הונדה CRF250 ראלי ואופנת האדוונצ’רים כולה, מזכירים לי באופן אישי את מה שמתחולל בעולם הארבע-גלגלי. רכבי פנאי היום מציגים חזית מסוקסת יחסית וקורצים לכאלו שרוצים להתהדר ביכולת שטח גם היא אינה קיימת והם אינם זקוקים לה כלל.
אותה משיכה למראה המסוקס והתדמית חוצת המדבריות הולידו את קטגורית אופנועי האדוונצ’ר ובדיוק כמו בעולם הרכב, האופנה הזו מחלחלת לדגמים קטנים, קלים וזולים יותר. כל יצרן שמחשיב את עצמו יציג בארץ בשנה הקרובה “אופנוע-פנאי” כזה בקטגוריה, שניתן לקרוא לה אדוונצ’רים קטנים, או אדוונצ’רונים.
הונדה CRF250 ראלי הוא הראשון שנוחת עם האמירה הזו כאן והקונספט פשוט למדי. הונדה לקחו את הדו”ש הקטן שלהם (L250CRF) הלבישו עליו את המראה של אופנוע הראלי-רייד המקצועי שלהם (שכמעט זכה בדקאר האחרון) ויצרו אדוונצ’ר קטן ונגיש.
בדרך לדקאר עוצרים ברוטשילד
כאמור בשביל לתת לאופנוע החדש את המראה הנכון הלכה הונדה אצל ה-450CRF ראלי, מכונת המירוצים, ושאלה אלמנטים עיצוביים. אפשר למנות את חיפויי המקרן, את מיגון הרוח “הצף”, את תת השלדה הקדמית עליה לוח השעונים, שעושה רושם כאילו רק מחכה להתקנת ספר דרך.
את מנוע הסינגל בנפח 250 סמ”ק אפשר לזהות בקלות מאופנוע הבסיס אבל מסביב יש הרבה חדש. מלפנים יש מזלג שואה הפוך בקוטר 41 מ”מ עם מהלך של 250 מ”מ ומאחור מונושוק של אותה התוצרת עם מהלך של 265 מ”מ. חבר את אלו למידות החישוקים (21 אינץ’ מלפנים ו-18 אינץ’ מאחור) ותקבל מרווח גחון מכובד של 270 מ”מ.
ואלוהים אדירים לא רק מרווח הגחון מכובד אלא גם גובה המושב. לאלסיבוני, שבגדול מרשים יותר לרוחב מאשר לגובה (1.81 למי שתהה), 895 המ”מ אליהם מתנשא מושבו של הראלי היו קצת מאתגרים לטיפוס עבורי. לא בלתי אפשריים אבל בהחלט דורשים תשומת לב. ברגע שמתיישבים ניתן להגיע עם שתי הרגליים לרצפה. על המושב התחושה היא של משהו גבוה עם נטיית שטח ברור. אני לא יודע אם זה המבנה הצר, או המראה המינימליסטי והתנוחה הגבוהה, המרווחת והזקופה. בכל מקרה זה נוח ומרגיש מאוד נכון.
הנעה תגלה שעם כל הכבוד לגובה ולמראה מדובר עדיין ביחידת הנעה צנועה למדי. כזו שלא תאיים גם על רוכב חדש על אספלט עירוני רטוב וחלקלק. אני יכול להגיד שזה מנוע גמיש יחסית ועגול גם בסל”ד נמוך, שכמו המצמד וההילוכים, לא דורש שום תשומת לב תפעולית מהרוכב. עגול, פשוט וידידותי מאוד.
עדיין בתוך העיר אפשר להתחיל לשים לב ליכולת השיכוך הטובה מלפנים ומאחור. לראלי אין בעיה לבלוע את כל מה שהאספלט העירוני זורק לגלגליו וזה כולל גם שברים אכזריים, מדרכות ענק ומכוניות בגודל קומפקטי ומטה. בכלל בתוך העיר זה כלי יעיל למדי. תנוחת הרכיבה שמה אותך גבוה מעל כולם, המבנה הצר וזוית הצידוד של המזלג מעלימה כל פקק והמתלים ממשיכים להרשים עם נוחות גבוהה.
