אוברדרייב – אתר רכב ואופנועים
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
שובה של המפלצת מטורינו
ראשי » מגזין » שובה של המפלצת מטורינו

שובה של המפלצת מטורינו

28,353 סמ"ק על ארבע בוכנות וכמעט שני מטרים גובה, לא חשבת שסתם היא קיבלה את הכינוי הזה לא?

אריאל אלסיבוני 22/04/2017

שטף המכוניות המבריקות והמבצעות מתערוכת ג’נבה גרם לי להתגעגע. לעידן פחות מתוכנן, פחות מהוקצע. זמנים בהם אנשים עם פטישים בנו מכוניות שכמותן בקושי היו, ובטוח כבר לא יהיו.

בעידן שלנו 300 כוחות סוס יכולים להיות מושגים בהינף תוכנה ממנוע בנפח 2.0 ליטרים. ואפילו ממנועים בנפח קטן יותר. מה היה לפני 100 שנה. כשהמכונית והמכאניקה היו בחיתוליהם ומחשבי ניהול מנוע היו חלום רחוק.

fiat s76

 


הסיפור הזה מתחיל בשנת 1909 ובשיא המהירות המירבית שקבעה ה’בליצן-בנץ’ במסלול ברוקלנדס. 202 קמ”ש אולי נשמעים מגוחכים היום אבל הבנץ היתה צריכה לא פחות מ-21,504 סמ”ק בכדי להגיע למהירות הזו. 200 כ”ס הפיק המנוע הזה – כ-9 כוחות סוס לליטר. היום זה נשמע קצת מצחיק. המשקל דרך אגב עמד על 1450 ק”ג, בלי קרבון ובלי טיטניום מחד ובלי EURONCAP מאידך.

אז בזמן שהגרמנים חגגו ישבו כמה איטלקים והחליטו שזה לא לעניין. פיאט החלה לעבוד על מכונית משלה שתשבור את שיא המהירות. התוכנית היתה כמובן לעשות את זה גדול יותר, חזק יותר ובתקוה גם מהיר יותר. ככה נולדה ב-S76 המכונית שזכתה מהר מאוד לכינוי “המפלצת מטורינו”.

fiat s76-7

 

בליבה של ה-S76 עמד מנוע בעל ארבע בוכנות. נפחה של כל בוכנה עמד על 7088 סמ”ק! סה”כ 28,353 סמ”ק. כן – מנוע בנפח 28.3 ליטר. ההספק עמד על כ-290 כ”ס (ב-1900 סל”ד…) וזה נתן לפיאט הזו את שמה השני – HP300. אם מדברים על יעילות, המנוע הזה הצליח להוציא יותר מ-10 כ”ס לליטר, שיפור לעומת המנוע של בנץ. הבט בתמונות ותראה שמנוע בנפח מפלצתי הופך גם את המכונית שסביבו לכזו. זו פשוט מכונית ענקית. גובהו של מכסה המנוע מגיע כמעט לשני מטרים.
fiat s76-2

 

נסיון שבירת המהירות הראשון של הפיאט הזו התבצע במסלול ברוקלנדס באנגליה. במאמר שפורסם ב-1914 מספר נהג המירוצים ארתור דוראי על הנסיונות לשבור את שיא המהירות עם “המפלצת מטורינו”.

דבר הנהג
“מהר מאוד הבנתי שאין שום סיבה להתעקש על המסלול הזה. לא היתה לי שום כוונה להרוג את עצמי. ביצעתי כמה הקפות במהירות של כ-200 קמ”ש והכוח הצנטריפולי כמעט העיף אותי מהמסלול, ניצלתי בזכות כמה סנטימטרים.”

המסלול בברוקלנדס היה פשוט קטן על המכונה הזו ואת הניסיון השני ערך דוראי על הכביש לאוסטנד בבלגיה. הוא מצליח להגיע לכ-225 קמ”ש אבל השיא לא מוכר היות והסלילים עליהם אמורה להיות מודפסת המהירות יצאו לא ברורים. רק סליל אחד היה ניתן לקריאה ועליו היה רשום 211.661 קמ”ש – לא מספיק. לא רק הרישום הכושל פגע בנסיון הזה. מזג האוויר הקשה והפרעות מצד מנהל תחנת הרכבת המקומית ששנא מכוניות ודאג להפריע בכל דרך אפשרית, לא עזרו גם הם.

“המכונית? לשים אותה בראשון, שני או שלישי זה לא ממש בעיה. להעביר לרביעי? אתה צריך אומץ וכוח של מאה אנשים. מעבירים לרביעי ב-190 קמ”ש, צריך להחזיק חזק את ההגה, לכוון להילוך הנכון ואז להיזהר לא לעוף מהדרך כי ברגע שהקרבורטור מקבל תערובת, אתה מרגיש את הכיסא מכאיב לך בגב. בכל פעם שעזבת את הגז שמן חם ניתז אל הבוכנות וטס מיציאות הפליטה אל הפנים שלך, וכמעט בלתי אפשרי לבלום אותה במהירויות הללו.”
דוראי סיפר גם שבמהירויות האמורות כל מהמורה קטנה בדרך מקפיצה אותך באוויר. 1650 ק”ג שקלה המפלצת של פיאט וקפיצי העלים לא ממש הצליחו להדביק את הק”ג הללו אל הרצפה.

