1966: פיאט 124 ספיידר
הפיאט 124 ספיידר המקורית היתה מכונית יפיפיה, בעיצוב פינינפארינה, שהתבססה מכאנית על הפיאט 124 הרגילה. רודסטר כיפית עם הנעה אחורית בשנים שהמציאו את הז’אנר הזה. ה-124 ספיידר המקורית יוצרה משנת 1966 עד 1985 עם שינויים מעטים מאוד. נשמע לנו כמו עיצוב בסיסי טוב אם הוא החזיק כמעט 20 שנה.

1983: פיאט החליטה להתמקד בלייצר דברים מרובעים
ואז פיאט החליטה להתמקד במכוניות כאלו, מרובעות, יעילות ומשעממות. היו הברקות סטייל אונו טורבו אבל הרודסטר הקלאסית נעלמה מהיצא הדגמים של פיאט. יותר מזה היא החלה משתמשת בפלטפורמות מודולריות למעשה לתוך שנות התשעים כל מה שפיאט (ואלפא ולנצ’יה ו…) ייצרה התבסס על פלטפורמת העל השלה – הטיפו -יעיל, אבל גם משעמם.

1995: והנה רודסטר משעממת
הברקטה הציעה גג פתוח, אבל גם הנעה קדמית ובעיקר – לא ממש הצליחה להרשים ליד המיאטה של מאזדה. מאזדה הלכו על המתכון המקורי של הרודסטר – גג פתוח, מקסימום תחושות והנעה אחורית. המיאטה הייתה קרובה יותר לפיאט 124 ספיידר הברקטה היתה קרובה לטיפו. לא כיף.

2003: תכירו סרג’יו מרקיונה
הסבא החביב שבתמונה הוא באמת סבא אבל לא בטוח שהוא כל כך חביב. אנשים שמעריצים את תעשיית הרכב האיטלקית די מתעבים אותו. למה? מרקיונה הוא איש כספים ולא איש של מכוניות. הוא נחת לתוך פיאט בשנים לא קלות והביא אותה למקום טוב, טוב מאוד אפילו. זאת אומרת המכירות עלו, הרווחים גאו אבל בדרך הוא חיסל את הסקס אפיל ומקרים מסוימים חיסל גם מותגים שלמים.

2008: מרקיונה מציג מערבון ספגטי הפוך
אחד הדברים הפחות אהודים שעשה מרקיונה בפיאט הוא לרכוש את קרייזלר אחרי המשבר הגדול בשוק האמריקאי. זה אומר שבהינף עט פיאט הפכה להיות גם קרייזלר, דודג’ וג’יפ. במסגרת המשפחה הגדולה והמאושרת נולדו כל מיני מכוניות מוזרות. קרייזלר 300C הפכה להיות הבסיס המכאני למכוניות כמו לנצ’יה תמא ומזארטי גיבלי. ג’יפ צ’רוקי ופיאט 500X חולקים את אותו המנוע והגיר ועוד כל מיני שעטנזים.

2015: פיאט 124 ספיידר החדשה
אבל אחרי שנים שחובבי הרכב בילו את רוב הזמן בלבקר את עבודתו של מרקיונה עכשיו פתאום הוא שולף שת”פ עם מאזדה ולוקח את פלטפורמת המיאטה ובונה עליה 124 ספיידר חדשה. ופתאום אוהדי אטלקיות אוהבים את מרקיונה ואת הפלטפורמות המשותפות – כי המיאטה היא בסיס מצוין לגלגול המודרני של ה-124 ספיידר המקורית: קלה, מלהיבה ומונעת מאחור.

קצת מידע חיוני
הספיידר החדשה חולקת את הבסיס וחלקי גוף רבים עם הדור הרביעי של המיאטה שכבר משווקת אצלנו. המנוע הוא מנוע שונה, מדובר ב-1.4 ל’ המוגדש שמצוי בדגמי אבארט שאנחנו מכירים מפיאט. ההספק עומד על 140 כ”ס אבל אין שום בעיה לחלץ מהמנוע הזה הספק גבוה יותר. ועוד לא הזכרנו את גרסת האבארט’ שהוצגה לא מזמן. ויוה איטליה.