אוברדרייב – אתר רכב ואופנועים
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
איירטון סנה: 5 רגעים גדולים
ראשי » מגזין » איירטון סנה: 5 רגעים גדולים
איירטון סנה

איירטון סנה: 5 רגעים גדולים

חמישה רגעים שהם הכי איירטון סנה שאפשר

אריאל אלסיבוני 01/05/2020

איירטון סנה הוא, עבור רבים (וגם עבור כותב שורות אלו), גדול נהגי הפורמולה 1. חייו אולי נגדעו באבחה אחת בזמן שהוויליאמס-רנו שלו כשלה בטמבורלו ב-1994, אבל הוא יישאר בלבנו לעד. מה הופך נהג מירוצים לגדול מהחיים? מה גורם לנו להעריץ מישהו בצורה עיוורת? אצל איירטון התשובה פשוטה. יכולת הנהיגה, הווירטואוזיות, המחויבות לכל פניה ופניה – אלו הפכו אותו לנהג שכיף לראות אותו וחובה להעריץ אותו. בחרנו חמישה רגעים מקריירת המירוצים שלו, כאלו שהפכו אותו לאגדה.

1. אלוף האלופים

ב-1984 נחנך מסלול הפורמולה 1 החדש בנורבורגרינג. אחרי שהמסלול הישן הוכרז כלא בטוח, הגרמנים השקיעו מאמצים רבים בבניית מסלול מודרני, כזה שימשוך בחזרה את הסבב היוקרתי. במסלול החדש, שמחק את הסודשלייפה, נערך מירוץ ראווה, כזה שהפגיש שמות גדולים מעולם הגרנד-פרי. הרעיון היה פשוט, כולם מקבלים את אותה המכונית (מרצדס 190E 2.3-16) ויוצאים למירוץ.

איירטון סנה
רציני, מהיר, מנצח. בכל מצב

 


בין המתחרים היה אמור להיות גם אמרסון פיטיפלדי. פיטיפלדי לא יכל להגיע לאירוע והחליף אותו נהג פורמולה 1 צעיר, איירטון סנה. מנהל השיווק של מרצדס, גרד קרמר, כבר פגש בסנה בעבר וחשב שזה יהיה רעיון טוב לתת לנהג הפורמולה 1 המתחיל להתחרות במירוץ האמור.

 

אלן פרוסט זינק מהעמדה הראשונה, אבל לא הוא ולא שאר אלופי העולם שהיו על המסלול באותו היום, יכלו לעמוד בקצב של סנה. הוא ניצח במירוץ כשאחריו מסיים ניקי לאודה.

2. סימן לבאות

לא עבר חודש מאז מירוץ הראווה בנורבורגרינג וסנה חוזר לקוקפיט של הטולמן שלו, מזנק למירוץ המפורסם במונקו. הוא מדורג במקום ה-13 אבל הוא לא מתכונן להישאר שם. גשם כבד שוטף את המסלול וסנה מציג את היכולת המפורסמת שלו ‘על רטוב’. בהקפה ה-19 הוא כבר עוקף את ניקי לאודה ומתייצב במקום השני, הרחק מאחורי אלן פרוסט מוביל המירוץ.

למרות היד, סנה לא ניצח הפעם

 

סנה ממשיך את המתקפה שלו וסוגר את הפער על פרוסט, מגלח בין 3 ל-4 שניות להקפה. סטפן בלוף ז”ל ד”א, סוגר על שניהם באותו הקצב מאחור. בהקפה 31 סנה כבר קרוב לפרוסט, כשהצרפתי מסמן בבהילות היסטרית למנהל המירוץ לסיים את המירוץ. מנהל המירוץ, ג’קי איקס הבלגי אכן מורה על סיום המירוץ עוד לפני תום ההקפה ה-32. פרוסט עוצר לפני קו הזינוק וסנה חוצה אותו משוכנע שניצח במירוץ. אבל הניצחון הלך לפרוסט. ככל הנראה זהו אחד הרגעים הראשונים בו הוצתה היריבות המפורסמת בן השניים.

