אוברדרייב – אתר רכב ואופנועים
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
  • דו-גלגלי
  • חדשות
  • מבחני דרכים
  • מגזין
  • וידאו
הפורשה 959 שזכתה בדקאר חזרה לחיים
ראשי » מגזין » הפורשה 959 שזכתה בדקאר חזרה לחיים
פורשה 959

הפורשה 959 שזכתה בדקאר חזרה לחיים

פורשה 959 היא מכונית אייקונית גם בזכות בזכות הניצחון בראלי פריז-דקאר בשנות ה-80. אחרי שנים ארוכות המכונית שזכתה בראלי שופצה וחזרה למצב נסיעה

דין אפפל 17/01/2024 צלם: יצרן

ממש לאחרונה עלתה על כבישי ישראל פורשה 911 דקאר מהמהדורה המיוחדת שנבנתה כהומאז׳ לפורשה 953 שזכתה בראלי פריז דקאר בשנת 1984. שנתיים מאוחר יותר זכתה פורשה שוב בראלי דקאר, הפעם עם גרסה מיוחדת על בסיס ה-959 האקזוטית. הגלגול העדכני של ראלי דקאר נערך בימים אלו בערב הסעודית, וזו הזדמנות טובה להיזכר ב-959 שהשתתפה בראלי, זאת לאחר שבשנה שעברה הושלם השפוץ של אחת ממכוניות ה-959 שלקחה חלק בראלי האגדי לפני כמעט 40 שנה וונשכחה אי שם במחסני החברה. המכונית עברה שחזור מחדש למצב נסיעה, והוכיחה זאת עם השקה דינמית במחצבה על-ידי ג׳קי איקס (אלוף מירוץ לה-מאן 6 פעמים) שגם נהג בה אי-אז בשנות ה-80.

גרסת הראלי של פורשה 959 פותחה במקור להתחרות במירוצי גרופ B באליפות העולם בראלי בשנות ה-80. אך הפיתוח התעכב ועד שהמכונית כבר הייתה מוכנה האליפות נעצרה בגלל שהייתה מסוכנת מידי למתחרים ולצופים. אז פורשה החליטה שהמקום הטוב ביותר להראות את מערכת ההנעה הכפולה שפיתחה הוא במירוץ הפריז-דקאר שהלך וצבר תאוצה והילה – מרוץ אינטנסיבי באורך של 3 שבועות ו-14,000 ק״מ של שבילים כבושים, חציית נהרות ודיונות ענקיות. לא המקום הראשון כשחושבים על רכב ספורט, אבל ה-959 הוגבהה והותאמה למשימה. הרכב המנצח עדין יושב כמות שהוא באחסון של מוזיאון פורשה בשטוטגרט אבל הרכב השני, שסיים במקום השני באותה שנה הוא זה שזכה לאוברול ולהשקה המחודשת. פורשה שלחה למירוץ 959 נוספת (שלישית) בתור רכב שירות לצמד המנצחות שגם הוא הצליח לסיים את המירוץ במקום השישי המכובד.

למי ששכח או לא מכיר אז פורשה 959 נחשבת למכונית העל הראשונה של פורשה. היא צוידה במנוע 2.8 ליטר שהפיק 444 כ״ס בעזרת צמד מגדשי טורבו (אחת הראשונות בעולם עם צמד מגדשים), הנעה כפולה שידעה לחלק באופן דינמי את הכוח לכל סרן, תיבת 6 הילוכים ידנית, ומתלים אקטיבים שיכלו להעלות ולהוריד את המרכב. היא הציגה מקדם גרר נמוך מאוד (גם במונחים של היום) של 0.31cd מה שעזר לה לגרד את ה-200 מייל לשעה (317 קמ״ש אם לדייק).

Porsche 959 dakar 03Porsche 959 dakar 03Preview
Porsche 959 dakar 06Porsche 959 dakar 06Preview
פורשה 959פורשה 959Preview
Porsche 959 dakar 08Porsche 959 dakar 08Preview
Porsche 959 dakar 09Porsche 959 dakar 09Preview
Porsche Museum 959 Paris Dakar RestaurationPorsche Museum 959 Paris Dakar Restauration
Porsche Museum 959 Paris Dakar Restauration
Preview
Porsche Museum 959 Paris Dakar RestaurationPorsche Museum 959 Paris Dakar Restauration
Porsche Museum 959 Paris Dakar Restauration
Preview
Porsche Museum 959 Paris Dakar RestaurationPorsche Museum 959 Paris Dakar Restauration
Porsche Museum 959 Paris Dakar Restauration
Preview
Porsche Museum 959 Paris Dakar RestaurationPorsche Museum 959 Paris Dakar Restauration
Porsche Museum 959 Paris Dakar Restauration
Preview
Porsche Museum 959 Paris Dakar RestaurationPorsche Museum 959 Paris Dakar Restauration
Porsche Museum 959 Paris Dakar Restauration
Preview
Porsche Museum 959 Paris Dakar RestaurationPorsche Museum 959 Paris Dakar Restauration
Porsche Museum 959 Paris Dakar Restauration
Preview
Porsche 959 dakar 05Porsche 959 dakar 05Preview


לצורך ראלי פריז-דקאר עברה פורשה 959 דיאטה של 190 ק״ג על-ידי חירור שלדת האלומיניום וצלחות בלימה ושימוש נרחב בקבלר (עוד לא ידעו מספיק איך להשתמש בסיבי קארבון אז) כך שמשקלה עמד על 1,260 ק״ג. זה בנוסף להגבהת המרכב, הרצת צינורות השמן מתחת לכנפיים האחוריות ומיקום המחשבים במקומות גבוהים שלא יחדרו אליהם מים בחציית נהרות.


