נחנו חייבים להודות, שמשהו ממש דגדג לנו לקראת המבחן של MG3 החדשה. ככה זה, כשיצרנית מציעה סופרמיני עם קרוב ל-200 כ”ס, קשה לנו, בתור חובבי נהיגה, להישאר אדישים. בטח כשהצהרת היצרן מבטיחה “רוח של הנאה מנהיגה” אנחנו כבר הופכים לחסרי סבלנות.
מצד שני, במכונית היברידית עסקינן של מותג עם שם וסמל בעל שורשים מערביים, אבל יסודות שנמצאים כבר שנים בשנחאי. ההתקדמות של תעשיית הרכב הסינית היא עצומה, אבל אחת מהקטגוריות בהן היא טרם הצליחה להשתוות לאירופאים וליפניים היא קטגוריית מכוניות הסופר מיני. הוט-האצ’ במסווה של רכב חסכוני? הנוסחה הזו בהחלט לא שגרתית.
הדור השלישי של מכונית הסופרמיני של MG הגיע לאחרונה לישראל, כשהוא משווק עם מערכת הנעה אחת ובשתי רמות גימור: Comfort ו-Luxury שאותה קיבלנו למבחן הדרכים. יש לגרסה זו כמה פריטים לא אופיינים לז’אנר כמו וריפוד משולב עור, מצלמת 360 מעלות וחימום למושבים ולהגה – פריט אבזור חריג בקטגוריית הסופר-מיני. וזה רק הופך את העסק למעניין יותר כאשר לוקחים בחשבון תג מחיר של 129 אלף שקלים (1,000 שקלים יותר מגרסת ה-Comfort). מחיר שהוא מצד אחד בליבה של הקטגוריה, אך מצד שני נמוך בכמעט 10,000 שקלים מהמתחרה ההיברידית העיקרית בקבוצה טויוטה יאיריס (להבדיל מסוזוקי סוויפט שמחירה דומה אבל היא לא באמת היברידית).
הפרופורציות של MG3 נאמנות באופן כללי לצללית סופרמיני הקלאסית. בחזית, פנסים צרים שמתחתיהם שבכה קדמית גדולה יחסית שמצאה את מקומה על הפגוש הקדמי בעל המראה המוחצן. הפרופיל הצדי חושף קו מכסה מנוע גבוה – כנראה בשל דרישות בטיחות עדכניות – שגורם לחישוקי ה-16 אינץ’, מידה שבעבר הייתה שמורה להוט האץ’ אמיתיות, להיראות פתאום צנועים יחסית. החלק האחורי נאה למדי, סולידי יותר ביחס לחזית, והוא כולל יחידות תאורה המיישרות קו עם שפת העיצוב העדכנית של המותג.
תא הנוסעים של MG3 משרה אוויר נעימה הודות לאיכות חומרים טובה ביחס לקטגוריה, עם תשומת לב למשטחים שעלולים לפגוש את ידי הנהג או הנוסע שלצידו. לוח המחוונים הדיגיטלי קומפקטי והוא עמוס בנתונים, חלקם מוצגים בגופן קטן מדי כמקובל בעדה הסינית. מסך המולטימדיה הרחב מציע ממשק נוח, אם כי לא מודרני במיוחד, כשמתחתיו הותקנו פקדים לטובת שליטה נוחה יותר על פונקציות עיקריות, כולל גישה ישירה וחשובה למסך בקרת האקלים, וזה טוב.
המושבים הקדמיים ברמת גימור זו מציעים כאמור חימום, פינוק נדיר בקטגוריה, אבל היינו מוותרים עליו לטובת אפשרות כיוון מרחק לגלגל ההגה שהיעדרו עלול להקשות על חלק מהנהגים למצוא תנוחת נהיגה אופטימלית. משענת היד בין זוג המושבים הקדמיים מכסה על תא אחסון, ובורר ההילוכים הסיבובי אולי מרשים מבחינה ויזואלית, אך מעט פחות נוח בתפעול. שקעי USB-C ושקע 12 וולט יוודאו שלנהג ולנוסע לא יאזל החשמל בסוללה של המכשיר הנייד.
המושב האחורי מציע מרחב סביר לקטגוריה, עם מרווח ברכיים נדיב יחסית, אך מרווח ראש שעלול להיות מעט מצומצם לגבוהים. האבזור האחורי מפתיע לטובה ביחס למקובל והוא כולל בין היתר תאורה אישית, שקע טעינה ופתחי מיזוג. תא המטען בנפח 293 ליטר מציע פתח העמסה רחב יחסית, ארבע נקודות עיגון ותא שימושי מתחת לרצפתו.
