אוברדרייב – אתר רכב ואופנועים
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
המקשקשת: ב.מ.וו M52 Z3
ראשי » מגזין » המקשקשת: ב.מ.וו M52 Z3

המקשקשת: ב.מ.וו M52 Z3

רודסטר חסרת יומרות שהפכה עם זמן, מסירות והשקעה למכונית הדריפטים הכי מקצועית בישראל

אריאל אלסיבוני 10/06/2016 צלם: שחר אלגזי

אני בספק אם למישהו ממתכנני ה-Z3 היתה את התמונה הזו בראש. בסוף היום זו היתה רודסטר, חלושה בגרסאות הבסיס יש לציין, שהופעתה חשובה לא פחות מיכולת התנועה שלה. כשאתה שומע על Z3 הדבר האחרון שעולה לך לראש זו מכונת דריפטים, יצרנית עשן מקצועית, כזו שטורפת אייפקסים על הצד לארוחת הבוקר. אבל זה בדיוק מה שקרה ל-Z3 של עמית קשקש.

הוא מעיד על עצמו שהוא קנה אותה בגלל הלוק. ואז, לאט-לאט החל להחשף לסודות ההנעה-האחורית. יותר מהירות, יותר נעילה, הוא הפך להיות מכור. בתוך התהליך הזה הוא פגש את יוסי מסדנת yo-c-drift. עוד מכור אבל לא סתם, אחד שיודע, איך מתנהגים עם הנעה אחורית ואיך גורמים לבסיס ממוצע להפוך למכונה שיורקת חתיכות גומי מהג’אנטים. המפגש הזה בין הרצון והתיאבון של עמית לכמות הידע והיכולת שיש בין מוחו לידיו של יוסי, הוליד מפלצת.

bmw z3 M52-45
כבר לא Z3… צילום: שחר אלגזי

 

אז ה-Z3 הזו, מודל 1998, התגלגלה לתוך הסדנה של יוסי, עם מנוע M43B18 צנוע נפח והספק, עם צמיגים דלים ומרכב יפיפיה. וגם עם הנחיה ברורה מקשקש ללכת עד הסוף. סגר יוסי את דלתות הסדנה והסתגר שם לשבועיים הבאים.


bmw z3 M52-31
אדום זה של בנות? צילום: שחר אלגזי

 

ראשון להיזרק היה מנוע ארבעת הצילנדרים החלוש. את מקומו תפס בלוק בריא יותר (M52B28) – שישה ציל’ בנפח 2,793 סמ”ק שמפיק כ-190 כ”ס. סעפת יניקה, בית מצערת גדול יותר, סעפת פליטה ותוכנה שנכתבה במיוחד לרכב הזה הקפיצו את ההספק לאיזור ה-240 כ”ס במנוע. את הכוח הזה מקבלים הגלגלים האחוריים דרך גיר גטרג 5 הילוכים (של 325 E36) ודיפרציאל אחורי של קוסקו (הכלאה של שני דיפרציאלים שמתאימים ל-E36 ו-E30). רק בשביל לסבר את האוזן, זה הגיר הרביעי במכונית הזו, כל השאר פשוט נשברו מהעומס. אולי זה נשמע לא הרבה, אבל עם יחס ההעברה הקצר (3.73) האוטו הזה הפך ממכונית ספרים מפונפנת למכונת עשן ייעודית. את יחידת ההנעה משלים הקוויק-שיפטר של IRP – המוצר הכי קיצוני שקיים לב.מ.וו – שמחובר ישירות לשילדה עם אפס תנועה ומהלך ידית הזוי של שני ס”מ לכל כיוון.

bmw z3 M52-5
אדם, מכונה ותמרות עשן. צילום: שחר אלגזי

 

אבל זה לא נגמר שם. יש כאן המון חיזוקי שלדה בכדי לטפל בעומסים האדירים שמכונית כזו צריכה לעמוד בהם. יוסי הקשיח את השלדה מלפנים, מאחור ובמרכז הגוף על ידי בניית תמיכות ייעודיות. גם כלוב ההתפכות שמותקן ברכב, נבנה על ידי יוסי ותורם למינימום התעוותות של המרכב. אחר כך התחילה העבודה הסיזיפית באמת.

bmw z3 M52-20
“אתה יודע כמה עולה טמבון אורגינלי כזה…” צילום: שחר אלגזי

 

מכוניות דריפטים אמיתיות, צריכות זוויות צידוד מטורפות לגלגלים הקדמיים בכדי לאפשר לנהג לשהות במקסימום זווית מקסימום מהזמן. יש קיטים כאלו בחו”ל ומחירם אלפי יורו. יוסי החליט לבנות זרועות קדמיות חדשות, לפי מפרט שלו – משהו שייתן יותר נעילה נגדית מ-Z3 מקורית אבל שישאיר את הניהוג קל וטיבעי מצד שני. את הזרועות האלו מחזיקים בולמי KW קומפטישן. ומיותר לציין שכל הפרונט יכול להתכוונן לכל זווית וכיוון.

