כשבחנתי את הדור הקודם של ב.מ.וו סדרה 2 גראן קופה יצאתי מבולבל. הדינמיות שנקשרה לשמה של ב.מ.וו הייתה שם, ונכון שמדובר בדגם הכניסה, אבל ללא הסמלים בחזית ומאחור היה מאוד קשה לראות את הקשר ליצרן הבווארי. במיוחד עם כשרכב המבחן היה בצבע לבן. הדור השני שהוצג ב-2024 הגיע לארץ לא מזמן וכמובן שלא היססנו לשים את היד על המפתחות. הפעם הזדמנה לנו גרסת הביניים של הגראן קופה, ה-220. שאמורה להיות יותר רלוונטית ליותר אנשים מאשר גרסת הקצה החזקה M235.
לשמחתי, הפעם ב.מ.וו 220 גראן קופה הגיעה בצבע קצת יותר מעניין, מעין אפור בטון שנהיה מאוד פופולרי בשנים האחרונות בקרב היצרנים השונים ובעיקר בקרב הלקוחות לפי הרכבים שעומדים בפקקים. גם העיצוב למרות שמזכיר מאוד את הדור הקודם של ה-220, (לא מפתיע שכן הוא מתבסס עליו), מפגין הפעם הרבה יותר דימיון לשאר דגמי המותג.
אי אפשר לטעות בשבכת הכליות בחזית שאומרת יש בפנים שזו ב.מ.וו, אבל החיבור שלה עם הפנסים יוצרים עיצוב שהזכיר לי את דג נקאי שנדבק לשמשת האקווריום. מהצד העיצוב נקי וזורם, וכמו בדור הקודם נראה די בנאלי למעט הגג הנמוך (בשביל להצדיק את הקופה בשם) ותוספת של הספרה 2 על הקורה האחורית בפונט המוכר והמפורסם של ב.מ.וו (נקרא הופמייסטר קינק למקרה שתהיתם).
החלק האחורי הוא הצד המוצלח ביותר של הגראן קופה לדעתי. העיצוב עם קווים נקיים, נגיעות ספורטיביות ויחידות תאורה נאות. רק המצלמת הרוורס ניראת תקועה, כאילו הוסיפו אותה בהתקנה מקומית ללא התחשבות בסימטריה של העיצוב. אבל זה לא המצב, שכן במוו טרחו, השקיעו והקריבו כמה פיקסלים בלוח השעונים להראות את העיצוב האחורי וגם בו אפשר לראות את אותה מצלמת רוורס. למרות שאישית אני לא ממש התחברתי לעיצוב של הגראן קופה, היה נראה שאני בדעת מיעוט לפי כמות המבטים והעניין שהיא משכה מהעוברים והשבים, ללא קשר לגיל או מין. אולי זה בזכות השילוב של הצבע והסמל או העובדה שהיא מזכיר דגמים יקרים יותר של היצרן.
אם כבר ציינו את לוח השעונים, אז ב.מ.וו 220 גראן קופה קיבלה כמו שאר העדכניים של החברה משטח מלבני רוחבי ענק המחבר את מסכי לוח השעונים עם מערכת המולטימדיה שהם בגודל של 10.25 ו-10.7 אינץ׳ בהתאמה. לשניהם רזולוציה מעולה ומהירות תגובה טובה. גם פה מדובר במערכת האיי-דרייב (דור 9) שמוותרת כמעט על כל המתגים הפיזיים וזה אומר שכמעט הכל מופעל מהמסך עצמו. הדבר דורש לא מעט זמן להתרגל כדי לתפעל את המערכות הנחוצות, אבל ברגע שלומדים זה מתחיל להראות הגיוני ופחות מסובך מאשר כשמקבלים את השוק הראשוני. אגב, בניגוד לדורות הקודמים של מערכת האיי-דרייב, הדור החדש ויתר על חוגת השליטה בין המושבים ועבר לשליטה קולית או מגע בצג עצמו.
סדרה 2 של ב.מ.וו מורכבת מדגמי הקופה (2 דלתות) ודגמי הגראן קופה (4 דלתות) ולמעט השם אין ביניהם קשר אמיתי. בעוד שדגמי הקופה המבוססים על פלטפורמת ה-CLAR ומיועדת לשאר דגמי החברה עם מנוע אורכי והנעה אחורית/כפולה, הגראן קופה מבוססת על פלטפורמת UKL2 שפותחה עבור דגמי חברת מיני והדגמים הקטנים של במוו בעלי מנוע רוחבי והנעה קדמית/כפולה. כך שכל פניו אמור להיות יותר מרווח בתא הנוסעים אבל במציאות זה לא המצב. המרווח מלפנים טוב עם מושבים ספורטיבים שהציעו שילוב מצוין בין נוחות לתמיכה גם בנהיגה דינמית. לא קשה למצוא תנוחת ישיבה אם כי הייתי שמח להנמיך את המושבים אפילו יותר, כי גם במצבם הנמוך ביותר הישיבה הרגישה על הרכב ולא בתוכו.
מאחור המצב לא משהו בלשון במעטה. המושבים עצמם נוחים אבל המרווח מאוד גבולי. אני לא יושב רחוק מההגה ובכל זאת לאדם מבוגר יהיה קשה להתרווח מאחורי. גם כשלקחתי לסיבוב את הילדה בכיסא בטיחות שלה היא ביקשה שאזיז את מושב הנוסע קדימה שיהיה לה יותר מקום. על נוסע שלישי במרכז הספסל האחורי באמת שאין על מה לדבר. תא המטען עצמו גדול ורחב אך מעט שטוח. עיון בדף הנתונים חשף נפח של 360 ליטר בלבד למרות שלמראית עין זה נראה הרבה יותר.
