עוד רגע נשב שוב מרותקים למסכי הטלוויזיה ונקווה לראות את ולנטינו רוסי עושה את מה שאנחנו אוהבים שהוא עושה. מנצח. אבל לפי מבחני טרום העונה ואם מתייחסים לכלל התמונה יכול להיות שלא נקבל את מבוקשנו. אז הנה, בשביל לרכך את המכה, סקירה מהירה של מה שצפוי לנו ב-2016.
שינויים
יש לא מעט שינויים לכבוד 2016 ולפחות שניים מהם משמעותיים מאוד. הראשון הוא מחשב ניהול עם תוכנה אחידה לכל הקבוצות. את המערכת מספקת מגנטי-מרלי והיא תעדכן את התוכנה לפי פידבק מימאהה, הונדה ודוקאטי. התוצר של השינוי הזה משפיע לא רק על המנוע אלא גם עם תפקוד המערכות השונות – ובעיקר בקרת המשיכה – שינוי אדיר עבור רוכב. מעניין יהיה לראות איך מגנטי-מרלי מתמודדת עם הפידבק לאורך העונה והאם השינויים הללו ידגישו את הבדלי סגנונות הרכיבה של כוכבי ה-MOTOGP.
השינוי המשמעותי השני הוא מעבר לצמיגים של מישלין. בינתיים התגובות מעורבות, הרבה רוכבים מרגישים שבאופן אבסולוטי המישלין אוחזים מאוד בעיקר האחורי. חלק מהם טוענים שהיכולת של הצמיג הקדמי לא מספקת ומתלוננים על זמני חימום ארוכים יחסית. אפשר לצפות שלאורך העונה נראה את התקדמות הפיתוח של מישלין ומעניין לראות מי מהיצרנים או הרוכבים יקדים להתאים את עצמו להתפתחויות הללו. הקלפים בחסות השינויים האלו, נטרפו. במבחני טרום העונה נראה שיש רוכבים וקבוצות שהשינוי הזה עשה להם טוב. יש כאלו כמובן שחוו את הצד השני.

מבחנים
בשביל להדגיש כמה השינויים האלה משמעותיים אפשר להסתכל על תוצאות המבחן האחרון בקאטאר. במקום השני נמצא את מאווריק ויניאלס על הסוזוקי, במקום הרביעי נמצא אנדראה אינונה (דוקאטי) ובמקום החמישי נמצא סקוט רדינג (פרמק דוקאטי). מי שמחפש הונדה רישמית בדירוג הזה צריך להרחיק עד למקום העשירי שם ימצא את מארק מרקז. אנחנו מדברים על ארבע קבוצות שונות בחמישיה הראשונה כשהיצרן הכי גדול, חזק ומשפיע בגריד נמצא על סף העשירייה הראשונה. ברוכים הבאים לעידן החדש.
את הזמן המהיר ביותר עשה מי שהוא ככל הנראה הפייבוריט לעונה הקרובה, חורחה לורנזו. עושה רושם שהימאהה והרוכב הספרדי הסתגלו מהר מאוד לתנאים החדשים. בראיון שנתן לורנזו הוא סיפר כי “השינויים הם ענקיים, אולי לא נראים מבחוץ אבל משפיעים מאוד על הרוכב. גם הצמיגים שמציעים תחושה אחרת ובעיקר האלקטרוניקה שהיא זהה אצל כולם ופחות מתוחכמת – בייחוד על המצערת”.

רוסי סיים את המבחן האמור במקום השלישי ואמר דברים דומים מאוד לאלו של לורנזו: “העונה הולכת להיות מאוד מעניינת כי השינויים מורגשים, הצמיגים שונים והאלקטרוניקה קצת יותר בסיסית”. רוסי מספר כי במהלך העונה ילווה אותו לוקה קאדאלורה (איזה כיף לשמוע את השם הזה שוב), שאמור לשים עין מהצד ולנסות לעזור באופן כללי – “זה תמיד מעניין כשיש רוכב וותיק ובעל ניסיון כמו לוקה שמבין מה שהוא רואה על המסלול”.

מרקז, לא ממש הצליח להתחבר לאופנוע שלו אחרי השינויים האמורים. הוא טוען שהאופנוע לא נוסך בו בטחון. התוצאה המובאת מעלה מוכיחה באופן די ברור שהשילוב הונדה/מרקז הוא המפסיד הגדול בינתיים מהתקנות החדשות. מרקז טען שלקראת סוף המבחן הוא השיג פריצת דרך ששיפרה את המצב ושהם עובדים באופן עקבי על שיפור.

רוסי?
יש הרבה דברים לשים לב אליהם העונה. יש את ההתקדמות של דוקאטי בכלל ואת זו של אינונה כרוכב, ויניאלס הוא רוכב סופר מוכשר ששווה לשים עליו עין ועוד ועוד. אבל מעבר לכל אלו – עושה רושם שזו הולכת להיות העונה של ימאהה בכלל ושל לורנזו בפרט. מצד שני לפני תחילת העונה הקודמת חשבנו בדיוק את אותו הדבר על מרקז והונדה.
אבל בואו נדבר רגע על מה שמעניין אותנו – סיכויו של רוסי לזכות באליפות 10 ולפרוש עם חיוך (למרות שבכלל לא בטוח שהוא יפרוש בסוף העונה הזו). את יכולת הרכיבה של הדוקטור אין צורך להציג, וגם אם בגיל 37 הוא נחשב לחתיאר בספורט הזה הוא עדיין יכול לתת גז כמו שראינו לא פעם בעונה הקודמת.
בהתמודדות ראש בראש הדוקטור יתקשה לנצח את לורנזו על המסלול (ואני אשמח מאוד אם האמירה הזו תתגלה לאורך העונה כשגויה). אבל כמו שהספרדי הוכיח לא פעם החולשה האמיתית שלו היא הוא עצמו. אם ישכיל הדוקטור להכנס למרקז מתחת לעור, להלחיץ אותו, ולערער אותו – נוכל להיות עדים לעוד עונה מרתקת. רוסי יודע לשבור רוכבים מנטלית וזו לא תהיה הפעם הראשונה שהוא עושה את זה.
אם לא, כל הנתונים מצביעים על תואר נוסף לארון של לורנזו.
לפני 8 שנים כתבה כזו הייתה בידיונית.
אריאל כותב על ולנטינו שייקח אליפות?
סוף סוף התבגרת והבנת מה טוב.
;)