bmw z3 M52-29
תן רגע לסדר את הכובע. צילום: שחר אלגזי

 

אם הייצור העצמי של המיתלים מלפנים נשמע לכם מכובד צריך לפתוח את תא המטען בשביל להתחיל להבין מה עבר על ה-Z3 הזו מאחור. המיתלה המקורי פורק ובמקומו הושתל מתלה של E36 ישירות לשלדת הרכב. ואם זה נשמע כאילו מדובר בעבודת פירוק והרכבה פשוטה חמשת ברגי הענק והפלטה המאסיבית שמחזיקה את המיתלה החדש במקומו מסבירים שמדובר כאן בפבריקציה שלא רואים כל יום. הסידור הזה נותן מענה מאסיבי ועמיד יותר עם חיבור בכמה נקודות לשלדה – משהו שפשוט לא יתפרק בחיים. העבודה של יוסי מאחור גם פתחה אפשרות לכיוונון הגלגלים האחוריים באופן שלא מוכר משום ב.מ.וו סדרתית.

bmw z3 M52-27
רק מה שצריך. צילום: שחר אלגזי

 

כמו כל המכונית, גם הגלגלים והצמיגים הם לא בדיוק במידות המקוריות כשהאוטו של עמית יושב על גלגל 17 אינץ ברוחב 8 אינץ מקדימה ו-9 אינץ מאחור. הבלמים הותאמו גם הם למלאכת הדריפט. בלם-יד הדראולי של קומפ-ברייק עם משאבה גדולה וצינורות מסוככים, שולט על עוד שני קליפרים שנוספו מאחור.

bmw z3 M52-16
בלם היד בולט כמו,,, אה… בלם יד הידראולי ענק, באמצע תא הנוסעים. צילום: שחר אלגזי

 

רשימת העבודות הזו לא מתארת את כמות הזמן (והכסף) שהשקיע עמית לתוך המכונה הזו. לבנות מכונית שמבצעת ברמה הזו זה לא רק להרכיב ולתת גז. רובה של המכונה הזו בנויה מחדש מתחת לגוף האדום (שהפך קצת שבור עם הזמן…) והתוצאה מתארת כמות שעות אדירה של ייצור, תיאום וכוונון. המכונה הזו היא תוצר של שני אנשים, הצרכים של קשקש כדריפטר והמענה המכאני של יוסי. והתוצאה פשוט מרשימה.

bmw z3 M52-24
מהלך של שני ס”מ לכל כיוון. צילום: שחר אלגזי

 

אין שום קשר לרודסטר החלושה, המקורית. תא הנוסעים מספר את הסיפור הזה ברגע. מושבים תומכים עם רתמות מירוצים, כלוב הגנה, ידית בלם היד האדירה או אלף ואחד השעונים שיש כאן. בעצם מה שאין כאן מדגיש עוד יותר את היותה חיה נדירה: אין דיפון, אין אביזרי נוחות, אין כלום. הגה, דוושות וידית בלם יד. כשרואים את קשקש צולף אייפקסים, הגה נעול לגמרי, צמיגים שולחים את נשמתם לאוויר, מבינים שהם חיים אחד את השניה, אחד בשביל השניה, וששניהם אחד הם.

bmw z3 M52-48
שניים שהם אחד, קשקש והמקשקשת. צילום: שחר אלגזי

 

עמית והאדומה שלו, סחפו את סצינת הדריפטים בסערה בתקופה האחרונה. אימפקט אדיר שרק אדם ומכונה שהולכים על החלום שלהם עד הסוף, יכולים לייצר.

bmw z3 M52-53bmw z3 M52-53Preview
bmw z3 M52-7bmw z3 M52-7Preview
bmw z3 M52-52bmw z3 M52-52Preview
bmw z3 M52-51bmw z3 M52-51Preview
bmw z3 M52-50bmw z3 M52-50Preview
bmw z3 M52-49bmw z3 M52-49Preview
bmw z3 M52-48bmw z3 M52-48Preview
bmw z3 M52-47bmw z3 M52-47Preview
bmw z3 M52-46bmw z3 M52-46Preview
bmw z3 M52-44bmw z3 M52-44Preview
bmw z3 M52-43bmw z3 M52-43Preview
bmw z3 M52-42bmw z3 M52-42Preview
bmw z3 M52-41bmw z3 M52-41Preview
bmw z3 M52-39bmw z3 M52-39Preview
bmw z3 M52-38bmw z3 M52-38Preview
bmw z3 M52-37bmw z3 M52-37Preview
bmw z3 M52-36bmw z3 M52-36Preview
bmw z3 M52-35bmw z3 M52-35Preview
bmw z3 M52-34bmw z3 M52-34Preview
bmw z3 M52-33bmw z3 M52-33Preview
bmw z3 M52-32bmw z3 M52-32Preview
bmw z3 M52-31bmw z3 M52-31Preview
bmw z3 M52-28bmw z3 M52-28Preview
bmw z3 M52-27bmw z3 M52-27Preview
bmw z3 M52-26bmw z3 M52-26Preview
bmw z3 M52-25bmw z3 M52-25Preview
bmw z3 M52-24bmw z3 M52-24Preview
bmw z3 M52-23bmw z3 M52-23Preview
bmw z3 M52-22bmw z3 M52-22Preview
bmw z3 M52-21bmw z3 M52-21Preview
bmw z3 M52-20bmw z3 M52-20Preview
bmw z3 M52-19bmw z3 M52-19Preview
bmw z3 M52-6bmw z3 M52-6Preview
bmw z3 M52-18bmw z3 M52-18Preview
bmw z3 M52-17bmw z3 M52-17Preview
bmw z3 M52-5bmw z3 M52-5Preview
bmw z3 M52-16bmw z3 M52-16Preview
bmw z3 M52-14bmw z3 M52-14Preview
bmw z3 M52-4bmw z3 M52-4Preview
bmw z3 M52-13bmw z3 M52-13Preview
bmw z3 M52-12bmw z3 M52-12Preview
bmw z3 M52-10bmw z3 M52-10Preview
bmw z3 M52-9bmw z3 M52-9Preview
bmw z3 M52-2bmw z3 M52-2Preview
bmw z3 M52bmw z3 M52Preview

