לוטוס אספרי, אחת ממכוניות הספורט המיוחדות והאייקוניות שיצאו מהאי הבריטי בשנות ה-70 וה-80 חוגגת בימים אלו יובל מאז הצגת לראשונה. בלוטוס, שהפכה בשנים האחרונות לעוד מותג בקבוצת ג’ילי המייצר גם קרוסאוברים מחושמלים, לא ממש יצאו מגדרם כדי לחגוג את ציון הדרך של אחת המכוניות החשובות בתולדות החברה. למרבה המזל ישנם מי שכן, כמו סדנת Encor הבריטית החושפת בימים אלו את Series 1.
מדובר בפרויקט רסטומוד מרשים שהוא מחווה לאספרי המקורית משנת 1975 ונקרא על שם אותה אספרי מקורית שזכתה ברבות הימים לכינוי Series 1 או S1. קצת יותר מ-700 יחידות בלבד יוצרו מאותה אספרי מקורית שהביאה קונספט חשדני של מכונית על עם מנוע מרכזי בעל 4 צילינדרים בלבד ודגש על משקל קל שהוא הקו המנחה של לוטוס לדורותיה (אם כי כבר לא כיום לצערנו). אגב, אנקור היא סדנה שכבר עבדה עם לוטוס בעבר בפיתוח של ה-Emira וגם רשמה בעבר עבודה משותפת עם אסטון מרטין וקוניגסג, כך שחבר’ה שם יודעים משהו על יצירת מכוניות אקזוטיות בכמות מצומצמת.
כמקובל בפרויקטים של רטומוד העיצוב נותר נאמן למקור, וגם כאן אנשי אנקור התשתדלו שלא לשמור על העיצוב המקורי של ג’יוג’ארו שנחש חדשני תקופתו, כאשר המכונית הראשונה שנבנתה היא בצבע לבן כהומאז’ לאספרי שהופיע בסרטי ג’יימס בונד. עם זאת, מדובר במרכב חדש לחלוטין העשוי סיבי פחמן, השומר על הקווים הקלאסיים ואלמנטים כמו הפנסים הקופצים בחזית, לצד שילוב של תאורת LED מלפנים מאחור וידיות נסתרות לפתיחת הדלתות.
תא הנוסעים גם הוא נבנה מחדש באופן דומה, עם הקפדה על שילוב של ריפודים ודיפונים נאמנים במראה לשנות ה-70, עם דוגמת משבצות שהיא הכי סבנטיז שיש וראש ידיית בורר הילוכים העשויה עץ. מצד שני אנשי אנקור לא התאפקו ושתלו מסך צבעוני במקום לוח השעונים הקלאסי, ומסך נוסף בקונסולה המרכזית בו מתופעלים מערכות הרכב השונות ומערכת המולטימדיה.
את המרכב החדש והמעוצב מלבישים באנקור על לוטוס אספרי V8 הגלגול המודרני והאחרון של האספרי מאמצע שנות ה-90, כאשר כמו בפרויקטים דומים של רסטומוד משתמש אנקור במכונית קיימת שמאותרת, מופשטת ונבנית מחדש במטרה לשמור על מספר השלדה המקוריים (מה שמעניק לה למעשה מעמד של מכונית אספנות). עניין שאספנים מעריכים ומוכנים לשלם עליו הרבה יותר מאשר יצירת שלדה חדשה מ-0.
בהתאם לכך עושה ה-Series 1 שימוש במנוע ה-V8 כפול המגדשים בנפח 3.5 ליטר של האספרי V8, זאת כשצריך להזכיר כי האספרי המקורית הסתפקה במנוע 4 צילינדרים בלבד. המנוע נבנה מחדש וקיבל בוכנות מחושלות, מגדשי טורבו חדשים, מצערות אלקטרוניות, מערכת הזרקה חדשה עם מזרקים גדולים יותר ומערכת פליטה חדשה העושיה פלדת אל-חלד. במערכת הדלק נבנתה מחדש וכך גם מערכת הקירור שתוגברה כדי לעמוד בעומסים גבוהים יותר. למרות הפיתוי, אנשי אנקור שמרו על כיול ותפוקה מתונים יחסית מהמנוע, עם הספק העומד על 400 כ”ס ב-6,200 סל”ד ומומנט של 48.4 קג”מ ב-5,000 סל”ד.
מדובר בתוספת של 50 כ”ס בלבד בהשוואה למנוע ה-V8 המקורי, ולא נתונים מרשימים במיוחד בימנו. אלא שהשימוש הנרחב בחומרים קלים מאפשר לאספרי של אנקור לשקול 1,200 ק”ג בלבד (יותר מ-100 ק”ג פחות מאשר האספרי V8), שמתורגמים ליחס משקל/הספק של 333 כ”ס לטון. זה מספיק כדי שהמכונית תאיץ ל-100 קמ”ש ב-4 שניות בלבד ותגיע למהירות מרבית של 282 קמ”ש. אגב, למקרה שתהיתם, תיבת ההילוכים נותרה ידנית עם שישה יחסי העברה כמו במקור, אם כי גם היא חוזקה ושופרה בהזדמנות זו.
גם יתר המכלולים ההיקפיים שודרגו, בין היתר עם בולמי בילשטיין, קפיצי אייבך ומערכת בלימה מודרנית עם דיסקים מחורצים וקאליפרים מרובי בוכנות. באנקור מתכננים לבנות רק 50 יחידות מהאספרי שלהם, כאשר כל אחת מהן תותאם לטעם ולדרישות של הלקוח הספציפי, מה שהופך את עניין המחיר ללא באמת רלוונטי. או במילים אחרות, אם יש לכם לפחות מיליון שקל פנויים אז תשלחו להם הודעה.



