחום היבוא האישי כיסו “קאר-גלרי” ו-“באוואריין מוטורס”. וזהו פחות או יותר. תחום האופנועים דווקא הציג נוכחות רבה יותר של יבואנים עם הוסקוורנה, ק.ט.מ, הרלי-דיווידסון ודוקאטי. זאת אולי “תערוכת מכוניות” אבל יש כאן יותר יבואני אופנועים ממכוניות.
עם הכניסה לתערוכה פגשנו את הארסנל של “קאר-גלרי” שהביאו מכוניות אקסקלוסיביות בבעלות פרטית. בלטו בדוכן הזה שתי פרארי האחת 488 השניה 458. יפיפיות.
המיצג השני שפגשנו היה של אופל כאשר זה מציג את הקורסה OPC הקרבית והאדם S המתוקה והחמימה בין שאר הדגמים שהוא מביא לארץ. מעברו השני של הביתן הפתעה. תצוגת מכוניות קלאסיות עם סברה, רכב הספורט הישראלי, וולוו P1800 שמורה ומשופצת להפליא ופורד – מודל A ומודל T. היכן מכוניות-העל?
אחרי גיחה קצרה לחום המהביל הגעו לביתן לנד-רובר שם מוצג האיווק קונברטיבל החדש בין שאר דגמי החברה. מצידו השני של הביתן ניתן להבחין בחבר’ה הצעירים מאוני’ בן גוריון, אוני’ תל אביב והטכניון כאשר כל אחד מהם מציג את רכב הפורמולה SAE שלו.
ואז הגענו אל הכוכבת, בוגאטי ויירון גרנד-ספורט שניצבת במרכז האולם, סופגת מטחי פלאשים מבאי התערוכה. כנראה שגם כוכבת זקנה היא עדיין כוכבת. כמה עולה ויירון משומשת? תלוי את מי אתה שואל. מארגני התערוכה לא התביישו להצמיד תג מחיר מופרך ולא קשור לגופה של המכונית המוחלפת. קצת משעשע שבתערוכות בכל העולם מוצגת השירון ואנחנו קופצים על ויירון כמוצאי שלל רב.
במסדרון צר בהמשך ”באווריאן מוטורס” מציגים את הב.מ.וו i8 הייחודית, וסדנת “אודיבה ארט” פורשה 911 ופאנמרה שעברו תחת ידיה וקיבלו מראה חדש ומעודכן.
עוד מעבר צפוף וכמה אופנועים חשמליים הובילו אותנו אל התצוגה המרשימה של אסטון-מרטין, כל הליין- אפ של היצרן הבריטי כאן וגם כוכבת אמיתית, ה-DB10 כוכבת הסרט האחרון בסדרת ג’יימס בונד. מבחינת עולם הרכב זו כוכבת גדולה יותר מכל ויירון. האם אביזר מסרט מספיק בשביל לשאת על גבו תערוכה שלמה? תגיד אתה.
כמנהג המארגנים בשנים האחרונות בחוץ הוקצה שטח למופעים מוטוריים שונים. דריפטינג הוא בלי ספק המלהיב שבהם. בשטח הזעיר שהוקצה להם הצליחו הנהגים המוכשרים לתת שואו נאה לקהל. זה גרם לנו לתהות למה לא להקצות שטח גדול יותר ולתת לחבר’ה המוכשרים הללו להראות מה שהם באמת יודעים לעשות – והם יודעים. מופע אופנועי הוסקוורנה היווה תצוגת תכלית טובה למה שמסוגלים לעשות כלי שטח מודרנים אבל גם כאן ניכר החוסר במקום.
בסופה של שעה קלה – הרעב קינן בנו, רעב מוטורי. לא בשביל זה הגענו ושילמנו 99 ש”ח לכרטיס, סיבובים נואשים נוספים חיזקו כי כבר ראינו הכל ולולא המופע המוטורי, כנראה שמעבר על התערוכה כולה לא יערוך למעלה מחצי שעה. לבסוף מצאנו עצמנו בתערוכת מוצרי החשמל הסמוכה שחתמה את היום המוטורי הזה, מביך.
נותרנו עם הרבה שאלות בסוף הסיבוב הקצר. כוכבת התערוכה היא מכונית ישנה למדי שהוחלפה כבר. מי ישלם את סכום הכרטיס רק בשביל לראות אותה? הלא את שאר המיצגים אפשר לראות בכל יום אחר באולמות היבואנים. את חלקם תוכל לראות גם ברחוב. או לידך בפקק…
מסורת ארוכה לה לאוטומוטור. מאז שנות השמונים מתקיימת התערוכה הזו, כמעט בכל שנה. המיצגים המעטים שהיו, מראים את המאמץ והנכונות של שחקנים חדשים יחסית בתחום להשקיע מכספם וממרצם בקהל הישראלי. ועל כך נשבח אותם. אבל רוב תחום הרכב מדיר את רגליו מהתערוכה הזו. ואם לא היתה מוטלת עלינו חובת הסיקור – כך היינו עושים גם אנחנו.