אפשר להגיד כבר עכשיו MG4 X-POWER מייצרת לא מעט עניין סביבה. ביצועים אדירים, מחיר נמוך, הבטחה לחלוקת משקל מושלמת של 50:50. מה עוד אפשר לבקש? באופן אישי היא הקפיצה לי לראש מכונית אחרת לגמרי לראש. פורשה קאררה GT נמצאת בלי ספק בצמרת המכוניות הנחשקות ביותר בכל הזמנים. כל אוהב נהיגה שמכבד את עצמו, יחלום על אחד כזו בחנייה. זיקוק טהור של ביצועים, יכולת הנדסית וגם V10 נדיר שתוכנן בתחילת דרכו עבור פורמולה 1 בכלל.
אני מדמיין אותה כעת, כי אולי בדרך נס, תנחת אחת בחניית ביתי. אז בוודאי אצא איתי לסיבוב פורענות באיזה ערב סתמי. בהיכרותי עם עצמי, אני יודע שאדחוף אותה לקצה וגם אנסה לשמור עליה בעת ובעונה אחת. בכל זאת, מכוניות כאלו נדירות, צריך לשמור למען בדורות הבאים. ואז באיזה רמזור, עשויה לעמוד לידי MG4 X-POWER.
ועכשיו הדילמה. נתוני התאוצה של השתיים דומים מאוד. בכדי לזנק כראוי עם ה-GT אצטרך להעלות סל”ד, להעביד קשה את המצמד ולייצר מספיק תנע בשביל לעוף לפנים אבל לא יותר מדי – בכדי לא לאבד זמן בהחלקות גוזלות זמן. בעוד אני מתלבט אם להוסיף בלאי למכונית יקרת הערך הזו, נהג ה-MG פשוט יצמיד את הדוושה לשטיח ויטוס לפנים בחסות הכוח המיידי וההנעה הכפולה. “אז מה” אני אמלמל לעצמי, “זאת פאקינג קאררה GT ואני בן אדם של נהיגה לא של מיאוצים בקו ישר…” אוסיף במוחי. לא נורא.
כוח השינוי
כן תרבות הרכב נחלקה לשניים באופן. בזכות המהפכה של טסלה אנחנו יודעים טוב מאוד היום מי הוא חובב רכב ומי הוא חובב נהיגה. כבר שנים שהשיח המוטורי של אלו המושפעים בקלות, סב על שני נתונים בלבד: כמה מהר היא מאיצה מהמקום, ומה טווח הנסיעה שלה. במשחק התאוצה והמספרים, יש מלכה חדשה – MG4 X-POWER. כמובן, יש מהירות ממנה להגיע אל מספר הקסם, אבל אף אחת מהן לא עולה כמו משפחתית עממית. כן, המכונית הזו לא רק יורדת מ-4 שניות מאפס ל-100 קמ”ש היא גם עולה כמו עוד טויוטה קורולה. לא צריך לפתוח את ספרי ההיסטוריה בכדי לבדוק – מעולם לא הוצעה כאן מכונית כל כך מהירה במחיר נגיש שכזה.
התמורה כאן, מלאה מכל כיוון. MG4 X-POWER מצוידת במנועים מלפנים ומאחור ובנתוני הספק ומומנט מרשימים (435 כ”ס ו-61.1 קג”מ ליתר דיוק). למעשה נוצרת כאן הנעה כפולה כשה-MG יודעת לשנות את תמהיל הדחף בין אלו מאחור לאלו שמלפנים. גם הבלמים כאן יודעים לסייע בעת הפנייה ומעבר לזה גם ניהול של הכוח בין הגלגל החיצוני האחורי לפנימי. MG גם כיילו את הגרסה הזו מחדש, עיבו את המוטות המייצבים והוסיפו בלמים גדולים יותר.
באופן מעניין, הסוללה כאן היא בגודל הסטנדרטי של דגמי MG4 ולא הסוללה הגדולה של גרסת ה-X-Range, זאת במטרה לחסוך עוד משקל. מבחינה חיצונית, אין תוספות מתלהמות או כאלו שגורמות לה להתבלט מדי מול אחיותיה. על כיסוי הקאליפרים הצבעוני אפשר היה לוותר. מבפנים מתגלה אותו תא מינימליסטי מוכר שנסמך בעיקר על מסך מולטימדיה גדול לתפעול רוב האפשרויות שמונחות כאן. ריפוד המושבים נעים יותר והמושבים תומכים יותר.
