יש השקות שהופכות בסופו של דבר לעוד מבחן דרכים רגיל, ויש השקות שמזכירות לך למה עולם ה-SBS הפך לאחד התחומים המתפתחים והמסעירים ביותר בעולם המוטורי. ההשקה הדינאמית של דגמי קאן אם מאבריק לשנת 2026 הייתה מסוג האירועים שמיקמו אותנו עמוק בתוך האבק, בתוך המהירות, בתוך הכלים שמותחים את גבולות הפיזיקה ואת כל מה שחשבנו שאנחנו יודעים על יכולות של רכבי שטח. מה שהתחיל בבוקר קריר בדרום הארץ באזור נחל צין והסתיים במצוק הצינים, הפך ליום שלם שבו הבנתי, שוב, עד כמה הכלים האלה פשוט מבטלים את השטח במקום להתמודד איתו.
קאן אם מאבריק הוצג כבר בשנת 2017 ושינה את חוקי המשחק בקטגוריית ה-SBS. דגמי 2026 אינם ממציאים אותו מחדש, אלא משפרים אותו עוד. כאן בדיוק טמון העניין: השדרוגים והשינויים אולי נראים קטנים על הנייר, אבל הם משמעותיים יותר ברגע שנכנסים לשטח. הגרסאות השונות של המאבריק R והמאבריק X3 מציגות מספר שדרוגים: מסך מולטימדיה חדש בגודל 10.25 אינץ’ שכולל GPS מובנה וממשק מתקדם שמאפשר לעקוב אחרי נתוני הכלי בזמן אמת. שליטה מגלגל ההגה על המערכות השונות, תאורת LED עוקבת פניה ומשנה את גובה האלומה בהתאם לזווית הכלי, מערכות מיגון משופרות, צמיגים עמידים ועבים והרשימה עוד ארוכה. אלו לא שינויים דרמטיים שיוצרים כלי חדש, אלא עדכונים שמורידים עומס מהרוכב, מקלים על התפעול ומאפשרים למאבריק להמשיך לשמור על המקום שלו בפסגת עולם ה-SBS.
כבר בתחילת היום התיישבתי בתוך מאבריק X3 חדש בגרסה המצוידת בבולמים אדפטיביים, או “סמארט שוקס” כפי שקוראים להם בקאן אם. מהרגע שמנוע הרוטקס, שמפיק 200 כ״ס, נשם את האוויר הראשון של הבוקר היה ברור שזה לא הולך להיות עוד יום של טויול מדברי רגוע.
כשנכנסנו לערוץ הראשון והתחלנו לנוע על שביל חולי מלא קוליסים, הפער בין האינסטינקט הראשוני שלי להאט, לבין היכולת של ה-X3 להמשיך ולגהץ, היה כמעט בלתי נתפס. המתלים האלו לא רק עובדים, הם מחשבים עבורך, מגיבים עבורך ומאפשרים לך לרחף על קטעים שנהיגה ברכב כביש-שטח, גם אם משופר, היו דורשים האטה ומעבר זהיר על מנת לא לשבור משהו. אתה מסתכל קדימה ורואה בורות, מדרגות וחריצים באדמה, אבל הכלי פשוט מעלים אותם ברגע שהוא מגיע אליהם, וזה קורה מהר.
כשהגענו לנחל חוה ולנחל טרף, מקום שבו הסלעים מורמים והערוצים חדים, עברתי למאבריק R X-RC. כאן כבר מדובר בכלי שלא רק בנוי למהירות, הוא בנוי לגמד מכשולים טכניים. צמיגי 35 אינץ’ עם דופן מחוזקת המותאמים לזחילה על סלעים, הילוך כח ומנוע שמפיק 240 כ”ס יחד עם מהלך מתלים עצום של מעל 60 סנטימטרים יוצרים תחושה שהכלי לא מתייחס ברצינות למכשולים, אלא פשוט מתעלם מהם. אתה מכוון את ההגה לנקודה שאתה רוצה להגיע אליה, והוא עולה. אתה מתלבט אם בחרת בקו הנכון, והוא כבר מבצע. אין דרמות, אין חבטות בשלדה, אין סיבה לעצור ולחשוב. זה כלי שנולד מתוך עולם הקינג אוף האמרס, וכל אבן בשטח רק מזכירה לי את זה. טיפסנו מעלות שהיו גורמים לרכב שטח משופר להיאבק בהם, אבל ה-X-RC התנהג כאילו מדובר בעליה קלה. זה רגע שבו אתה מבין שהעולם של הכלים האלו עובד לפי חוקים אחרים לגמרי.
