אוברדרייב – אתר רכב ואופנועים
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
זיקר X במבחן דרכים – X פקטור
ראשי » מבחני דרכים » זיקר X במבחן דרכים – X פקטור
זיקר X

זיקר X במבחן דרכים – X פקטור

זיקר X נכנס לתחרות מול הקרוסאוברים הסיניים השולטים בשוק החשמליות בישראל, אך עם מיתוג ויומרה טכנולוגית ויוקרתית יותר ועיצוב לא שגרתי. האם זהו הלהיט הסיני הבא?

אופיר דואק 17/04/2024 צלם: אופיר דואק

 תעשיית הרכב מתחה בעשורים האחרונים למקסימום את מה שמכונה “הנדסת הסמל” 0 רעיון שבו על בסיס פלטפורמה בסיסית מיוצרות מכוניות שונות, בתצורות שונות ולפעמים גם בגדלים שונים משמעותית של מותגים במיצוב שונה. האתגר ביצירת מגוון דגמים על בסיס זהה הוא לשמור על בידול בינהן, בטח כשמדובר במותגים שונים שכל אחד מהם מתיימר להציג קו עיצובי מיצוב ואמירה משלו. בעידן ההנעה החשמלית הגמישות בייצור של מגוון דגמים על בסיס אותה פלטפורמה היא גדולה אפילו יותר, אבל כך גם הקושי לשמור על ייחוד.

זיקר X שלפניכם ממחיש היטב את המציאות הזו. מדובר בדגם הכניסה של מותג היוקרה מבית ענקית הרכב הסינית ג’ילי, כשהוא מתבסס על פלטפורמה עליה בנויות גם וולוו EX30 וסמארט #1. שלושתם קרוסאוברים קומפקטיים עם מכלולים דומים, מידות דומות ואפילו קהל יעד דומה. שלושתם מנסים להיבדל ולהפגין ייחודיות משלהם.

כמותג, זיקר ממצבת את עצמה בנישה חדשה של “פרימיום טכנולוגי” שזה במילים אחרות ניסיון ליצור מכונית יוקרתית ולגבות עליה מחיר בהתאם מבלי להיכנס להגדרות המקובלות של מותגי היוקרה הותיקים והמסורתיים. הגישה הזו הפתיעה לטובה בזיקר 001 המרשימה, אבל האם זיקר הצליחה ליישם זאת גם ב-X?




מבט ראשון
לפחות מבחינה עיצובית, זיקר X מפגין ייחודיות. זה בא לידי ביטוי בשילוב של קווים זוויתיים, לא תמיד בסדר הגיוני לעין, למשל בפסי ה-LED של תאורת היום, בקווי המותניים וחלונות הצד או בחיבור בין הגג לקורה אחורית. ייחודי? ללא ספק. יפה? זה כבר עניין של טעם, אבל הנועזות הזו היא בדיוק מה שקהל היעד של זיקר מחפש כדי להראות שהוא שונה.

הגישה הזו ממשיכה גם אל תוך תא הנוסעים. מצד אחד תחושת הפרימיום ניכרת הודות לבחירת הצבעים והחומרים. שילוב של מושבים בריפוד דמוי עור, דיפונים רכים מחומר דומה ותקרה מצופה אלקנטרה הוא לא משהו שכיח במכונית שעולה פחות מ-200 אלף שקלים. גימור ברונזה למתגים האופייני למותג נמצאים גם כאן יחד עם כמה גימיקים נחמדים כמו נרתיק משקפיים מאלקנטרה על קורת הגג בצד הנהג, קונסולה המודולארית בין המושבים או מתלה תיקים נשלף שאמור, אבל לא מצליח, לפצות על העובדה שאין תא כפפות.




מצד שני, זיקר בחרה בגישה מינימליסטית מידי. לא רק כיוון המראות ופתחי המיזוג, אפילו הפעלת האורות מתבצעת דרך המסך המרכזי הענק, מה שדורש יותר מידי תשומת לב והסחת דעת לפעולות בסיסיות. המתגים היחידים למעט מתגי תפעול החלונות (בעלי הפעולה הפוכה והמוזרה) הם על גלגל ההגה והם מאפשרים בעיר לשלוט על שינוי התצוגה בלוח המחוונים המינימליסטי גם הוא, עם תפעול בסיסי של המזגן ומערכת השמע. במפתיע, בזיקר התקינו שני מתגים גדולים החבויים מאחורי גלגל ההגה, אך במקום שהם יתפעלו פונקציות שימושיות כמו למשל שינוי רמת הבלימה הרגרנטיבית הם מתפעלים מערכת להשמעת קולות של חתול, סוס או טרקטור מחוץ לרכב כדי למתוח את השכנים. מיותר לחלוטין.