מחוץ לעיר התמונה החיובית ממשיכה עם נקודה אחת ברורה. ערכי הליבה של קטגורית האדוונצ’רים הגדולה, המקורית, מחייבים מנוע רב יכולת – כזה שמסוגל לקצר מרחקים מתוקף הכוח והמהירות. כדאי להתרגל כבר עכשיו לעניין שבקטגורית האדוונצ’רונים, כוח המנוע יהפוך נסיעות ארוכות לקשות. בהונדה הזה לדוגמה, אין בעיה לשייט בין מהירות 100 ל-120 קמ”ש כל היום אבל מי שירצה למהר באמת (גם בעיר) יצטרך למתוח אותו בין 6,000 סל”ד לבין הקו האדום באופן קבוע. ומנועי סינגל דלי-נפח המתדפקים על מנתק ההצתה, לא מייצרים תחושה נעימה או שלווה במיוחד.
את השימושיות החוץ עירונית מחזקת התנהגות כביש טובה ומשרת ביטחון למרות הגובה ומידות (ואופי) הצמיגים וגם מיגון הרוח שעושה עבודה טובה עד לכ-140 קמ”ש. הבלמים חזקים אבל לא יפתיעו אף אחד עם עוצמת בלימה ראשונית מוגזמת ומשלימים את ההרגשה שההונדה הזה ידידותי מאוד ויתאים לרוכבים חדשים או כאלו שחזרו לרכוב אחרי הפסקה ארוכה. יש כאן גם מערכת ABS יעילה וכפתור שמאפשר את ביטול השפעתה על הגלגל האחורי.
או שבדרך לרוטשילד עוברים בפלמחים
הכפתור הזה, שהגיע ישר מהאפריקה-טווין הגדול, מראה שהונדה באמת התכוונה שתרכוב על הונדה CRF250 ראלי בשטח. לא צריך להתבלבל – זה לא כלי שיתחרה באופנוע אנדורו ולא באמת מתכוון לכבוש פודיום באיזה ראלי-רייד (למרות שהוא באמת נראה ככה). מצד שני זה אופנוע מהנה מאוד. תנוחת הישיבה מצוינת, קל לרכב עליו בעמידה וגם, למרות נתון המשקל המכובד, מרגיש קל ולא מאיים.
המיתלים ממשיכים לספוג בשטח באופן מרשים (כל עוד לא מדובר בשטח קשה מדי או בעומס גבוה) וניתן לייצר קצב בינוני פלוס על השביל. רכיבת המבחן התבצעה ברובה באיזור לכיש עם הרבה בוץ של אחרי הגשם ולא העמידה קשיים מיוחדים בפני ההונדה הזה. המנוע גם כאן מרגיש קצת חלש מדי כשהנפות גלגל מעל מכשול מזדמן לא ממש יוצאות לפועל.
ומילה אחרונה בנושא הזה, ברור שהמתוקף מרווח הגחון שלו והמבנה שלו ניתן לגרור את הונדה CRF250 ראלי למקומות קיצוניים יותר כשמסתמכים יותר על יכולות הרוכב ופחות על המטרות שלשמן נבנה הכלי הזה. אבל נראה שכוונת המשורר היתה שבילים מהירים וחלקים וקצת שעשועי שטח קלילים, לא יותר.
אורבאן-רייד
מראה, מראה ושוב מראה. לפני הכול הונדה CRF250 ראלי נראה כאילו הוא יכול לבלוע את אפריקה תוך שבוע וזו הסיבה שקטגורית האדוונצ’רים נולדה מלכתחילה. בפועל הוא כלי עירוני משובח, שבזכות מיגון רוח ותנוחה מרווחת, מקבל יכולת בין עירונית טובה (כל עוד אתה לא מתכנן רכיבה זוגית לרמת הגולן לדוגמה). הוא מוסיף לזה יכולת שטח מהנה ובהחלט מייצר אינטרפטציה מעניית לנוסחת האדוונצ’ר המקורית.
נתונים: סינגל, 250 סמ”ק, 24.4 כ”ס ב-8,500 סל”ד, 2.2 קג”מ ב-6,750 סל”ד, 157 ק”ג, 22.7 ק”מ/ל’ (מבחן) 38,000 שקלים