אנחנו חיים בזמנים נהדרים. לא רק שאולמות התצוגה ואתרי היד השנייה עמוסי ברכבים נפלאים, גם שוק השיפורים פורח. אין ספור חנויות וסדנאות בהן כל טוב מוטורי. אם יש לך כמה שקלים בכיס היום, אתה יכול לשפר את המכונית שלך עד אין סוף בישראל היום. זה לא חוקי, זה לא זול, אבל זה כאן וזמין לכולנו. היזכר במציאות ששררה כאן לפני 20 שנה ותבין שאנחנו חיים בעידן של שפע יחסי.
בואו נדבר על קוילאוברים
יחידות הקפיץ בולם שנמצאות ברוב הרכבים שאנחנו מכירים הם סוג של פשרה. בין נוחות לבטיחות, בין עמידות למשקל ועוד. אבל מה שמשפיע ביותר על רמת המכלולים האלו הוא המחיר. מדובר בד”כ במוצרים בסיסיים למדי שלא ניחנים ביכולת ספיגה יוצאת דופן או הידראוליקה משובחת. בשורה התחתונה ברוב הרכבים נמצא קפיצים ובולמים שהם סבירים מבחינת התפקוד שהיתרון המשמעותי ביותר שלהם הם עלות ייצור נמוכה.

העובדה הזו פותחת עולם שלם בפני מי שרוצה קצת יותר מהרכב שלו. וכאן נכנסים הקוילאוברים לתמונה. הם יקרים יותר, איכותיים יותר ומבטיחים עולם דינאמי מלהיב, על הנייר. לרובם יש אפשרויות כיוון שונות, החל בכיוון גובה הרכב, עובר בכיוון עומס הקפיץ וכלה בכיוון שיכוכי הכיווץ וההחזרה. חברות כמו KW, אוהלינס, בילשטיין, קוסקו מוצעות גם אצלנו (ונחשבות לטופ מבחינת עלויות לפחות). אנחנו בחרנו למבחן הזה סט זול יחסית של BC RACING מסדרת RS המאפשרת כיוון גובה ועומס קפיץ. עלותם עומדת על 6,100 שקלים כשמי שייבחר ללכת על מותג נחשב ונחשק כמו אוהלינס נניח יצטרך לשלם למעלה מ-10,000 שקלים במקרה הזה.
אחי, האוטו מדבקה
החלטנו לקחת מיאטה מדור שלישי, לחבר אותה לציוד מדידה מדויק ולהעביר אותה סדרת בדיקות שכוללת מבחני תאוצה, בלימה, סלאלום ומעגל החלקה. כמה שעות כאלו חושפת כל פרט שצריך לדעת לגבי כל מכונית. לאחר מכן להרכיב עליה סט קוילאוברים ולחזור לבצע את אותן הבדיקות. המטרה היא לשמור על התנאים זהים ככל האפשר ולהבין מה ההבדלים, היתרונות והחסרונות שמגיעים עם התקנת הקוילאוברים. משהו קצת יותר עמוק ומדויק מ-“אתה לא מבין איך היא מתנהגת עכשיו”.

הגעה ראשונה למגרש עם המתלים המקוריים. טמפרטורה חיצונית 27 מעלות, טנק הדלק מלא, לחץ האוויר בצמיגים נבדק (psi 35). אפרופו צמיגים, המיאטה הזו יושבת על צמיגי גודייר איגל 1F 2ASY מאחור וצמיגי האנקוק 3RS מלפנים. קצת מוזר – זה מה יש. סט בדיקות ראשון מבוצע והמיאטה הולכת להרכבת הקוילאוברים של BC. בחזרה למגרש לסט הבדיקות השני, אותו דלק מאותה התחנה, אותם הצמיגים עם אותו לחץ אוויר ורק הטמפרטורה בחוץ עלתה ל-29 מעלות. אנחנו לא יכולים לשלוט בהכול…
מבחן ראשון – תאוצה
תאוצה קלאסית מהמקום עד למאה קמ”ש אמתיים. במיאטה, הגעה ל-100 קמ”ש אמתיים, דורשת להגיע להילוך שלישי – מה שפוגע בנתון התאוצה. המבחן בוצע עם בקרות מנותקות.
סט-אפ מקורי: זמן ממוצע של 9.0 שניות ל-100 קמ”ש.
קוילאוברים: זמן ממוצע של 9.15 שניות ל-100 קמ”ש.
מבחן שני – בלימה
מבחן בלימה סטנדרטי ממהירות 100 קמ”ש.
סט-אפ מקורי: מרחק בלימה ממוצע של 41.3 מטרים.
קוילאוברים: מרחק בלימה ממוצע של 42.7 מטרים.