 

עמית מבקש להודות לספונסרים שלו – שבלעדיהם המכונה הזו לא היתה מתגשמת:
פיט-סטופ: לדודי בן זאב על החלקים והעזרה.
YO-C-DRIFT: על המוח, הידיים וההבנה של יוסי.
צמיגי מוריס: לאסף וגילי על כל הצמיגים שהאדומה חורכת ועל העזרה.
Dream club: לרון חכים על התמיכה בעמית (שבמסגרתה יתחרה עמית בקפריסין כחלק מקבוצת Team orange).
מוטול שמנים מבית ארנב אנרגיה: על אספקת הנוזלים למקשקשת.

תודה למוקי אדיב ולמסלול הקרטינג בבילו סנטר בבית-שאן, על האירוח והעזרה בהפקת הכתבה.

Z3 ב.מ.וו דריפטינג
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובות

השארת תגובה

ביטול

חייבים להתחבר כדי להגיב.

חדשות מקומיות
מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

פייסבוק
‎אריאל אלסיבוני Over-drive‎
מערוץ הווידאו
מה חדש?
עם סיוע היברידי: אופל מוקה המחודשת בישראל

עם סיוע היברידי: אופל מוקה המחודשת בישראל

בעקבות הטנרה: ווג DS800 ראלי בישראל

בעקבות הטנרה: ווג DS800 ראלי בישראל

אאודי Q5 החדשה גם בפלאג-אין

אאודי Q5 החדשה גם בפלאג-אין

1000 כ”ס של דריפטים על פס הייצור של ב.מ.וו

1000 כ”ס של דריפטים על פס הייצור של ב.מ.וו

בחזרה לחיים: אלפא רומיאו תמשיך לייצר את הג’וליה עד 2027

בחזרה לחיים: אלפא רומיאו תמשיך לייצר את הג’וליה עד 2027

נוסטלגיה חשמלית: רנו 5 E-Tech הושקה בישראל

נוסטלגיה חשמלית: רנו 5 E-Tech הושקה בישראל

לקראת 2026: קאוואסאקי KLE500 חוזר

לקראת 2026: קאוואסאקי KLE500 חוזר

פחות נפח, פחות משקל: דוקאטי חושפת את מונסטר חדש ל-2026

פחות נפח, פחות משקל: דוקאטי חושפת את מונסטר חדש ל-2026

שלישיית הבוקסרים החדשה של ב.מ.וו נחתה בישראל

שלישיית הבוקסרים החדשה של ב.מ.וו נחתה בישראל

שכפול גנטי: טויוטה חושפת רשמי את הבייבי לנד קרוזר

שכפול גנטי: טויוטה חושפת רשמי את הבייבי לנד קרוזר

סטארק מציגה את הסופרמוטו החזק ביותר

סטארק מציגה את הסופרמוטו החזק ביותר

פרארי SC40: מציגה מחווה חד-פעמית והיברידית ל-F40

פרארי SC40: מציגה מחווה חד-פעמית והיברידית ל-F40

החשמל יורד לעם? דיפאל S05 הושק בישראל

החשמל יורד לעם? דיפאל S05 הושק בישראל

טויוטה פרואייס מקס (מבחן דרכים): סידור עבודה

טויוטה פרואייס מקס (מבחן דרכים): סידור עבודה

אדוונצ’ר קרבי בקטנה: ק.ט.מ 390 אדוונצ’ר R בישראל

אדוונצ’ר קרבי בקטנה: ק.ט.מ 390 אדוונצ’ר R בישראל

עוד יותר רטרו: רויאל אנפילד 350 קלאסיק Goan בישראל

עוד יותר רטרו: רויאל אנפילד 350 קלאסיק Goan בישראל

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לאריאל אלסיבוני ©

גלילה לראש העמוד