בעבר, יחס ההספק-משקל הזכיר קצת את הסיפור של דוד נגד גוליית: מכוניות זעירות וקלילות היישירו מבט למכוניות גדולות וכבדות שכללו מנועים גדולים וחזקים. חיינו בעולם שבו במקרים מסויימים מכוניות עם משקל נמוך במיוחד היו זוכות ליחס הספק-משקל גבוה יותר ממכוניות עם הספק גבוה. כשהגוף קל לא צריך 1,000 כוחות-סוס בשביל לזוז מהר…
אבל המציאות ברובה שונה לחלוטין. עוד תקנות הבטיחות, עוד לקוחות שרוצים שקט נוחות ובטיחות. יש הרבה סיבות ותוצאה אחת ברורה. רוב רובן של המכוניות היום כבדות משמעותית ממקבילותיהן משנים עברו. זה נכון לטיוטה יאריס וגם למילה האחרונה של פרארי, פורשה או למבורגיני. בעולם לפחות עוד יכול מי שרוצה להנות מקלילות שריריות ומספיק להביט בכל היצרניות שדוחפות מנועים מודרנים לרעיון הבסיסי של קולין צ’מפן והלוטוס סופר 7. אפילו תקבל אותן עד הבית ותוכל לבנות אותן לבד. לא, לא בישראל, כאן צריך תקינות ומזגן ועוד מכשולים שישאירו את אלו שם.
ומה נגיד על המכוניות החשמליות שמציגות הספקי שיא, ויחד איתם גם משקלי שיא. סוללה ממוצעת שוקלת מאות קילוגרמים, כאשר כלל האצבע הוא שכל 10 קוט”ש בסוללה יראו עוד כ-60 ק”ג על המשקל. לדוגמה – סוללה של כ-80 קוט”ש תחצה בקלות את החצי טון. נראה שהצורך ברשיון ג’ מעולם לא היה קרוב יותר.

אז הרכבנו רשימה של חמשת היצרניות שמספקות לנו את הרכבים עם יחס ההספק-משקל הכי גבוה בישראל. התוצאות? יש שיגידו מפתיעות, יש שיגידו משנות סדרי עולם. עבורנו באוברדרייב הן בעיקר מזעזעות. המכונית הקלה ביותר כאן שוקלת 1.5 טון…
1. פרארי SF90 סטרדאלה: יחס הספק-משקל של 628 כ”ס\טון
ה-SF90 Stradale היא מכונית הייצור הסדרתית הראשונה של פרארי עם טכנולוגיה הברידית נטענת (PHEV). המכונית משלבת מנוע V8 טורבו שמספק 780 כ”ס ושלושה מנועים חשמליים שמביאים את ההספק המשולב ל-986 כ”ס. בפרארי מספרים שהמנוע החשמלי האחורי הגיע מעולם הפורמולה 1, שזה פרט עצוב בפני עצמו, כאשר שני המנועים החשמליים הנוספים מחוברים לזוג הגלגלים הקדמיים. ולחובבי המספרים נספר כי המערכת החשמלית בפרארי הזו שוקלת 270 ק”ג והתרומה שלה להספק הכולל היא 217 כ”ס. בלעדיה יחס ההספק משקל ירד מ-628 כ”ס לטון ל-592 כ”ס לטון. נתון בהחלט מספיק גם בשביל להשאיר אותה במקום הראשון וגם לא לפגוע ברגשות הטהרנים.
1.57 טון ומעל 3.5 מליון שקלים תלוי התאמה אישית
2. טסלה מודל S פלאייד: יחס הספק-משקל של 484 כ”ס\טון
להגנתם של מנועי הבנזין נספר כי אם היינו עורכים את הרשימה שתכלול את הדגמים בעלי יחס ההספק-משקל הכי גבוה, את המקום השני והשלישי היו תופסות פרארי 296 ו-12 Cilindri, אבל כדי לגוון את הרשימה, שינינו קצת את החוקים. טסלה מודל S פלאייד היא מכונית סדאן עם הרבה מנוע והרבה סוללה, שהופכים אותה למעשה לחשמלית הראשונה ברשימה. היא עושה זאת באמצעות לא פחות משלושה מנועים חשמליים שמחוברים לארבעת הגלגלים. הביצועים, כצפוי, מרשימים: זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש לוקח כ-2 שניות, תלוי במצב האספלט, במזג האוויר ובכיוון הרוח. ומילה לטסלה: זה ממש נחמד שאתם ממשיכים להתקין במכוניות שלכם הגה, אבל תעשו טובה, מספיק עם היוק.
2.108 טון ומחיר של כ-650 אלף שקלים.
2. פורשה טייקן טורבו: יחס הספק-משקל של 452כ”ס\לטון
הטייקן טורבו GT היא המכונית החזקה ביותר ברשימה שלנו ומהווה למעשה את הגישה הקיצונית ביותר של פורשה לרכב חשמלי. למרות שמדובר במכונית סדאן עם שתי דלתות מיותרות, היא גוברת ביחס ההספק-משקל שלה על שלל גרסאות ה-911 שמיובאות לישראל, כולל ה-GT3. התוצאה: האצה ל-100 קמ”ש תוך 2.3 שניות. אם תבחרו את חבילת ה-Weissach, שמורידה כמה עשרות קילוגרמים, תוכלו לגלח עוד 10 מאיות השנייה מהזמן.
2.29 טון ומחיר שמתחיל ב-1.74 מליון שקלים.
מזראטי MC20: יחס הספק-משקל של 420 כ”ס\טון
המזראטי MC20 מסמלת את החזרה של המותג האיטלקי, או לפחות הנסיון לחזור, לעולם מכוניות העל. היא חמושה במנוע מרכזי בתצורת V6 בנפח 3 ליטר שמפיק 630 כ”ס בעזרת שני מגדשי טורבו. למרות שהמרכב שוקל רק 100 ק”ג, המשקל הכולל של ה-MC20 אינו נמוך כמו שהיינו רוצים או מצפים, אבל הוא מספיק נמוך כדי להקנות לה מקום של כבוד בחמישיה הפותחת. לאוהבי הרוח בשיער מזראטי מציעה גם גרסה פתוחה בשם Cielo ששוקלת כ-65 ק”ג נוספים, מה שיוריד את יחס ההספק-משקל ל-403 כ”ס לטון.
1.5 טון ומחיר: כ-2 מליון שקלים.
אאודי GT אי-טרון: יחס הספק-משקל של 399 כ”ס\טון
ה-e-tron GT היא המכונית הסדרתית החזקה ביותר שאאודי ייצרה אי פעם, והיא בנויה על אותה פלטפורמה שמשמשת גם את הפורשה טייקן. ההנעה כפולה כמובן, וההספק המירבי במצב בוסט עומד על 925 כ”ס לעומת 843 כ”ס במצב רגיל. כמקובל באאודי, רשימת מערכות הבטיחות ואבזור הנוחות ארוכה למדי. במפרט אאודי עושה שימוש במילה קוואטרו ומספרת על דיפרנציאל אחורי שננעל באופן אלקטרוני. מה לגבי הדיפרנציאל המרכזי שמוכר לנו ממערכות הקוואטרו המקוריות של אאודי? את מקומו תפסה כמובן סוללת ענק בקיבולת של 93.4 קוט”ש ששוקלת לא פחות מ-630 ק”ג.
2.32 טון ומחיר של כ-1.35 מליון שקלים.