זיקר X מעט גדול יותר מאחיו לפלטפורמה. העיצוב הזוויתי מצליח להסוות את העובדה שעם אורך כולל של 443 ס”מ  הוא קצר רק ב-2 ס”מ מ-BYD אטו 3 רב המכר, כשבסיס גלגלים של 275 ס”מ גדול בשיעור דומה. עם זאת, באופן מפתיע, המרחב במושב האחורי ממוצע למדי ותא המטען עם נפח של 362 ליטר לא מרשים במיוחד, כך שה-X פחות מתאים לשמש כרכב העיקרי לשימוש המשפחה.



בנהיגה
כמו אחיו לפלטפורמה, גם זיקר X מוצע בגרסתו הבסיסית בתצורה של מנוע אחורי בהספק של 272 כ”ס. על הנייר זה אמור להספיק כדי להאיץ ל-100 קמ”ש ב-5.6 שניות, בפועל ה-X מרגיש זריז אך מעט משתהה ביציאה מהמקום. רק במצב ספורט ניתן להרגיש שמלוא הסוסים נמצאים באורווה ויש שפע של כוח לבצע כל עקיפה. במפתיע אין תחושה של כוח מתפרץ, אבל עם הורדת כוח טובה לכביש מתקבלת תחושה נינוחה. צריכת החשמל הממוצעת הייתה ביום המבחן הקר הייתה באזור 18.5 קילוואט ל-100 ק”מ, מה שאומר שאפשר לחלץ מסוללת ה-66 קוט”ש טווח נסיעה של כ-350 ק”מ. 

ביצועי המנוע יכולים לעורר בנהג כוונות ספורטיביות וכך גם ההיגוי מהיר התגובה, אלא שה-X ממש לא מכוון לשם למרות רמת אחיזה גבוהה ושלדה שמגיבה היטב. ההיגוי מנותק לחלוטין, מה שלא משרה ביטחון בשילוב ההפניה הראשונית המהירה. נוסף לכך, המתלים בזיקר X מכוילים ברכות אך סובלים מיכולת שיכוך לא מספקת, כך שבכבישים מפותלים שלא סלולים היטב ה-X לא מרגיש נינוח. הכיול לא מוכיח את עצמו גם כשמדובר בנוחות הנסיעה. ל-X גיהוץ סביר במהלך הראשוני של המתלה אך לאחר מכן התחושה היא קופצנית מידי, בעיקר מכיוון החלק האחורי. בסופו של דבר “פרימיום” הוא לא רק אבזור ודיפונים נעימים למגע אלא גם מצוינות בתחום הדינאמי, וכאן לאנשי זיקר יש עוד עבודה לעשות.

מערכות הבטיחות האקטיביות תפקדו בצורה טובה יחסית, כשעיקר המחמאות מגיעה למערכת בקרת השיוט האדפטיבית, אבל קצת פחות למערכת תיקון הסטייה מהנתיב. כרגיל אצל הסיניות, ישנן יותר מידי התרעות לנהג שצריך לזכור לנטרל אותן מחדש בכל נסיעה.




ציפיות גבוהות
אחרי שהתרשמנו לטובה מזיקר 001 באנו עם ציפיות גבוהות מזיקר X הצעיר ממנו. עם פלטפורמה עדכנית, שפע מערכות בטיחות, עיצוב ייחודי והשקעה בתא הנוסעים הפוטנציאל של זיקר X גבוה, וניתן לסלוח לו על כך שהוא לא יכול לשמש תחליף מלא לקרוסאובר משפחתי. אלא שיש לו כמה נקודות תורפה משמעותיות והן הנדסת אנוש מתחכמת מידי המקשה על התפעול, כיול מתלים לא מהוקצע המשפיע על הנוחות והיכולת הדינמית וגם טווח הנסיעה לא ממש משכנע.

לצד הצורך בליטוש בכמה נקודות משמעותיות כדי להצדיק את יומרת ה”פרימיום”. עומד דווקא תמחור שהוא די אטרקטיבי נכון לעתה. זיקר X בגרסת הכניסה לא יקר בהרבה מקרוסאוברים חשמליים פופולאריים כמו BYD אטו 3 וג’ילי גיאומטרי. דווקא מולם הוא יכול להציע אלטרנטיבה מעניינת המעניקה תחושה עשירה יותר בתא הנוסעים, בטח עבור אותו קהל יעד שמתלהב מעושר טכנולוגי מדומה, מראה ייחודי ונתוני תאוצה מ-0 ל-100 ופחות מליטוש כולל של החבילה.


