השם איזוטה פרנסקיני (Isotta Franschini) אולי לא אומר הרבה כיום לרוב האנשים, אבל מדובר באחת מיצרניות הרכב הראשונות שקמו באיטליה ומכוניותיה כיום מבוקשות מאד בקרב אספני רכב עשירים במיוחד. למעמד הזה הגיע איזוטה, אשר הוקמה בשנת 1900 במילאן, כיוון שהייתה יצרנית מכוניות יוקרה שיצרה דגמים שנחשבו לעילית הטכנולוגית של תקופתה.
כמו לא מעט יצרניות רכב באותם זמנים, גם איזוטה פנתה לייצור מנועי מטוסי וגוייסה למאמץ המלחמתי. בסופו של דבר החברה לא הצליחה להשתקם אחרי מלחמת העולם השניה והפסיקה לייצר מכוניות בסוף שנות ה-40. עם זאת, חטיבת המנועים של איזוטה המשיכה להתקיים ונחשבת עד היום לאחת היצרניות המובילות של מנועים לאוניות.
בשנות ה-90 נעשה ניסיון להחזיר את איזוטה לחיים, והחברה אף הציגה מספר דגמי קונספט, אך אף אחד מהם לא הגיע לייצור והמיזם נכשל. בימים אלו איש עסקים קולומביאני חושב שהגיע הזמן לעשות נסיון נוסף בהחייאת המותג הקלאסי, והוא מתכון לעשות זאת לא פחות ולא יותר במרוץ 24 השעות של לה-מאן, כמתחרה מל טויוטה, פיג’ו ופרארי.
לאחרונה חשפה איזוטה פרנסצ’יני בגלגולה החדש פרטים ראשונים אודות מכונית מסלול המיועדת להתחרות בקטגוריה הבכירה של הלה-מאן. המכונית פותחה בשיתוף שמות נחשבים בתעשיית הרכב ועולם המרוצים כמו ויליאמס, בוש, ברמבו ו-PWR. המכונית תעשה שימוש ביחידת הנעה היברידית, כאשר בהתאם לתקנות הסדרה תורכב ממנוע 3.0 ליטר כפול מגדשים בתצורת V6 המניע את הגלגלים האחוריים ומנוע חשמלי המניע את הגלגלים הקדמיים כאשר ההספק הכולל יעמוד על 680 כ”ס. המרכב והשלדה יבנו משילוב של סיבי פחמן וחומרים מרוכבים, והרכיבים האווירודינמיים של המכונית יפותחו במנהרת הרוח של ויליאמס.
לפחות בשלב ראשון אף אחד לא מצפה מהמכונית החדשה לסיים על הפודיום, וגם לסיים את המרוץ המפרך יחשב כהישג מרשים. המטרה של אנשי איזוטה היא לא רק להסתפק בהשתתפות במרוצים, אלא לתרגם את הניסיון שנצבר ולהציג בעתיד מכונית על סדרתית שתעשה שימוש ברכיבים וטכנולוגיה של מכונית המסלול. בהחלט יהיה מעניין לראות אם הניסיון הזה יבשיל הפעם, כי אף פעם באמת אין מספיק מכוניות על איטלקיות