במסגרת השיפוץ שנעשה על ידי חטיבת שיפוץ הקלאסיות של פורשה, פורקה ה-959 שעבר כ-18 אלף ק”מ בלבד (אבל רובם בתנאים קשים ומפרכים) לחלוטין כפי שיעידו התמונות. כל חלק נבדק ושופץ במידת הצורך, ואלו שלא הוחלפו בחדשים. כיוון שמחסן החלפים של ה-959 לא ממש מלא, חקל מהחלפים הנדרשים נבנו במיוחד על בסיס התוכניות המקוריות. במהלך פירוק המכונית התגלה לכלוך ובוץ שחדר לפינות נסתרות בגוף המכונית עוד מהראלי המקורי, כאשר בחלק מהמקומות נוצרה קורוזיה. למרות זאת העדיפו בפורשה להשאיר את נקודות הקורוזיה הקטנות ולא לבצע פחחות מלאה לרכב כדי לשמר את האותנטיות שלו.
לנו רק נותר להתפעל מהעבודה הדקדקנית ולקנא במי שזכה לעשות סיבוב על פיסת ההיסטוריה המרשימה זו.

 


 

 

959 דקאר פורשה פורשה 959 פורשה קלאסיק ראלי פריז דקאר
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובות

חדשות מקומיות
עופר אבני משיקה אתגר עבירות לאדוונצ’רים של CF מוטו

עופר אבני משיקה אתגר עבירות לאדוונצ’רים של CF מוטו

אקשן בחנוכה: ג’ימקנה לבני 14 במסלול בערד

אקשן בחנוכה: ג’ימקנה לבני 14 במסלול בערד

סקייוול במבצע ליסינג פרטי

סקייוול במבצע ליסינג פרטי

מערכות המולטימדיה לרוכב של Kukima בישראל

מערכות המולטימדיה לרוכב של Kukima בישראל

חשמל לשטח: אופנועי E-Ride Pro בישראל

חשמל לשטח: אופנועי E-Ride Pro בישראל

עופר אבניר משיקה את דגמי וספה 310

עופר אבניר משיקה את דגמי וספה 310

משפחת רכבי העבודה של CF מוטו מתרחבת

משפחת רכבי העבודה של CF מוטו מתרחבת

מבצעי ימי השופינג מגיעים ל-Xi Mobility

מבצעי ימי השופינג מגיעים ל-Xi Mobility

פייסבוק
‎אריאל אלסיבוני Over-drive‎
מערוץ הווידאו
מה חדש?
חם בשטח: דגמי 2026 של קאן אם מאבריק בישראל

חם בשטח: דגמי 2026 של קאן אם מאבריק בישראל

יותר טווח ויותר ביצועים: ליפמוטור C10 בגרסאות חדשות

יותר טווח ויותר ביצועים: ליפמוטור C10 בגרסאות חדשות

BYD סיליון 7 במבחן ארוך טווח (וידאו): דיווח ראשון

BYD סיליון 7 במבחן ארוך טווח (וידאו): דיווח ראשון

קיה ספורטאז’ מתעדכן והגרסה ההיברידית חוזרת

קיה ספורטאז’ מתעדכן והגרסה ההיברידית חוזרת

זונטס מתרחבת עם שני דגמים נוספים

זונטס מתרחבת עם שני דגמים נוספים

כתום בשטח: דגמי אנדורו 2026 של ק.ט.מ כבר כאן

כתום בשטח: דגמי אנדורו 2026 של ק.ט.מ כבר כאן

מאזדה 3 טורבו (מבחן דרכים): להיוולד מחדש

מאזדה 3 טורבו (מבחן דרכים): להיוולד מחדש

נוסטלגיה ספורטיבית: אלפין A290 בישראל

נוסטלגיה ספורטיבית: אלפין A290 בישראל

ק.ט.מ 390 SMC-R במבחן: חמודי-בייק

ק.ט.מ 390 SMC-R במבחן: חמודי-בייק

הבשורה ההיברידית: BYD אטו 2 הוא הפלאג-אין הזול בישראל

הבשורה ההיברידית: BYD אטו 2 הוא הפלאג-אין הזול בישראל

ב.מ.וו R12 GS במבחן: רטרו אדוונצ’ר

ב.מ.וו R12 GS במבחן: רטרו אדוונצ’ר

כמעט 800 ק”מ של טווח: מרצדס CLA החדשה בישראל

כמעט 800 ק”מ של טווח: מרצדס CLA החדשה בישראל

צ’רי טיגו 9 (מבחן דרכים):  הכל בגדול

צ’רי טיגו 9 (מבחן דרכים): הכל בגדול

אחרי לה-מאן, ג’נסיס רוצה גם מכונית על

אחרי לה-מאן, ג’נסיס רוצה גם מכונית על

אדוונצ’ר ודיוק: דגמי ה-790 החדשים של ק.ט.מ בישראל

אדוונצ’ר ודיוק: דגמי ה-790 החדשים של ק.ט.מ בישראל

BYD אטו 2 פלאג-אין (השקה עולמית): הפלאג-אין יורד אל העם

BYD אטו 2 פלאג-אין (השקה עולמית): הפלאג-אין יורד אל העם

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

כל הזכויות שמורות לאריאל אלסיבוני ©

גלילה לראש העמוד