אוברדרייב – אתר רכב ואופנועים
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
דקאר זה באפריקה
ראשי » חדשות » דקאר זה באפריקה

דקאר זה באפריקה

גם השנה, הגיע ינואר והעולם שכח את שיעורי הגיאוגרפיה. נו, בשביל זה אנחנו כאן...

אריאל אלסיבוני 05/01/2017

הנה מתחילה שנה חדשה והמירוץ המפרך ביותר בעולם (בערך, יש מי שיחלקו גם על זה) יוצא לדרך. אני מדבר כמובן על הפריז-דקאר של 2016. רגע, רגע, לא פריז-דקאר, רק דקאר. המירוץ כבר לא מזנק מפריז. אנחנו קוראים לו רק דקאר עכשיו. אבל רגע? הוא מסתיים לחוף האגם הוורוד בדקאר? לא. אז למה אנחנו עוד קוראים לו דקאר? מכל הסיבות הלא נכונות.

אז בואו נזכיר לעולם שדקאר היא העיר הגדולה ביותר וגם הבירה, של סנגל. סנגל נמצאת באפריקה. נזכיר גם לעולם שהמירוץ שנושא את השם הזה נערך בדרום אמריקה מאז 2009. אז אולי די עם הדקאר הזה? אני יודע שזה מותג, וקל יותר לשכנע משתתפים, ספונסרים, יצרנים, ערוצי טלויזיה ואת כל העולם ואישתו לקחת חלק בקרנבל הזה ככה. אבל רק לי מציק העניין הזה של השם?

אחי, אתה יודע איפה זה דקאר?
אחי, אתה יודע איפה זה דקאר?

 

ולא אני לא קטנוני, וגם לא שכחתי שהפריז-דקאר המקורי גם שינה לא פעם ולא פעמיים את נקודת הפתיחה שלו, את הצירים בו הוא עבר וגם נקודת הסיום נדדה כמה פעמים ואפילו קפצה לקייפטאון. יודע, זוכר. אבל אפריקה זו אפריקה, ודרום אמריקה זו דרום אמריקה. ועשו לי טובה אל תזכירו לי את ראלי אקו-אפריקה שנערך גם הוא בימים אלו, זה לא דקאר, אפילו לא גרסה חיוורת של המירוץ המקורי, המיתולוגי.


אז לכבוד ה-“דקאר”, אני בוחר לחזור 30 שנים לאחור ולפיג’ו T16 205 בגרסת הראלי-רייד שלה. כמה עובדות שצריך לזכור על מכונית אדירה, ששלטה במירוץ המפרך מכולם. וכמו שזה נראה פיג’ו ייזכו גם השנה בדקאר, אז זה תירוץ מספק בשביל להיזכר באריות המדבר המקוריים.

דקאר
גרופ B מתה? בוא ניסע לאפריקה!

 

דלת נסגרת דלת נפתחת

פיג’ו בטוח הזילה דמעה כשבוטלה קבוצה B בראלי. גם על הנהגים והצופים שהלכו לעולמם, אבל בעיקר על קטיעת שרשרת האליפויות. לפיג’ו היה את המתכון המוצלח ביותר לפורמולה שיצרו ה(אין כמעט)תקנות של קבוצה B. היא רשמה שתי אליפויות עולם ברצף ולמרות מאמצים רציניים מאוד של יצרנים אחרים, המכונית של פיג’ו נראתה כמי שהציגה את השילוב האידאלי בין כוח והתנהגות. אבל כשגרופ B מתה, הצרפתים היו צריכים לבחור בין לפרוש, לבין להסב את המכונה המוצלחת שלהם לסגנון מירוצים שונה.

עם שינויים קלים הפלטפורמה הזו התאימה גם לדקאר. וגם לפייקס-פיק אבל זה כבר סיפור אחר...
עם שינויים קלים הפלטפורמה הזו התאימה גם לדקאר. וגם לפייקס-פיק אבל זה כבר סיפור אחר…

 

ראלי-רייד

פיג’ו פנו לכיוון הראלי-רייד בכלל, עם כוונות שנחות בבירור על הפריז-דקאר, בפרט. ראלי-רייד זו תמיד דרך מצוינת לצקת תדמית חסונה לרכבים שלך, למרות שאין שום קשר בין אלו שמעופפים בדיונות לבין מה שמחכה ללקוח באולם התצוגה. בכדי שה-T16 תתאים למשימה פיג’ו עדכנו אותה קלות. המנוע צמח במעט לנפח 1.9 ליטרים והוא נח עדיין לפני הגלגל האחורי ימני. לפני הגלגל האחורי שמאלי נקבע מקומו של הטורבו אדיר המידות. ההספק הופחת מעט ל-360 כ”ס, בכדי לשפר את האמינות, שנחוצה במירוץ מדברי של 13,000 ק”מ.

 

עוד הותקנו ארבע מיכלי דלק בנפח כולל של 400 ליטרים (שניים מאחורי כיסאות הנהג והנווט ושניים מתחת…) והיה להם הרבה מקום כי פיג’ו האריכו את ה-T16 ב-31 ס”מ בכדי לשפר את היציבות הכיוונית. השינויים העלו את משקלה של ה-205 לכ-1.360 ק”ג כולל גלגלים חלופיים. עם שישה הילוכים ידניים היא עדיין היתה מסוגלת לפתח 230 קמ”ש.