 

3. הנסיך האמיתי של מונאקו

סנה נוחת ב-1988 במקלארן-הונדה. המכונית עם חסות המרלבורו באדום לבן שתהיה מזוהה עם הנהג הברזילאי גם אחרי מותו. סנה קובע הקפת דירוג מהירה. מהירה מאוד. 1.4 שניות מהירה יותר מבן קבוצתו במכונית זהה, אלן פרוסט. יש שני דברים שמסבירים כמה גדול ההישג הזה. האחד הוא המבט המדושן, המחויך על גבול הלא מאמין של רון דניס מנהל הקבוצה בסיום ההקפה הזו. השני הוא המבט ההמום של פרוסט.

איירטון סנה
המלך הבלתי מעורער

 

את המירוץ עצמו סנה הוביל בבטחה בקצב מסחרר. 11 הקפות לסיום, הקבוצה מבקשת מסנה לא ללחוץ יותר מדי, אין צורך. זה מוציא את סנה מריכוז. בהקפה ה-67 הוא מאבד rאת המכונית למעקה ופורש מהמירוץ. הוא הוביל בכמעט דקה על המקום השני באותו הרגע. הוא עוזב את המסלול הישר לביתו שבמונקו, חוזר אל הפיטס רק בערב, בזמן שהקבוצה אורזת את עצמה למירוץ הבא.

 

מאוחר יותר סנה יסביר שהוא נהג באופן כמעט לא מודע, רוחני: “ביום ההוא הבנתי, שאני לא נוהג שם באופן מודע… שאני נמצא במימד אחר… המסלול היה כמו מנהרה ארוכה בה אני נוסע.. אני מבין שאני נמצא מעבר להבנה… למודעות…”. סנה ניצח במונאקו סה”כ 6 פעמים. הרחק מעבר לכל נהג אחר בהיסטוריה.

4. בלי הנחות

בשנת 1991 הגשים סנה את חלומו של כל נהג – לנצח במסלול הביתי שלו. אבל הניצחון באינטרלגוס לא היה קל עבור סנה. בכלל לא. הוא אומנם הוביל, אבל ספג לחץ קשה לאורך המירוץ מנייג’ל מנסל בוויליאמס-רנו העדיפה. אחרי שנייג’ל פרש היה זה ריקארדו פטרסה שהתחיל לסגור על סנה.

איירטון סנה
כואב? אז מה…

 

מנסל וגם פטרסה לא ידעו שסנה סובל מבעיות בגיר של המקלארן שלו. הוא איבד את ההילוך הרביעי והמשיך לנהוג למרות הבעיה. בהקפות האחרונות, סנה מאבד את ההילוכים השלישי והחמישי, תקוע למעשה בהילוך השישי עד לסיום המירוץ. פטרסה סגר על סנה במהירות, אבל היכולת של סנה להתמיד ולדחוף גם בתנאים בלתי אפשריים, נתנו לו את הניצחון.

 

סנה צרח בקסדה עם סיום המירוץ, צרחות של אושר. כשעצר, לא הצליח לצאת בעצמו מהרכב. אפילו את הכפפות הורידו עבורו. המאמץ של ההקפות האחרונות, העייפות, ההתרגשות, כל אלו התבטאו בתשישות פיזית והתכווצויות שרירים. מצבו היה כל כך רעוע עד שהוא כמעט ולא הצליח להניף את הגביע על הפודיום. כמעט.

5. אמן הגשם

גרנד-פרי אירופה 1993 נערך במזג אוויר מתעתע במסלול דונינגטון-פארק. איירטון סנה מסיים את מבחני הדירוג במקום הרביעי. תוצאה טובה בהתחשב שהמקלארן  של 1993 מצוידת במנוע פורד שמיועד לקבוצות פרטיות. לא תחרותית בלשון המעטה.

בזינוק סנה נדחק למקום החמישי, אבל זה היה באמת רק לרגע. אחרי שבריר שניה הוא היה כבר רביעי שוב. אחרי שתי פניות הוא עולה למקום השלישי. כמה שניות אחר-כך סנה עוקף את דיימון היל ומתייצב במקום השני. הבא בתור היה פרוסט. זהו, ממקום חמישי למקום ראשון בהקפה אחת.

