צרכים צבאיים הולידו במהלך השנים כמה רכבים אייקונים כמו הג’יפ המקורי וההאמר, אך כיום לא מעט חברות המייצרות כלים צבאיים בוחרות לפתח אותן על בסיס רכיב עבודה אזרחיים קיימים. אחת מהחברות הללו היא GM Defense, חטיבת הרכבים הצבאיים של ג’נרל מוטורס שנהנית מן הסתם מגישה ישירה לשלל הטנדרים והמשאיות אותן מייצרת הענקית מדטרויט, כמו גם לטכנולוגיה שבהן.
למרות ההתבססות על כלים סדרתיים, עדין כלים צבאיים משמשים כבסיס לשימוש בטכנולוגיות מתקדמות שלעיתים עושות את הדרך בחזרה לשוק האזרחי. דוגמא מעניינת לכך נתנה GM Defense בתערוכת הנשק והפיתוחים הצבאיים הגדולה AUSA שנערכה בשבוע שעבר. בתערוכה הציגה החברה טנדר טקטי ממוגן חדש בשם Next Gen שייחודו הוא במערכת הנעה היברידית חדשה, כזו שלא מוצעת בטנדרים של GM נכון לעתה (שברולט סילבראדו מוצע בגרסה חשמלית מלאה, אך שונה לחלוטין מגרסאות ה-HD המוכרות(/
הטנדר הקרבי, תרתי משמע, מתבסס על שברולט סילבראדו 2500 בגרסת ה-ZR2 המצוידת בשורת שיפורים וחיזוקים לטובת שדרוג יכולת השטח, כשמן הסתם השלדה המחוזקת מותאמת לעומסים הגבוהים יותר הנדרשים לגרסה הצבאית והממוגנת. במקום מנוע הדיזל V8 העצום בנפח 6.6 ליטר המוכר לנו מדגמי הסילבראדו בארץ, מקבל ה-Next Gen כאמור יחידת הנעה היברידית המתבססת על מנוע ה-2.8 ליטר טורבו דיזל של ג’נרל מוטורס (ששווק בישראל מספר שנים בחרטומה של הסוואנה). אל מנוע הדיזל מצטרפים שני מנועים חשמליים היכולים להניע את הרכב באופן מלא, כשהם נסמכים על סוללה בעלת 12 תאים בקיבולת שלא פורסמה, הנטענת על ידי מנוע הדיזל.
הנהג ב-Next Gen יכול לבחור מתי להפעיל את מנוע הדיזל כמניע או כגנרטור או לעבור למצב נסיעה חשמלי מלא. למרות מה שמקובל לחשוב, הבחירה ביחידת הנעה היברידית היא לאו דווקא משיקולי איכות הסביבה, אם כי היא מציגה צריכת דלק משופרת. לטענת החברה היתרון של המערכת ההיברידית בא לידי ביטוי בשדה הקרב עם המעבר להנעה חשמלית המאפשרת כניסה ויציאה שקטנה של הכוחות לשטחים עוינים, מה שמעלה את יכולת ההישרדות והצלחת המשימה. בנוסף, כיבוי מנוע הבעירה הפנימית מוריד את חתימת החום של הרכב ומקשה על זיהויו באמצעות אמצעים תרמיים.
חברת GM Defense תציע את טנדר הטקטי החדש בתצורות המאפשרות להסיע צוות של 4 או 6 חיילים ובמספר תצורות מיגון שונות. בתא בנוסעים ישנו מערך מצלמות היקפיות המציגות את סביבת הרכת על גבי מספר מסכים, תומך גם בישום של מערכות נהיגה אוטונומיות הנשלטות מרחוק ואפילו מאפשר להיות ספק כוח לציוד צבאי חיצוני.
בחברה מקווים שה-Next Gen יכנס לשירות בצבא האמריקאי בקרוב, ואולי בעתיד נראה אותו אפילו מתגייס לצה”ל בזכות כספי הסיוע. גם אם לא יצא לכם לנהוג עליו במילואים בשנים הקרובות, יתכן מאד ואת הטכנולוגיה היברידית שלו נוכל לפגוש בשנים הקרובות בדגמים עתידיים של ג’נרל מוטורס.