אוברדרייב – אתר רכב ואופנועים
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
ימים אחרים: מאזדה RX-7
ראשי » מגזין » ימים אחרים: מאזדה RX-7
ימים אחרים: מאזדה RX-7

ימים אחרים: מאזדה RX-7

מאזדה חוגגת 100 שנים מאז היווסדה זה הזמן להיזכר באחד מהדגמים האייקונים והחשובים שלה

דין אפפל 14/04/2020

משבר הנפט של 1973 גרם לשינוי בחברת מאזדה, שלקחה החלטה להפסיק את ייצורו של מנוע הוואנקל. המנוע הייחודי שעד לאותו זמן הניע חלק נכבד מדגמי החברה היפנית. 

אלמלא ראש המחקר ופיתוח קינישי ימאמוטו התעקש על חשיבות המנוע הרוטורי בבידול החברה משאר היצרנים. ימאמוטו לקח את המנוע הרוטורי הקיים משנות ה-60 (שנקרא 12A) ודאג שיעמוד בתקנות זיהום האוויר וצריכת הדלק החדשים לשנות ה-70.

יחד איתו הם פיתחו את הרכב האידיאלי, לטעמם, עבור המנוע החדש. קטן, קל משקל, אווירודינמי ומתאים למנוע שיודע לספק את עיקרו בקצה סקלת הסל״ד. כך נולד הדור הראשון של ה-RX-7.

ימים אחרים: מאזדה RX-7
ימאמוטו (שני מימין) והחבר’ה נותנים עבודה

 


 

דור ראשון – FB

הושק ב-1978 ביפן ושנה לאחר מכן באירופה. בזכות משקל נמוך יחסית של 1,043 ק״ג והספק של 100-135 כ״ס מנפח של 1.15 ליטר הדור הראשון הציע ביצועים טובים לתקופתו. המנוע הקדמי מוקם לפני הגלגלים הקדמיים והיה מאוד קומפקטי. כאמור, הוא ישב בחזית הרכב אך מאחורי הסרן הקדמי ויצר חלוקת משקל של כמעט 50:50. כל זה בכדי להציע התנהגות כביש טובה. בהמשך הצטרפה גרסת טורבו עם 160 כ״ס ביפן בעוד שארה״ב קיבלה את המנוע 13B שהיה מעט גדול יותר ובעל הזרקת דלק.

ימים אחרים: מאזדה RX-7
הדור הראשון בגרסת כביש וגרסת מסלול

 

 

דור שני – FC

החליף את קודמו בשנת 1985 ועיצובו שאב השראה מדגמי פורשה של אותה תקופה (לדברי מאזדה). עתה כל העולם קיבל את המנוע 13B בנפח 1.3 ליטר שהוצע בהספקים של 150 כ״ס אטמוספרי או 180 ו-200 כ״ס מוגדשים. מאזדה זיהתה שבזכות זרימת האוויר באגזוז והמחסור במומנט בסל״ד בינוני שמגדשי טורבו מתאימים מאוד לעבוד יחד עם המנוע הרוטורי שלה.

עם המנוע החזק האיצה ה-RX-7 ל-100 קמ״ש תוך 6 שניות והמשיכה עד למהירות מירבית של 240 קמ״ש. כמו כן, מאזדה הציגה את מערכת ה-DTSS שלה בדור השני. היא עבדה על המתלים האחוריים וידעה בהתאם לעומס שמופעל עליה לייצר טו-אאוט (התבדרות אופנים) בעומס קל לטובת תגובה נמרצת או טו-אין של עד מעלה בכל צד. כל זה לטובת יציבות משופרת תחת עומסי פניה גבוהים והתנהגות צפויה יותר תחת לחץ גבוה.

ימים אחרים: מאזדה RX-7
הדור השני. מטוס?

 

 

דור שלישי – FD

הדגם המוכר ביותר של החברה, בין היתר בזכות סרטי מהיר ועצבני (מצטערים על זה…) ותוכניות כמו ״בסט מוטורינג״ היפנית. הוא הוצג ב-1992 וייוצר עד 2002 למרות שבאירופה הופסק שיווקו עוד ב-1996 בגלל תקנות זיהום אוויר. בדור השלישי המנוע הפיק 239 כ״ס (ובהמשך גם 280 כ״ס בגרסאות ששווקו ביפן בלבד) בזכות 2 מגדשי טורבו, אחד קטן לזמינות בסל״ד נמוך והשני גדול לחצי העליון של קשת הסל״ד.

הביצועים השתפרו ל-5.3 שניות במיאוץ ל-100 קמ״ש והמהירות המירבית הוגבלה ל-250 קמ״ש, נתונים שמיקמו את ה-RX-7 מול דגמי הספורט החזקים של יצרנים אחרים באותה תקופה. ולא רק מבחינת ביצועים, גם ההתנהגות זכתה בזמנו לשבחים ולא נפלה מהמתחרות. את הרוח הרוטורית הספורטיבית המשיך דגם שקיבל כבר שם אחר, RX-8, שיוצר עד 2012. זה פחות או יותר, סופה של התקופה הזו, סופו של המנוע הזה בז’אנר הזה, לבינתיים.

ימים אחרים: מאזדה RX-7
מאזדה RX-7, דור שלישי, עושה מה שהיא אמורה לעשות. מזהים את המסלול?

 

עוד קצת נתונים 

בסך הכל יוצרו 811,634 דגמי RX-7 בשנים 1987-2002, מה שהופך אותו לדגם הכי נפוץ בעל מנוע רוטורי אי-פעם. הוא נחל לא מעט ניצחונות מסביב לעולם, בעיקר במירוצי סיבולת במטרה להוכיח את אמינותו של המנוע, מה שלא תמיד השתקף בדגמי הכביש.