איירטון סנה
מחמישי לראשון בהקפה אחת

 

המשך המירוץ היה מרשים באותו מידה כשנהגים אחרים מתבלבלים נוכח מזג האוויר, חלקם נכנסים שש ושבע פעמים להחלפת צמיגים. סנה הסתפק בפחות וניצח במירוץ. הוא עקף את כולם בהקפה מלאה עד לסוף המירוץ הזה, למעט את המקום השני. אנקדוטה משעשעת – איירטון סנה קבע את ההקפה המהירה ביותר באותו היום בהקפה 57. במהלך ההקפה הזו הוא נכנס לפיטס והתחרט. מאיץ דרך רחבת הטיפולים (בימים בהם לא הייתה שם הגבלת מהירות), ומקצר למעשה את המסלול.

 

 

 

איירטון סנה
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובות

חדשות מקומיות
מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

מהיר ועצבני בסוכות: הדראג חוזר לערד

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

XI Mobility מציגה תכנית טריידאין לכלים חשמליים

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

הנחות של עשרות אלפי שקלים: ימי מכירות מיוחדים ב-UMI

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

צ’אנגן במבצע לשנה החדשה

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

ימי מכירות מיוחדים ב-NIU

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

הטבות בסקייוול לנפגעי מבצע “עם כלביא”

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

ב.מ.וו מציעה: סדרה 1 חדשה ב-199 אלף שקלים

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

מיזם הבטיחות של עופר אבניר: אפוד מתנפח לכל רוכב

פייסבוק
‎אריאל אלסיבוני Over-drive‎
מערוץ הווידאו
מה חדש?
אאודי Q5 החדשה גם בפלאג-אין

אאודי Q5 החדשה גם בפלאג-אין

1000 כ”ס של דריפטים על פס הייצור של ב.מ.וו

1000 כ”ס של דריפטים על פס הייצור של ב.מ.וו

בחזרה לחיים: אלפא רומיאו תמשיך לייצר את הג’וליה עד 2027

בחזרה לחיים: אלפא רומיאו תמשיך לייצר את הג’וליה עד 2027

נוסטלגיה חשמלית: רנו 5 E-Tech הושקה בישראל

נוסטלגיה חשמלית: רנו 5 E-Tech הושקה בישראל

לקראת 2026: קאוואסאקי KLE500 חוזר

לקראת 2026: קאוואסאקי KLE500 חוזר

פחות נפח, פחות משקל: דוקאטי חושפת את מונסטר חדש ל-2026

פחות נפח, פחות משקל: דוקאטי חושפת את מונסטר חדש ל-2026

שלישיית הבוקסרים החדשה של ב.מ.וו נחתה בישראל

שלישיית הבוקסרים החדשה של ב.מ.וו נחתה בישראל

שכפול גנטי: טויוטה חושפת רשמי את הבייבי לנד קרוזר

שכפול גנטי: טויוטה חושפת רשמי את הבייבי לנד קרוזר

סטארק מציגה את הסופרמוטו החזק ביותר

סטארק מציגה את הסופרמוטו החזק ביותר

פרארי SC40: מציגה מחווה חד-פעמית והיברידית ל-F40

פרארי SC40: מציגה מחווה חד-פעמית והיברידית ל-F40

החשמל יורד לעם? דיפאל S05 הושק בישראל

החשמל יורד לעם? דיפאל S05 הושק בישראל

טויוטה פרואייס מקס (מבחן דרכים): סידור עבודה

טויוטה פרואייס מקס (מבחן דרכים): סידור עבודה

אדוונצ’ר קרבי בקטנה: ק.ט.מ 390 אדוונצ’ר R בישראל

אדוונצ’ר קרבי בקטנה: ק.ט.מ 390 אדוונצ’ר R בישראל

עוד יותר רטרו: רויאל אנפילד 350 קלאסיק Goan בישראל

עוד יותר רטרו: רויאל אנפילד 350 קלאסיק Goan בישראל

ליפמוטור B10 (השקה עולמית): במגמה נגישה

ליפמוטור B10 (השקה עולמית): במגמה נגישה

בחזרה לעבר: מרצדס ויז’ן אייקוניק

בחזרה לעבר: מרצדס ויז’ן אייקוניק

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לאריאל אלסיבוני ©

גלילה לראש העמוד