על הכביש
מערכת ההנעה ההיברידית של MG3 היא מערכת החדשה שפיתחה MG (אותה ניתן למצוא גם ב-ZS החדשה) והיא מכונה Hybrid+. הסימן + מרמז שלא מדובר במערכת היברידית סטנדרטית, אלא שיש לה פלוס. זה הזמן להיכנס לעובי הקורה, אבל בלי לסבך יותר מידי. מדובר למעשה במערכת היברידית המבוססת על חמישה רכיבים עיקריים: מנוע בנזין, מנוע חשמלי, גנרטור, סוללה ותיבת הילוכים אוטומטית. מנוע הבנזין, בנפח 1.5 ליטר הוא בעל ארבעה צילינדרים, כשהוא מייצר 102 כ”ס ב-6,000 סל”ד ו-13 קג”מ ב-4,500 סל”ד גבוהים, שמייצרים ‘רצועת כח’ צרה יחסית. שימו את העובדה הזו בצד, אנו עוד נחזור אליה. נעבור למנוע החשמלי. הוא מספק מעל 50% מההספק, 136 כ”ס ליתר דיוק, כאשר ההספק המשולב עם מנוע הבנזין עומד על 194 כ”ס. ההספק הזה הופך את MG3 לאחת המכוניות החזקות בקטגוריית הסופרמיני שמשווקות בישראל.
תיבת ההילוכים שמחוברת למנוע הבנזין היא אוטומטית בעלת שלושה יחסי העברה בלבד. הסוללה, בקיבולת 1.83 קוט”ש, מאפשרת נסיעה מלאה על חשמל בלבד לטווחים קצרים. מה שמייחד את המערכת הוא שבנוסף למצב החשמלי המלא היא מסוגלת לפעול במצב היברידי רגיל (פרארלי) שבו מנוע הבנזין והמנוע החשמלי עובדים יחד, או במצב בו מנוע הבנזין עובד כדי לספק כוח למנוע החשמלי להנעת הגלגלים ומשמש כגנרטור להטענת הסוללה. בנוסף מנוע הבנזין יכול להניע את הגלגלים ולטעון את הסוללה בו זמנית.
עד כאן על הנייר, אבל איך העסק הזה עובד על הכביש? כצפוי מרכב היברידי עם מנוע חשמלי חזק, המנוע החשמלי מספק משיכה מיידית מרשימה, ומנוע הבנזין משלים את התמונה בהמשך, עם זמן תגובה איטי יותר. אבל יש כאן “אבל” משמעותי. במידה ותרצו לקבל מה-MG3, ביצועים מקסימאליים, תהיו צריכים שני דברים. הראשון הוא כמובן שבסוללה ישאר מספיק חשמל. הדבר השני הוא לנהוג במהירות שבין 80 קמ”ש ל-100 קמ”ש או במהירות שבין 140 קמ”ש ל-160 קמ”ש. מדוע? כי יחסי ההעברה הארוכים של ההילוכים (הראשון מסתיים ב-105 קמ”ש והשני ב-165 קמ”ש) לא מאפשרים למנוע הבנזין להיות ברצועת הכח הצרה שלו ולספק את מלוא כוחו בכל רגע נתון. במידה וכל הכוכבים הסתדרו, תהנו מתאוצה מרשימה. אם אזל החשמל בסוללה או שאתם לא במהירות ה”נכונה”, לא תרגישו את כל 194 הסוסים שרשומים במפרט.
נהיגה בכביש המהיר סיפקה תחושת ביטחון, עם רמת בידוד רעשים טובה יחסית. בכבישים מפותלים התנהגות הכביש הייתה צפויה ומאוזנת, אך יחסי ההעברה קצרים יותר, פעולה מהירה יותר של תיבת ההילוכים ואפשרות להעברת ההילוכים באופן ידני, בהחלט היו יכולים לשדרג את חווית הנהיגה. צריכת הדלק נעה בין 15 ל-20 קילומטר לליטר, תלוי בסגנון הנהיגה – נתון מרשים בהחלט לרכב עם ביצועים כאלו.
סיכום
MG3 ההיברידית מציעה הצעה ייחודית בשוק הרכב הישראלי: שילוב של ביצועים טובים, אבזור נדיב יחסית לקטגוריה וצריכת דלק נמוכה. למרות הכוח והביצועים, היא לא ספורטיבית או בעלת אופי שכזה, שכן חובבי נהיגה ספורטיבית עשויים להתאכזב מתיבת ההילוכים האיטית בעלת שלושת יחסי העברה ש”מסרסת” מעט מהפוטנציאל של מנוע הבנזין. גם הסוללה, למרות היותה בעלת קיבולת גדולה ביחס לקטגוריה, קוטעת את החגיגה כשהיא מתרוקנת. התוצאה הסופית היא מכונית סופר מיני מרווחת, ויעילה שמציעה עוצמה של הוט-האצ’ (אך לא בהכרח את החוויה המלאה) ומתומחרת באופן תחרותי ביחס למתחרה ההיברידית העיקרית והחלשה משמעותית.
MG3 Luxury – תעודת זהות
מנוע: 1,498 סמ”ק היברידי, הספק: 102 כ”ס ב-6,000 סל”ד, מומנט: 13 קג”מ ב-4,500 סל”ד, הספק משולב: 194 כ”ס, תמסורת: אוטומטית, 3 הילוכים. הנעה קדמית, בסיס גלגלים: 256.5 ס”מ, משקל: 1,308 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 8 שניות, מהירות מרבית: 170 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 22.7 ק”מ לליטר, מחיר: 129 אלף שקלים