השלב הבא
קשה מאוד לעקוב אחר מה שקרה בתקופה ההיא במרחק של יותר מ-100 שנים. היו לא מעט נסיונות של ארתור דוראי ופייטרו בורדינו לשבור את שיא המהירות של בנץ, ללא הצלחה. ברשימת השיאים הפיאט הזו לא מופיעה כלל. ה”בליצן-בנץ” קבעה שיא מהירות ב-1909, ולפי הרישומים לא נקבע שיא חדש עד ל-1914, שוב הבנץ. דוראי מספר במאמר שמצוין מעלה: “באביב הבא אנסה לשבור את השיא שוב, המכונית הזו מסוגלת להגיע ל-240 קמ”ש בתנאים הנכונים”. אבל באביב הבא אירופה כבר היתה בתוך מלחמת העולם הראשונה. אף אחד לא ינסה לשבור שיאי מהירות בזמן הקרוב. השיא הבא יירשם רק ב-1924, לזכות פיאט, עם המפיסטופלס. אבל זה כבר סיפור אחר.

fiat s76-3

 

כשתמו הנסיונות ואנשים התעסקו בדרכים פחות מלהיבות לקיצור החיים, יצאו שתי ה”מפלצות” לדרכים שונות מאוד – האחת נשארה במפעל ופורקה לגורמים, השניה נמכרה לאריסטוקרט רוסי (שמימן את הנסיונות של דוראי) ששמר אותה אצלו. ה-S76 התגלגלה מרוסיה לאוסטרליה ומשם לאספן אנגלי שלקח את שלדה מספר 2 ושידך אותה למנוע שנשאר במפעל של פיאט משלדה מספר 1. המפלצת חזרה לחיים.

 

מקורות איטלקיים מספרים שלפני שפורקה המכונית היא הצליחה להשיג מהירות שיא של 290 קמ”ש בלונג-איילנד בשנת 1912. אין שום תמיכה או סימוכין לשיא הזה (רק מסמכים איטלקיים…). ולמרות שהפיאט S76 חיה ונושמת שוב – אחרי למעלה מ-100 שנה – בזכות רסטורציה שארכה יותר מעשור, אין שום דרך לבדוק האם היא באמת מסוגלת לגרד את ה-300 קמ”ש מלמטה. כי איפה תמצא עכשיו אנשים כמו דוראי ובורדינו, שייסכנו את חייהם בצורה ברורה ומיידית כל-כך, בשם המהירות.

fiat s76-6fiat s76-6Preview
fiat s76-5fiat s76-5Preview
fiat s76-3fiat s76-3Preview
fiat s76-2fiat s76-2Preview
fiat s76fiat s76Preview
fiat s76-10fiat s76-10Preview
fiat s76-9fiat s76-9Preview
fiat s76-8fiat s76-8Preview
fiat s76-7fiat s76-7Preview
fiat s76-4fiat s76-4Preview

מהירות פיאט שיא מהירות
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובות

השארת תגובה

ביטול

חייבים להתחבר כדי להגיב.

חדשות מקומיות
מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

פייסבוק
‎אריאל אלסיבוני Over-drive‎
מערוץ הווידאו
מה חדש?
יותר הספק ופחות משקל: אסטון מרטין חשפה גרסת קצה ל-DB12

יותר הספק ופחות משקל: אסטון מרטין חשפה גרסת קצה ל-DB12

לשטח, וקצת לכביש: ק.ט.מ 390 אנדורו R בישראל

לשטח, וקצת לכביש: ק.ט.מ 390 אנדורו R בישראל

גם לסיטרואן יש 7 מושבים בזול: C3 איירקרוס החדש בישראל

גם לסיטרואן יש 7 מושבים בזול: C3 איירקרוס החדש בישראל

קימקו משיקה שלושה דגמים חדשים בישראל

קימקו משיקה שלושה דגמים חדשים בישראל

למרחקים ארוכים: דוקאטי מולטיסטראדה V4 מקבל גרסת ראלי חדשה

למרחקים ארוכים: דוקאטי מולטיסטראדה V4 מקבל גרסת ראלי חדשה

פורשה 904 חוזרת לחיים

פורשה 904 חוזרת לחיים

יונדאי אלנטרה N (מבחן דרכים): הוט בלי האצ’

יונדאי אלנטרה N (מבחן דרכים): הוט בלי האצ’

סופרמוטו עממי: ק.ט.מ SMC R 390 החדש בישראל

סופרמוטו עממי: ק.ט.מ SMC R 390 החדש בישראל

אייקון מהניינטיז: למבורגיני דיאבלו חוגגת 35

אייקון מהניינטיז: למבורגיני דיאבלו חוגגת 35

אוואטר 11 (נהיגה ראשונה): המגנט

אוואטר 11 (נהיגה ראשונה): המגנט

לינק אנד קו 01 (השקה עולמית): ניתוח עומק

לינק אנד קו 01 (השקה עולמית): ניתוח עומק

שירת הברבור של ה-V12? מרצדס מאייבך במהדורה מיוחדת

שירת הברבור של ה-V12? מרצדס מאייבך במהדורה מיוחדת

הקאמבק הושלם: מארק מארקז שוב אלוף עולם

הקאמבק הושלם: מארק מארקז שוב אלוף עולם

סוף שבוע לא רגוע: קאן אם מאבריק R בדיונה הגדולה

סוף שבוע לא רגוע: קאן אם מאבריק R בדיונה הגדולה

הכי קרוב למסלול: דוקאטי פאניגאלה V4 R חדש

הכי קרוב למסלול: דוקאטי פאניגאלה V4 R חדש

אגדה בת 25: פורשה קאררה GT

אגדה בת 25: פורשה קאררה GT

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לאריאל אלסיבוני ©

גלילה לראש העמוד