לפני שניים וחצי עשורים הוצגה מכונית שטרפה את כל הקלפים. מול מכוניות-העל של העידן ההוא ניצבה פתאום מכונית חדשה וחדשנית, שגרמה לכל מכוניות-העל להיראות מיושנות ברגע.
אסטון מרטין חברו לרד בול במטרה לשחזר את הרגע הזה. איך הם הולכים לעשות את זה? הנה מעט הפרטים הידועים.
1. אדריאן ניואי
מי שחתום על תכנון ה-001 הזו הוא אדריאן ניואי, מי שלא מכיר בטח יישמח לדעת שמכוניות שתכנן הבחור הזה ניצחו יותר מ-80 מירוצי פורמולה אחת ובדרך זכו ב-10 אליפויות עולם (הוא עשה זאת עבור שלוש קבוצות שונות). זה הופך אותו למתכנן המכוניות המצליח ביותר בפורמולה אחת מאז ומעולם. הוא איש של אווירודינמיקה והתמחה באווירונאוטיקה בלימודים שלו. בהצגת הפרויקט המשותף אמר: “שמתי לעצמי שתי מטרות בחיים, לתכנן מכוניות מירוץ ולתכנן מכונית-על. הראשונה השתלטה על הקריירה שלי וכעת אני מאוד שמח שכל הקישקושים שציירתי על דפי מחברת מגיעים עכשיו למימוש”.

2. אווירודינמיקה
ניואי הוא איש של רוח, זאת אומרת הוא לא עושה רוח, הוא מבין אותה. את עיקר החדשנות שומרת ה-001 בריצפתה שאמורה לייצר הצמדה שעולה על כל מה שאנחנו מכירים היום. עדות לתיכנון החכם של הרצפה אפשר לראות במיעוט האביזריים באווירודינמיים בחלקו העליון של הגוף. אין כאן כנפיים מתוכחמות או כנפונים שנפתחים ונסגרים כמקובל במכוניות העל של היום. כמעט ללא אווירודינמיקה אקטיבית – גם הכנף האחורית הדלה נעה בס”מ ספורים בלבד.

3. הספק מול משקל
אסטון וניואי טוענים שה-001 תייצר ביצועים טובים מאלו של מכוניות הפורמולה 1 של ימינו (!) – הצהרה שהיא לא פחות ממהפכנית. זה אומר שמכוניות -על המוכרות, כל מכוניות-העל המוכרות, יהיו איטיות משמעותית מהמכונית הזו מסביב לכל מסלול נתון. אין יותר מדי נתונים לגבי הרכב הזה עדיין, אבל אסטון מבטיחים שיהיה לה V12 אטמוספרי שיפיק כ-1000 כ”ס מצד אחד ומשקל שלא עולה על 1000 ק”ג מצד שני. כן, זה יוצא כוח סוס אחד לכל קילוגרם.

4. אין רברס
בכדי לחסוך במשקל בתיבת ההילוכים לא יהיה הילוך אחורי. המכונית תתגלגל לאחור בעזרת מנוע חשמלי שאולי גם יתגבר את הנסיעה לפנים. למרות הפרט האמור, אסטון מתכננים שזו תהיה מכונית שמסוגלת לספוג שימוש יום-יומי. למרות תנוחת הנהיגה, שתדמה תנוחת נהיגה של מכונית פורמולה 1 (הנהג כמעט שכוב כרגליו נמצאות מלפנים וגבוהות יחסית למכונית רגילה), אסטון מציינים שיהיה מספיק מרווח לשני נוסעים גדולים. פרט חשוב, היות וניואי ידוע כמי שמעדיף זרימת אוויר אופטימלית סביב גוף המכונית לעיתים על חשבון המרווח בקוקפיט.

5. הרבה כסף והרבה כבר מחכים
האסטון הזו עומדת לעלות בין שניים לשלושה מיליון פאונד וזה לא מפריע ל-375 איש כבר להתדפק על דלתות החברה ולבקש לפתוח הזמנה. אסטון מקווים להתחיל ייצור תוך שנתיים, ועומדים לייצר 99 אקזמפלרים של ה-001 ועוד 24 גרסאות מירוץ קיצוניות. כן, יותר קיצוניות.

6. גורדון והמקלארן
בפעם האחרונה שמהנדס מוערך מעולם הפורמולה 1 תכנן מכונית על, קבלנו את המקלארן F1. זו המכונית אליה התייחסתי בתחילת הכתבה הזו. יש הרבה קווי דימיון בין הסיפור של גורדון מאריי והמקלארן לבין זה של ניואי והאסטון. גם מאריי היה מוקסם מאווירודינמיקה – הוא אחראי על מכונית המאוור של ברבהם והוא מאלו שהיו עמוק בעניינים בתקופת “האפקט הקרקעי”. הרבה לא יודעים זאת אבל באחורי רצפתה של ה-F1 היו שני מאווררים קטנים שתפקידם היה לינוק את האוויר ולייצר הצמדה משופרת, דוגמא קטנה לעיסוק האובססיבי באוויר. חולי אוויר ורוח או לא – עושה רושם שניואי וה-001 יעבירו על עולם מכוניות-העל טלטלה רבתי – בדיוק כמו שעשו מאריי והמקלארן F1.