ללא קשר לגלגלים המניעים את הרכב, הפילוסופיה של ב.מ.וו היא שהם בונים רכבים בעלי אופי ספורטיבי. ואכן, בנסיעה נינוחה בעיר כמו או בכביש המהיר מרגישים מיד שה-220 מרגישה נוקשה. נוקשה מידי על שברים חדים וגם רגישה לאיכות הסלילה, כאשר אם זאת באיכות נמוכה רעש הצמיגים עולה בהתאם. זאת, בניגוד לשאר הרעשים שנשארו באופן מרשים מחוץ לתא הנוסעים. זה כולל גם צלילי המנוע שהיו כה שקטים, שלמעט השהיה קצרצרה מאוד לא ניתן היה לשמוע או להרגיש את מערכת הסטארט-סטופ עובדת. ובדיוק כמו בשאר דגמי ב.מ.וו גם ב-220 הרעש שאתה חושב שאתה שומע מהמנוע הוא בכלל סינטטי ומגיע ממערכת השמע. זה נשמע די סביר בסך הכל.
לחיצה על כפתור MY MODES ובחירה במצב ספורט משנה את צבע האווירה לאדום, את לוח השעונים לתצוגה ספורטיבית יותר ומגבירה את רעש המנוע ממערכת השמע. אבל ב.מ.וו אמורה לספק עם הנאה מהנהיגה ולא רק מהתחושות בתא הנוסעים. סדור השני של הגראן קופה הוחלפה תיבת הילוכים האוטומטית פלנטארית עם שמונה יחסי העברה לתיבה כפולת מצמדים בעלת שבעה יחסי העברה, שעושה עבודה טובה וזריזה באופן כללי גם בהעלאה וגם בהורדת הילוכים. התחושה היא שהאוטו מהיר יותר ממה שמרמז נתון רשמי של 7.9 שניות ל-100 קמ״ש. למנוע ה-1.5 ליטר יש רק 156 כ״ס, אבל בזכות תיגבור היברידי מתון ההספק הכללי עולה מעט ל-170 כ״ס. עדין לא מספרים מרשימים, אבל יחידת הכוח הזאת מאיצה חזק כבר מ-1,900 סל״ד עד סביב ה-5,500 סל״ד. אין טעם למשוך עד הקו האדום שכן זה מנוע שבנוי לדחוף עם המומנט שלו (28.5 קג״מ) ופחות עם הכ״ס, כשבסל״ד גבוה הוא נחנק ופחות אפקטיבי.
גם ההיגוי פחות אפקטיבי. הוא חד ומדויק אבל נטול כל תחושה או רגש. הקשחה שלו במצב ספורט גורמת לו להרגיש עוד יותר מלאכותי. בניגוד אליו, הבלמים בעלי נשיכה ורגש טובים גם לאחר מאמץ ממושך. המתלים שהיו נוקשים לנהיגה נינוחה מציעים ריסון מרכב מעולה כשהקצב עולה. באופן כללי ב.מ.וו 220 גראן קופה הפתיעה מאוד בכביש המפותל, ובכניסה לפניות היא פשוט פונה. בלי תת היגוי. פשוט פונה בחדות. גם בתוך הפניה אפשר ממש לשחק ולגרום לה לחדד עוד יותר את הפניה על-ידי עזיבת גז או נגיעה בבלמים. לא ברמה של משפחתית ספורטיבית מושחזת, אבל גם לא רחוק משם. רק בחזרה לגז ה-220 מתקשה להוריד את כוח ומורגש איך ההגה מושך ימינה שמאלה בחיפוש אחר אחיזה. לא משהו שיצא לי לחוות הרבה זמן ברכבי הנעה קדמית עם כמות כוח צנועה שכזאת. אבל זה כנראה בגלל מהמומנט הבשרני שזמין תמיד.
עם תג מחיר של 325,000 שקלים אין ספק שה-220 היא הדגם הנכון ביותר בהיצע של סדרה 2 גראן קופה בארץ. התוספת של הביצועים והאבזור מצדיקים את ההפרש הקטן לעומת ה-216 מצד אחד, כשתוספת של יותר מ-40 אחוז למחיר הופכים את ה-235 ליקרה משמעותית. ב.מ.וו 220 גראן קופה היא בהחלט כרטיס כניסה לעולם של ב.מ.וו. איכות תא הנוסעים, מערכת ההנעה וההתנהגות מצדיקים את מחיר הפרימיום שמבקשים עבורה. השאלה למי היא באמת מיועדת? היא תהיה צפופה מידי למשפחה והיא לא ספורטיבית חמה (יותר ספורטיבית פלוס או חמימה). אם איכשהו היא לא נופלת עבורך בין הכיסאות ועונה על הדרישות הפרקטיות שלך, ואם אתה מתחבר לעיצוב, שלטעמי מהפחות מוצלחים בליין של במוו, אז תעשה לעצמך טובה וקח אותה לנסיעת מבחן. ורצוי בדרכים עם שפע פיתולים.
ב.מ.וו 220 גראן קופה – מפרט טכני
מנוע: 1,499 סמ”ק, טורבו בנזין, היברידי מתון, הספק: 170 כ”ס ב-4,700-6,500 סל”ד, מומנט: 28.5 קג”מ ב-1,500-4,400 סל”ד, תיבת הילוכים: כפולת מצמדים, 7 הילוכים, משקל עצמי: 1,525 ק”ג, בסיס גלגלים: 267 ס”מ, מ-0 קמ”ש ל-100 קמ”ש: 7.9 ש’, מהירות מרבית: 230 קמ”ש, צריכת דלק (מבחן): 12 ק”מ/ל’, מחיר: 325,000 שקלים





