שוק מכוניות העל בסדרות יצור מצומצמות פורח בשנים האחרונות, מה שמאפשר ליצרניות האקזוטיקה וסדנאות נבחרות להציג דגמים חד-פעמיים בעיצוב אישי לטעם הלקוחות ובמחירים דמיוניים. תחשבו על הפרארי SP3 דייטונה שנחתה בארץ לאחרונה, רק עוד יותר אקסקלוסיבית ואפילו הרבה יותר יקרה.
אחת הדוגמאות לתת נישת ה-High End הזו הגיעה בקיץ האחרון מסדנת GMA של גורדון מארי, האיש רב המעללים שזכור בזכות מקלארן F1 שהיא פסגת היצירה שלו. כיו הסדנה של גורדון מארי מייצרת כמה דגמי על אקזוטיים המשלבים הנדסה עילית ומיועדים לחובבי הנהיגה האנינים והעשירים שבנמצא. אלא שכאמור יש לקוחות שרוצים יותר, ואחד מהם פנה לגורדון מארי כדי שיעצב ויבנה עבורו רפליקה מודרנית למקלארן F1 GTR שזכתה בלה-מאן לפני 30 שנה בדיוק.
היצירה המדהימה הנקראת Special One (או בקיצור S1 LM) נחשפה לראשונה לפני מספר חודשים, וכפי שניתן לראות בתמונות אי אפשר לפספס את הדמיון שלה למקלארן F1 הקלאסית עם אותה צללית מעוגלת, ברחי עודף קטנים, כונס האוויר מעל הגג ויחידות התאורה האחוריות השוכנות מאחורי כיסוי מרושת. אפילו החישוקים בעלי צורת הכוכב המחומש נאמנים למקור. כמובן שיש גם פרשנות מודרנית יותר לחזית עם יחידות התאורה הצרות, שלל כונסי אוויר ותוספות אווירודינמיות בולטות.
הלקוח האנונימי הזמין חמש יחידות מה-S1 LM כמספר היחידות שיוצרו מהמקלארן F1 LM, ושילם עליהן סכום לא ידוע אבל גבוה מאד. אלא שמשום מה אותו לקוח חזר בו לאחרונה לרכוש רק ארבע יחידות מתוך החמש שהוזמנו, מה שהותיר יחידה אחת בודדה, עם מספר השלדה 1, שמחפשת בימים אלו בעלים חדש עשיר במיוחד. כמה עשיר? המכונית תוצע למכירה פומבית באירוע מיוחד של RM Sotheby’s ב-21 בנובמבר בלאס וגאס היא מוערכת במחיר 20 מיליון דולר לפני מיסים, ובמידה והרוכש ירצה להביא אותה לארה”ב כיוון שאין לה תקינה הוא יצטרך לרשום אותה תחת ההגדרה של “רכב לתצוגה או הדגמה”. המון כסף עבור מכונית שאי אפשר לנהוג בה בכביש הציבורי. אבל לפחות הוא יזכה להתאמה וכיול אישי של המכונית עם מנהל הפיתוח של MTA שגם זכה 3 פעמים במרוץ האינדי 500. אגב, למרות שכאמור המכונית הוזמנה מראש, הרוכש החדש ירשום אותה על שמו כיד הראשונה.
אם בכל זאת הרוכש המאושר ינהג במכונית הוא יגלה אקזוטיקה עם מכלולים ויכולות שנאמנים למסורת של גורדון מארי. ה-S1 LM מתבססת על הגורדון מארי T50 שהיא פסגת היצירה של GMA עבור לקוחות שפויים, אך עם מכלולים ואפיון עוד יותר קיצוני. מנוע ה-V12 האטמוספרי שפותח בשיתוף קוזוורת’ צמח בנפחו מ-3.9 ל-4.3 ליטר והוא מספק 730 כ”ס (תוספת של 80 כ”ס ביחס למקור) המתקבלים ב-11,500 סל”ד העוברים גלגלים דרך תיבת הילוכים ידנית בעלת שישה יחסי העברה. המינימליזם בשילוב השילוב הנרחב בסיבי פחמן, טיטניום וחומרים קלים מעמיד את משקל המכונית על 986 ק”ג בלבד. נתון שגורם גם למקלארן F1 להרגיש שמנה.
נתוני ביצועים רשמיים אין, אבל S1 LM אמורה להיות מהירה יותר מה-T50, כלומר להאיץ ל-100 קמ”ש בפחות מ-3 שניות ולהגיע למהירות מרבית של למעלה מ-350 קמ”ש. לא זה באמת מה שיגרום למישהו לחתום על העברת זהב של 20 מיליון דולר. אחרי הכל, איך שהמכונית הזו נראית ובנויה והקריצה הנוסטלגית שלה הם הסיפור האמיתי כאן.