זיקר X  – תעודת זהות
מנוע: חשמלי אחורי, הספק: 272 כ”ס, מומנט: 35 קג”מ, תמסורת: ישירה, הנעה אחורית, בסיס גלגלים: 275 ס”מ, משקל: 1,855 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 5.6 שניות, מהירות מרבית: 180 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 16.3 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר: 185,000 שקלים

ZEEKER X 13ZEEKER X 13Preview
ZEEKER X 15ZEEKER X 15Preview
ZEEKER X 03ZEEKER X 03Preview
ZEEKER X 05ZEEKER X 05Preview
ZEEKER X 09ZEEKER X 09Preview
ZEEKER X 07ZEEKER X 07Preview
ZEEKER X 08ZEEKER X 08Preview
ZEEKER X 17ZEEKER X 17Preview
ZEEKER X 18ZEEKER X 18Preview
ZEEKER X 16ZEEKER X 16Preview
ZEEKER X 19ZEEKER X 19Preview
ZEEKER X 20ZEEKER X 20Preview
ZEEKER X 21ZEEKER X 21Preview
ZEEKER X 23ZEEKER X 23Preview
ZEEKER X 02ZEEKER X 02Preview
ZEEKER X 04ZEEKER X 04Preview
ZEEKER X 11ZEEKER X 11Preview
ZEEKER X 14ZEEKER X 14Preview
ZEEKER X 12ZEEKER X 12Preview
ZEEKER X 22ZEEKER X 22Preview
ZEEKER X 01ZEEKER X 01Preview

זיקר זיקר X זיקר X Long Range זיקר X מבחן דרכים קרוסאובר חשמלי
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובות

חדשות מקומיות
מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

פייסבוק
‎אריאל אלסיבוני Over-drive‎
מערוץ הווידאו
מה חדש?
יותר הספק ופחות משקל: אסטון מרטין חשפה גרסת קצה ל-DB12

יותר הספק ופחות משקל: אסטון מרטין חשפה גרסת קצה ל-DB12

לשטח, וקצת לכביש: ק.ט.מ 390 אנדורו R בישראל

לשטח, וקצת לכביש: ק.ט.מ 390 אנדורו R בישראל

גם לסיטרואן יש 7 מושבים בזול: C3 איירקרוס החדש בישראל

גם לסיטרואן יש 7 מושבים בזול: C3 איירקרוס החדש בישראל

קימקו משיקה שלושה דגמים חדשים בישראל

קימקו משיקה שלושה דגמים חדשים בישראל

למרחקים ארוכים: דוקאטי מולטיסטראדה V4 מקבל גרסת ראלי חדשה

למרחקים ארוכים: דוקאטי מולטיסטראדה V4 מקבל גרסת ראלי חדשה

פורשה 904 חוזרת לחיים

פורשה 904 חוזרת לחיים

יונדאי אלנטרה N (מבחן דרכים): הוט בלי האצ’

יונדאי אלנטרה N (מבחן דרכים): הוט בלי האצ’

סופרמוטו עממי: ק.ט.מ SMC R 390 החדש בישראל

סופרמוטו עממי: ק.ט.מ SMC R 390 החדש בישראל

אייקון מהניינטיז: למבורגיני דיאבלו חוגגת 35

אייקון מהניינטיז: למבורגיני דיאבלו חוגגת 35

אוואטר 11 (נהיגה ראשונה): המגנט

אוואטר 11 (נהיגה ראשונה): המגנט

לינק אנד קו 01 (השקה עולמית): ניתוח עומק

לינק אנד קו 01 (השקה עולמית): ניתוח עומק

שירת הברבור של ה-V12? מרצדס מאייבך במהדורה מיוחדת

שירת הברבור של ה-V12? מרצדס מאייבך במהדורה מיוחדת

הקאמבק הושלם: מארק מארקז שוב אלוף עולם

הקאמבק הושלם: מארק מארקז שוב אלוף עולם

סוף שבוע לא רגוע: קאן אם מאבריק R בדיונה הגדולה

סוף שבוע לא רגוע: קאן אם מאבריק R בדיונה הגדולה

הכי קרוב למסלול: דוקאטי פאניגאלה V4 R חדש

הכי קרוב למסלול: דוקאטי פאניגאלה V4 R חדש

אגדה בת 25: פורשה קאררה GT

אגדה בת 25: פורשה קאררה GT

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לאריאל אלסיבוני ©

גלילה לראש העמוד