זול לא המהירות – זה החינוך.
בשימוע בנושא הקטל בדרכים שערכה ועדת הכלכלה של הכנסת, הציג ח”כ אוסאמה סעידי דו”ח שהוזמן על ידו ובו נתונים מדאיגים למדי לגבי מעורבות בתאונות דרכים של אזרחי המגזר הערבי. עוד נתונים הראו התנהגות מדאיגה של הולכי רגל חרדים ואת הסכנה האדירה שגלומה בתוך עולם הרכב הכבד.
בין שלושת הנושאים הללו – מחבר עניין אחד. חינוכי. מגזרים הערבי וגם החרדי התודעה לנושא הזהירות בדרכים נמוכה. גם נושא הרכב הכבד הוא חינוכי – למרות הקפיצה האדירה שחווה עולם הרכב נושא לימוד הנהיגה אצלנו עדיין ארכאי ומנותק וזה משפיע גם על רכב פרטי וגם על רכב כבד. התוצאות של חוסר ידע אצל נהג מקצועי של רכב כבד מסוכנות הרבה יותר מכאלו של נהג רכב פרטי.
בין השאר הדו”ח שהציג ח”כ סעידי קובע שכ-30 אחוזים מההרוגים בתאונות דרכים במדינת ישראל, מגיעים מהמגזר הערבי למרות שהוא מהווה רק 20 אחוזים מסך האוכלוסיה בישראל. חלקם של ערביי ישראל מאוכלוסית הנהגים עומד על 16 אחוזים בלבד.
עוד נתון שמציין את הבעיה במגזר הוא נתון ההרוגים בין הגילאים 0-4 שנים. מסתבר שכמות ההרוגים של אלו במגזר גבוה פי עשרה משיעורם היחסי באוכלוסיה. ח”כ סעידי ציין שבשנת 2008 בוצע מהלך הסברתי מקיף בקרב האוכלוסיות הרלוונטית – מהלך שהוריד את מספר הנפגעים בתאונות חצר כאלו לאפס. ההסברה הפסיקה, ההרוגים חזרו.
עוד סימן לכך שחינוך הוא המפתח להורדת מספרי ההרוגים בתאונות הדרכים הוא כמות הולכי הרגל ההרוגים במגזר החרדי. מסתבר שאצל החרדים אין שיעורי זהירות בדרכים כלל כי אלו חלק מלימודי ליב”ה שאינם נלמדים במוסדות החרדים.
ונתון מעניין אחרון מהוועדה – למרות שכלי רכב כבדים מהווים רק 5 אחוזים מכלי הרכב בישראל, 96 הרוגים בשנה החולפת נפגעו בתאונה בה היה מעורב רכב כבד. והנה אוכלוסיה קלה יחסית לטיפול בה המדינה יכולה להתמקד ולהוריד בכ-30 אחוז את כמות ההרוגים השנתית. במקום לרדוף אחרי ואחריך עם אקדחי לייזר.