ימים אחרים: מאזדה RX-7ימים אחרים: מאזדה RX-7Preview
ימים אחרים: מאזדה RX-7ימים אחרים: מאזדה RX-7Preview
ימים אחרים: מאזדה RX-7ימים אחרים: מאזדה RX-7
הדור השני. מטוס?
Preview
ימים אחרים: מאזדה RX-7ימים אחרים: מאזדה RX-7
הדור הראשון בגרסת כביש וגרסת מסלול
Preview
ימים אחרים: מאזדה RX-7ימים אחרים: מאזדה RX-7
מאזדה RX-7, דור שלישי, עושה מה שהיא אמורה לעשות. מזהים את המסלול?
Preview
ימים אחרים: מאזדה RX-7ימים אחרים: מאזדה RX-7Preview
ימים אחרים: מאזדה RX-7ימים אחרים: מאזדה RX-7Preview
ימים אחרים: מאזדה RX-7ימים אחרים: מאזדה RX-7
יאמאמוטו (שני מימין) והחבר'ה נותנים עבודה
Preview

 

רשימה חלקית של הניצחונות כוללת את אליפות אנגליה למכוניות סאלון ב-1980 ו-1981, ניצחון בספא 24 שעות ב-1981, מעל 100 ניצחונות בארה״ב בסבב ה-IMSA כולל 12 שנים של ניצחונות רצופים ב-24 שעות של דייטונה (82-93) ובאוסטרליה את האליפות (82-84) והמירוץ המפורסם ברטהסט (92-95).

RX-7 מאזדה
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובות

חדשות מקומיות
עופר אבני משיקה אתגר עבירות לאדוונצ’רים של CF מוטו

עופר אבני משיקה אתגר עבירות לאדוונצ’רים של CF מוטו

אקשן בחנוכה: ג’ימקנה לבני 14 במסלול בערד

אקשן בחנוכה: ג’ימקנה לבני 14 במסלול בערד

סקייוול במבצע ליסינג פרטי

סקייוול במבצע ליסינג פרטי

מערכות המולטימדיה לרוכב של Kukima בישראל

מערכות המולטימדיה לרוכב של Kukima בישראל

חשמל לשטח: אופנועי E-Ride Pro בישראל

חשמל לשטח: אופנועי E-Ride Pro בישראל

עופר אבניר משיקה את דגמי וספה 310

עופר אבניר משיקה את דגמי וספה 310

משפחת רכבי העבודה של CF מוטו מתרחבת

משפחת רכבי העבודה של CF מוטו מתרחבת

מבצעי ימי השופינג מגיעים ל-Xi Mobility

מבצעי ימי השופינג מגיעים ל-Xi Mobility

פייסבוק
‎אריאל אלסיבוני Over-drive‎
מערוץ הווידאו
מה חדש?
חם בשטח: דגמי 2026 של קאן אם מאבריק בישראל

חם בשטח: דגמי 2026 של קאן אם מאבריק בישראל

יותר טווח ויותר ביצועים: ליפמוטור C10 בגרסאות חדשות

יותר טווח ויותר ביצועים: ליפמוטור C10 בגרסאות חדשות

BYD סיליון 7 במבחן ארוך טווח (וידאו): דיווח ראשון

BYD סיליון 7 במבחן ארוך טווח (וידאו): דיווח ראשון

קיה ספורטאז’ מתעדכן והגרסה ההיברידית חוזרת

קיה ספורטאז’ מתעדכן והגרסה ההיברידית חוזרת

זונטס מתרחבת עם שני דגמים נוספים

זונטס מתרחבת עם שני דגמים נוספים

כתום בשטח: דגמי אנדורו 2026 של ק.ט.מ כבר כאן

כתום בשטח: דגמי אנדורו 2026 של ק.ט.מ כבר כאן

מאזדה 3 טורבו (מבחן דרכים): להיוולד מחדש

מאזדה 3 טורבו (מבחן דרכים): להיוולד מחדש

נוסטלגיה ספורטיבית: אלפין A290 בישראל

נוסטלגיה ספורטיבית: אלפין A290 בישראל

ק.ט.מ 390 SMC-R במבחן: חמודי-בייק

ק.ט.מ 390 SMC-R במבחן: חמודי-בייק

הבשורה ההיברידית: BYD אטו 2 הוא הפלאג-אין הזול בישראל

הבשורה ההיברידית: BYD אטו 2 הוא הפלאג-אין הזול בישראל

ב.מ.וו R12 GS במבחן: רטרו אדוונצ’ר

ב.מ.וו R12 GS במבחן: רטרו אדוונצ’ר

כמעט 800 ק”מ של טווח: מרצדס CLA החדשה בישראל

כמעט 800 ק”מ של טווח: מרצדס CLA החדשה בישראל

צ’רי טיגו 9 (מבחן דרכים):  הכל בגדול

צ’רי טיגו 9 (מבחן דרכים): הכל בגדול

אחרי לה-מאן, ג’נסיס רוצה גם מכונית על

אחרי לה-מאן, ג’נסיס רוצה גם מכונית על

אדוונצ’ר ודיוק: דגמי ה-790 החדשים של ק.ט.מ בישראל

אדוונצ’ר ודיוק: דגמי ה-790 החדשים של ק.ט.מ בישראל

BYD אטו 2 פלאג-אין (השקה עולמית): הפלאג-אין יורד אל העם

BYD אטו 2 פלאג-אין (השקה עולמית): הפלאג-אין יורד אל העם

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לאריאל אלסיבוני ©

גלילה לראש העמוד