בחזרה ממעלה זיק, אותו ירדנו בקלות בלתי נסבלת, עברתי לגרסת המקס של המאבריק R. גרסה ארוכה, ארבעה מושבים, אבל יחד עם זאת לא מתקבלת תחושה של נהיגה בכלי מגושם. מפלצת ארוכה שמקצרת מרחקים. למרות אורך בסיס הגלגלים, הכלי מספק חדות ויכולת כמעט כמו הכלי הקצר. מנוע ה-240 כ”ס יחד עם התיבה הרובוטית כפולת המצמדים בעלת שבעה יחסי ההעברה הופכים כל לחיצה לאירוע שמעלה חיוך. גם כשאתה מאמין שהמהירות כבר גבוהה מדי לשטח הזה, הכלי מסביר לך בנחת שאפשר עוד. אתה מרגיש איך הכלי טורף את המהמורות ומעניק לך תחושה שהכוחות הפועלים עליו פשוט לא רלוונטיים.
בהמשך היום, כשהגענו למצוק הצינים ולמעלה צין, כבר היה ברור שכאן נמצא הדור שביטל למעשה את רכבי השטח המסורתיים. השדרוגים של 2026 הם לא רבולוציה, אלא אבולוציה. הם הופכים את הכלים למדויקים יותר, לנוחים יותר, לחכמים יותר. המסכים, התאורה, השליטה מגלגל ההגה, המיגון, הכל מצטבר לתחושה שאתה נוהג על גרסה שלמה יותר, קלילה לשימוש ומודרנית של מה שכבר היה פסגת היכולת.
אם בתחילת היום חשבתי שדגם ה-R החזק בעל התיבה הרובוטית הוא הדגם הנחשק, אז בסוף היום כבר הבנתי שגם קאן אם מאבריק X3 עם התיבה הרציפה זוכה למקום משלו. מי שמחפש את המהירות במרחבים פתוחים יעדיף את ה-R, שמחירו מתחיל ב-309 אלף שקלים. מי שנוהג בשבילים צרים יותר ומעריך את היכולת “לשחק” קצת יותר עם השלדה ולהרגיש קצת יותר את השטח, יעדיף את ה-X3 הקל והצר יותר, למרות שהוא חלש יותר, שמחירו מתחיל ב-205 אלף שקלים. אם נקביל את זה לעולם הכביש, זה קצת כמו פורשה 911 או פורשה קאיימן. לעומת שני אלו, מי שאוהב לטרוף את הסלעים ולהגיע ראשון למעלה, יאלץ להפרד מ-399 אלף שקלים ולרכוש את גרסת ה-R X-RC שנועלת צמיגי 35 אינץ’.
בסוף היום, כשניערתי את האבק מהמעיל והלב עוד דפק חזק מהרגעים האחרונים של כל מה שעברנו באותו היום, הבנתי שוב את מה שהכלים האלו מוכיחים בכל פעם מחדש: היכולות שהוצגו לפני כמה שנים עדיין מזניקות אותם רחוק לפני כל מה שמוגדר כ”רכב שטח”, וזה בדיוק מה שהופך את דגמי 2026 לכלים מצויינים. הם לא שינו את המתכון, הם רק חידדו ושייפו אותו כדי לאפשר לנו ליהנות מהם מהר יותר ובביטחון גבוה יותר.