כמו שמבטיחים הנתונים התאוצה בהחלט חזקה, מאוד. קצב צבירת המהירות מרשים, מאוד. ולא רק עד 100 כמו שאוהבים לדקלם, אלא עד למהירות הסופית המוגבלת ל-200 קמ”ש. מצב ספורט מחדד את הדוושה עוד יותר, כך שה-MG4 הזו ממהרת אפילו יותר להציע את הכוח המיידי, החלק והמשמעותי שלה. עם הנעה כפולת חלוקת מומנט בין הגלגלים וטורק-וקטורינג מבוסס בלמים מעניין אותי לראות מה עוד היא מסתירה מתחת לשרוול. הכיול כאן מרגיש הכי טוב ואיכותי יותר מגרסאות ה-MG4 האחרות. פעולת המתלים מרגישה עמוקה ואיכותית יותר. הבלמים קצת לא לינארים לטעמי – רגנרציה וזה אתם יודעים. ואם בדיני ניהוג אנחנו עוסקים, על ההגה אפשר להגיד שהוא ומדויק (מאוד) וגם מנותק כמקובל בימינו. אפרופו ניתוק – ברחבי התפריט מסתתרת אפשרות לבטל את בקרת היציבות אל היא נותרת לשמירה ברקע.
לא ששמירתה חיונית כאן. אם אתם נוהגים כאן מהר במגוון רחב של כבישים זו מכונית נטועה, בטוחה ואוחזת מאוד. הכניסה לפנייה זריזה למדי, המשיכה טובה ואין כאן שום דרמה. אבל לפעמים אנחנו רוצים דרמה, ואולי אפילו לנהוג קצר מהר יותר וגם כאן מתגלה מכונית נינוחה ויעילה. מתגלה גם תת-היגוי ברור במגבלות – אות לכיול בטוח ושמרני. גם תחת כוח במגבלות עושה רושם שהגלגלים הקדמיים מחפשים אחר אחיזה ומתקשים. עד כאן צפוי מאוד. מה שפחות צפוי זה שעם בקרת יציבות מנותקת כאמור, משיכת בלימה אל שיא הפנייה יביא את הזנב לקשקש בצורה מופגנת גם במהירות פנייה גבוהה יחסית. נסה להמשיך את המגמה הזו תחת כוח והיא תגדע אותך ותחזיר אותך לדרך הישר. ככל שעולה העומס הכיול מאחור מרגיש רך בהשוואה לזה מלפנים, MG4 X-POWER רוכנת על גלגליה האחוריים ומשם גם מתגלה חוסר ריסון על כבישים גליים.
התוצאה הסופית היא מכונית מהירה מאוד, בטח ביחס למחיר שלה. אבל לא כזו שיוצרת איזו תחושה מערבת בנהיגה. התגובות קיימות אך לא עקביות (בעיקר בחסות מערכת ההנעה), ההתנהגות טובה אבל לא מערבת והיכולת המדהימה בקו ישר לא מתורגמת לסגנונות נהיגה נמרצים אחרים. למעשה, MG לא טענו לאספירציות נהיגה ספורטיביות כאלו או אחרות.
כוח להמונים
תיק העיתונות מצהיר במפורש שזוהי מכונית קומפקטית רבת ביצועים. וזה בדיוק מה שיש כאן – מכונית חשמלית עם ביצועים מעולים, מקום לחמישה נוסעים, תא מטען בגודל סביר ומספיק אבזור וטכנולוגיה בכדי לעמוד בדרישות הנוכחיות של הלקוח. וזה מותיר אותנו עם מכונית שלא רוצה ולא יכולה להיות תחליף לקומפקטית חמה. היא הרבה יותר בכיוון של חוויות בסגנון טסלה: הצעה הגיונית עם ביצועים מופרכים במחיר נגיש. וזו עבור MG נקודת ציון חשובה וראויה למחמאה.
MG4 X-Power – תעודת זהות
מנוע: שני מנועים חשמליים, קדמי+אחורי, הספק משולב: 435 כ”ס, מומנט משולב: 61.1 קג”מ, תמסורת: ישירה, הנעה כפולה, בסיס גלגלים: 270.5 ס”מ, משקל: 1,803 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 3.8 שניות, מהירות מרבית: 200 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 18.7 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר: 174 אלף שקלים