מבחן שלישי – סלאלום
מסלול סלאלום סטנדרטי לבדיקת התנהגות בשינויי כיוון חדים ומהירות מקסימלית לאורך המסלול. המבחן בוצע עם בקרות מנותקות.
סט-אפ מקורי: תגובות חריפות להעברות משקל. קושי בשליטה במגבלות. מהירות מקסימלית – 62 קמ”ש.
קוילאוברים: נכונות גבוהה לשינוי כיוון ושליטה משופרת, התנהגות צפויה ונשלטת במגבלות. מהירות מקסימלית – 64 קמ”ש.
מבחן רביעי – מעגל החלקה
מעגל החלקה לבדיקת סף האחיזה והתנהגות המכונית מעבר לגבולות האחיזה.
סט-אפ מקורי: 40 קמ”ש מירביים. 0.96G. תת-היגוי עדין במגבלות הניתן לתיקון בקלות.
קוילאוברים: 43 קמ”ש מירביים. 1.01G. המון פידבק לקראת סף אחיזה עם היגוי יתר עדין.

מבחן חמישי – בדיקת ויברציות
בדיקת ויברציות ע”י מכשיר מדידה ייעודי בכדי לזהות הבדלים בספיגה ונוחות נסיעה. הבדיקה התבצעה על כביש משובש במהירות 30 קמ”ש.
סט-אפ מקורי: תנודה מקסימלית 8.7 מתוך 12.
קוילאוברים: תנודה מקסימלית 8.9 מתוך 12.
שורה תחתונה
מופתעים? גם אנחנו. התאוצה והבלימה שנפגעו קלות לאחר ההחלפה לקוילאוברים הזכירה לנו שמשקל שווה אחיזה. אם על מתליה הרכים רכנה המיאטה לאחור ודחפה את גלגליה אל האספלט בזינוק, עם הקוילאוברים היא נשארה מאוזנת יותר וספקה פחות אחיזה לגלגלים האחוריים. מצד שני ההתנהגות שלה הפכה מהודקת יותר והיכולת בפנייה משופרת ומענגת. מקרה קלאסי של שיפור במקום אחד על חשבון המקום השני.

מבחינתנו אנחנו מעדיפים את המיאטה שלאחר השינוי בלי ספק. נוחות הנסיעה נפגמה מעט וכך גם הביצועים בקו הישר. משאר הבחינות זו מכונית אחרת, נותנת המון ביטחון ופידבק לנהג, עם התנהגות רהוטה על המגבלות ונטייה קלה ומהנה להיגוי-יתר. התחושה הספוגית והמתגלגלת נעלמה כלא הייתה והמהירות האבסולטית בשיא הפנייה עלתה. אם חשבת ש-NC מקורית היא מכונית רכה, נסה את המיאטה שלנו עם 140,000 ק”מ על בולמים וקפיציים מקוריים ותבין סירת תענוגות מה היא. עכשיו, אין זכר לרכינה אשר בלטה היטב במקור, שינויי הכיוון הפכו חדים ומדוייקים, והתגובות על המגבלות הפכו לקלות יותר לתפיסה ותיקון.
אז מהבחינה הזו הקוילאוברים של BC Racing מספקים את הסחורה לשמה תוכננו ובהחלט מחדדים את ההתנהגות של הרודסטר הקטנה. ועכשיו נשאלת השאלה – מה יהיה השלב הבא. איזה שיפור יעמוד למבחן שלנו ואילו ממצאים יתגלו בו.
בחנו, כתבו והזיעו בשמש: גל מילמן ודין אפפל
תודות:
אוריה קיסר וגיא תנעמי מ-APEX MOTORS יבואנית BC RACING.
ירון תייר הבעלים של סדנת G-FORCE שהתקין עבורנו את הקוילאוברים.