 

ארי ואטאנן

פיג’ו התייצבה לפריז-דקאר של 1987 ולכולם היה ברור שהנצחון מונח בכיסו של ואטאנן. בסוף היום היא הגיע עם גישה מקצועית ותקציב ענק שהיו עדיים זרים לפשיטת המדבר הזו והביאה למעשה עידן חדש לפריז-דקאר. אבל עוד לפני שהסתיים הפרולוג בפריז, נתלש גלגל ממכוניתו של ואטאנן, מה שגרם לו לצנוח בדירוג הכללי למקום 286. זו לא טעות הקלדה.

ואטאנן בדרך ממקום 286 לראשון ב-1987
ואטאנן בדרך ממקום 286 לראשון ב-1987

 

אבל אלוף העולם בראלי לשנת 1981, שמכיר את ה-205 בצורה אינטימית למדי (כמעט סיימה את חייו בתאונה בארגנטינה ב-1985) והפיג’ו הצהובה, לא נתנו ל-285 המתחרים שלפניהם להפריע יותר מדי. ואטאנן ניצח את המירוץ ומתחיל בכך את עידן השליטה של פיג’ו (ומאוחר יותר סיטרואן) במירוצי המדבר.

ואטאנן, טוד וקאנקונן. חוגגים
ואטאנן, טוד וקאנקונן. חוגגים

 

שליטה מוחלטת

למירוץ של 1988 הגיעה שוב פיג’ו כפייבוריטית. עם שתי 205 ושתי T16 405 (למעשה אותה מכונית עם שיפורים קלים ותחפושת חדשה). ואטאנן באחת ה-405 הוביל את המירוץ בפער של שעתיים משאר המתחרים. אבל המכונית שלו נגנבה בבאמאקו והניצחון נפל בחלקו של יואה קאנקונן שנהג ב-205. מכאן פיג’ו העבירה את עיקר המאמצים ל-405 החדשה יותר (גם משיקולים שיווקיים) וואטאנן רשם איתה עוד שני נצחונות (1989 ו-1990).

 

שרביט הראלי-רייד הועבר ב-1991 לסיטרואן ZX (שוב מעטפת חדשה ושינויים משמעותיים יותר) והיא המשיכה את השליטה הצרפתית בראלי-רייד עם נצחונות במירוץ המפורסם ב-1991 (שוב ואטאנן), 1994, 1995 ו-1996. לא רע למכונית שנכפתה עליה הסבה מקצועית באמצע החיים.

תזכורת: דקאר נמצאת באפריקה
תזכורת: דקאר נמצאת באפריקה

1987 2017 T16 דקאר פיג'ו ראלי-רייד
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובות

השארת תגובה

ביטול

חייבים להתחבר כדי להגיב.

חדשות מקומיות
מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

פייסבוק
‎אריאל אלסיבוני Over-drive‎
מערוץ הווידאו
מה חדש?
בחזרה למסלול: ק.ט.מ 990 RC R נחשף

בחזרה למסלול: ק.ט.מ 990 RC R נחשף

מוטוקרוס האומות: הישג היסטורי לנבחרת הישראלית

מוטוקרוס האומות: הישג היסטורי לנבחרת הישראלית

יותר הספק ופחות משקל: אסטון מרטין חשפה גרסת קצה ל-DB12

יותר הספק ופחות משקל: אסטון מרטין חשפה גרסת קצה ל-DB12

לשטח, וקצת לכביש: ק.ט.מ 390 אנדורו R בישראל

לשטח, וקצת לכביש: ק.ט.מ 390 אנדורו R בישראל

גם לסיטרואן יש 7 מושבים בזול: C3 איירקרוס החדש בישראל

גם לסיטרואן יש 7 מושבים בזול: C3 איירקרוס החדש בישראל

קימקו משיקה שלושה דגמים חדשים בישראל

קימקו משיקה שלושה דגמים חדשים בישראל

למרחקים ארוכים: דוקאטי מולטיסטראדה V4 מקבל גרסת ראלי חדשה

למרחקים ארוכים: דוקאטי מולטיסטראדה V4 מקבל גרסת ראלי חדשה

פורשה 904 חוזרת לחיים

פורשה 904 חוזרת לחיים

יונדאי אלנטרה N (מבחן דרכים): הוט בלי האצ’

יונדאי אלנטרה N (מבחן דרכים): הוט בלי האצ’

סופרמוטו עממי: ק.ט.מ SMC R 390 החדש בישראל

סופרמוטו עממי: ק.ט.מ SMC R 390 החדש בישראל

אייקון מהניינטיז: למבורגיני דיאבלו חוגגת 35

אייקון מהניינטיז: למבורגיני דיאבלו חוגגת 35

אוואטר 11 (נהיגה ראשונה): המגנט

אוואטר 11 (נהיגה ראשונה): המגנט

לינק אנד קו 01 (השקה עולמית): ניתוח עומק

לינק אנד קו 01 (השקה עולמית): ניתוח עומק

שירת הברבור של ה-V12? מרצדס מאייבך במהדורה מיוחדת

שירת הברבור של ה-V12? מרצדס מאייבך במהדורה מיוחדת

הקאמבק הושלם: מארק מארקז שוב אלוף עולם

הקאמבק הושלם: מארק מארקז שוב אלוף עולם

סוף שבוע לא רגוע: קאן אם מאבריק R בדיונה הגדולה

סוף שבוע לא רגוע: קאן אם מאבריק R בדיונה הגדולה

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לאריאל אלסיבוני ©

גלילה לראש העמוד