אופנת ה”רסטומוד” הפכה בעשור האחרון לאחת התופעות המלהיבות ביותר בעולם רכבי האספנות., וכבר מזמן לא מדובר בהשתלת רכיבים מודרניים כדי להשביח קלות מכונית קלאסית. עוד ועוד סדנאות, חלקן קטנות ובוטיקיות, לוקחות מכוניות אייקוניות ומעניקות להן חיים חדשים עם מכלולי קצה אקזוטיים ורמה יוצאת דופן של ירידה לפרטים. אספני הרכב הטהרנים יחלקו לא פעם על ההתרחקות מהמקור, אבל עבור מי שיכול להרשות לעצמו מכונית שעברה רסטומוד היא סמל סטאטוס חדש (ע”ע היצירות של סינגר לדוגמא).
הפרשנות הרחבה של “רדסטמוד” מאפשרת לסדנאות ליצור גם שחזורים לא שגרתיים למכוניות ממש נדירות. דוגמא טובה לכך היא הפרויקט של סדנת Arefal ההולנדית שחשפה מעין שחזור מודרני לאחת מהמכוניות הנחשקות של פורשה משנות ה-60, ולא, לא מדובר על עוד פרוייקט שחזור של 911 (שלא שנמאס לנו מכאלו). בסדנה החליטו ליצור שיחזור של פורשה 904, אחת המכוניות היפות והנדירות שייצרה פורשה אי פעם.
ה-904 שכונתה גם קאררה GTS נולדה בשנת שנת 1963, שזו השנה שבה כידוע הוצגה בתערוכת פרנקפורט ה-911 שהפכה מהר מאד למכונית המזוהה יותר מכל עם יצרנית מכוניות הספורט משטוטגארט. בעוד ה-911 נולדה כיורשת ל-356 כי פורשה הייתה צריכה למכור מכוניות, ה-904 נולדה כי כל יצרנית מכוניות ספורט צריכה גם לקצור תהילה על המסלול כדי למכור מכוניות.

מה שהוביל ללידתה של ה-904 היא ההחלטה בפורשה להתמקד במרוצי כביש אחרי שפרשה בשנת 1962 מהפורמולה 1. בחברה החלו לפתח מכונית שתעמוד בתקנות של קבוצת גרופ 3 של ה-FIA, שגם דרשה ייצור של 100 יחידות לפחות בתקינת כביש מלאה שימכרו לציבור. לפורשה לא הייתה בעיה עם זה. התוצאה הייתה מכונית ספורט זעירת מידות (בסיס גלגלים של 230 ס”מ בלבד) בעלת מרכב אווירודינמי בתצורה של מנוע מרכזי אחורי.
100 היחידות הראשונות שיוצרו מהמכונית בין השנים 1964 ל-1965 היו בעלות מנוע בוקסר ארבעה צילינדרים מקורר אוויר עם גל זיזים עילי כפול שסיפק 180 כ”ס מרשימים מאד לאותה התקופה, בשידוך לתיבת הילוכים ידנית בעלת חישה יחסי העברה. פורשה ייצרה עוד 6 יחידות המכונית כאבולוציה למקור, חלקן עם מנוע בוקסר 6 צילינדרים שמקורו ב-911 וחלקן עם מנוע בוקסר 8 צילינדרים שמקורו בפורשה 718. במשך שנתיים זכתה ה-904 להצלחה גדולה במרוצים והעניקה לפורשה שתי זכיות בקטגוריית ה-2.0 ליטר באליפות מרוצי ה-GT, לפני שפינתה את מקומה לדור הבא בשושלת – ה-906.
השחזור של סדנת Arefal לא אמור להתבצע על בסיס פורשה 904 מקורית. הן פשוט נדירות מידי ויקרות מידי. במקום זאת הבחירה הטבעית היא לבצע את הבניה מחדש על בסיס פורשה 914 בעלת המנוע המרכזי שמאפשרת להיות נאמנה למקור מבחינת התצורה, ומה שחשוב לא פחות: היא הנפוצה יחסית אותה ניתן למצוא במחיר נוח כבסיס לפרויקט. כפי שניתן לראות בתמונות של המכונית אותה מכנים בסדנה AE94 נאמנה מאד לעיצוב המקורי וזה כולל את החיפויים השקופים האווירודינמיים לפנסים המתחברים לכנפיים המעוגלת, כונסי האוויר מאחור חלונת הצד והחיבור בין הקורה האחורית לכנפיים האחוריות. עם זאת, הדלתות בגרסה המודרנית מהוות חלק מהגג. ירושה תצורת הטארגה של ה-914.
בסדנה מצהירים שאת המכונית יניע המנוע בוקסר שמונה צילינדרים מקורר אוויר בנפח 4.0 עם הספק של כ-400 כ”ס. כיוון שמדובר בתצורת מנוע שלא ממש הייתה קיימת גם אצל פורשה עצמה, זה לא יהיה הימור גדול להעריך שהתכנון לחבר שני מנועים 2.0 ליטר של ה-914 (שמקורם בכלל בפולקסווגן טרנספורטר, אבל זה כבר סיפור אחר). אנשי הסדנה טוענים שקוזוורת’ תעזור בפיתוח המנוע, ולצידה הם מתכוונים להסתייע בעוד שמות ציניים לפרויקט. מולטמאטיק תסייע בתכנון המתלים והשלדה, Tuthill תהיה אחראית על כיול המתלים, הבלמים יהיו מהתוצרת המובחרת ביותר של ברמבו והחישוקים הנאמנים לעיצוב המקורי יגיעו מ-BBS. תהיו בטוחים שגם המחיר יהיה בהתאם, ואם אתם סקרנים לדעת מהו אז תצטרכו להיות אחד מהלקוחות של Arefal שכמובן תתפור כל מכונית בהתאם לדרישות הרוכש.