זו הפעם הראשונה. הרבה זמן לא אמרתי “זו הפעם ראשונה” על משהו. אז הנה – עם הצגתו של CF מוטו 450MT בתערוכת מילאנו זו הפעם הראשונה שמצאתי את עצמי מחכה לאופנוע סיני שיגיע ארצה. אני יכול להרחיב את ההצהרה הזו. זו הפעם הראשונה שחיכיתי למשהו מסין בכלל שיגיע ארצה. ואז הם הציגו את ה-450MT ופתאום, פעם ראשונה.
אז מה הסיפור? קודם כל איך שזה נראה. וזה נראה טוב – CF מוטו 450MT נראה כמו אופנוע ראלי. אותה צללית ברורה כל-כך מחד, שלא הרבה יצרנים מצלחים לצלוף אותה מאידך. המיכל המתעבה בואכה המשקף הגבוה מכאן והזנב הצנום משם, מתחבר מצוין לזיכרונות הילדות של כולנו. אותם שידורי יורוספורט שהראו לנו את מלכי הדקאר, טסים בין הדיונות והקאמל גראס, תבנית שצרובה בראש. והתבנית הזו לגמרי נמצאת כאן. ברור שיש כאן אינטרפרטציה מודרנית ושימושית, אבל הקו הכללי כאן. קו שגם אופנועים יקרים ונחשבים יותר לא מייצרים, מבחירה או שלא. כל התאורה העדכנית, המשקף המתכוונן, המסך המתפקד כלוח שעונים, הכל נראה מאוד 2024. הצללית כולה 1995.
הדבר השני מסתתר במפרט ומתחיל כמובן במנוע. זהו טווין מקבילי בנפח 449 סמ”ק, אבל זה רק חלק מהסיפור. שתי הבוכנות כאן מחוברות לגל הארכובה ב-270 מעלות. כן אותו טריק מוכר שמטרתו לדמות פעולת וי-טווין וגם על הדרך לתת קצת כריזמה לתצורה הזו. יש כאן גם שני גלי איזון להחליק את הפעולה שלו. כאן הסתתר סימן השאלה הראשון מבחינתי – איך ירגיש המנוע הזה. סימן השאלה השני שהופיע כשהתחילו להגיע המיילים לעיתונות לתיבת הדואר: איך הוא יעבוד וירגיש על המתלים. גם מהצד הזה, הנתונים על הנייר נראים טוב. רכיבים של קאיאבה, מהלך של 200 מ”מ מלפנים ומאחור, ואפשרויות כיוון שונות.
בכל הקשור לאבזור הרשימה כאן מכובדת לאופנוע ברמת המחיר הזו. בקרת משיכה, ABS עם אפשרות ניתוק לשטח, מסך צבעוני מרשים, שקע USB, עדכוני OTA דרך אפליקציה, צמיגי טיובלס ועוד. יש גם תשומת לב לפרטים קטנים אך משמעותיים. המשקף המתכוונן, מיגון המנוע המקיף, מיגון צד ומיכל דלק (תוספת ללא תשלום של היבואן המקומי), מגני ידיים שנראים קשוחים מספיק, מראות מתקפלות, גומיות פריקות על רגליות הרוכב. יפה. אירוע ההשקה המקומי נערך באזור פרוזדור ירושלים וכלל בעיקר רכיבת שטח מגוונת. משבילים קלים עד כאלו שתולי אבנים, דרך עליות עם מדרגות קלות וירידות עם אבנים מתגלגלות בסגנון חופשי. קטע הכביש כלל רכיבה קצרה למדי. זוהי אם כן התרשמות ראשונית, לפני מבחן עומק מלא.
מפגש ראשון והתמונות מתורגמות למציאות. הוא נראה טוב. המוח כבר שכח לגמרי שאנחנו מדברים על אופנוע שמתאים לקטגורית A1. הוא כבר מהרגע הזה מתחיל לסמן שהוא מתכנן לפרוץ את גבולות הגזרה הזו. קל מאוד להניף רגל ולהתיישב עליו. המושב נמוך למדי, שתי רגליים יציבות על הקרקע ומה שנשקף מולך הוא אופנוע, לא גרסה מוקטנת או מותאמת. מיכל גדול, מסך עם קישוריות לאפליקציה. נייס. הכל נראה איכותי למדי וההרכבה מרגישה חסונה מאוד. יש תשומת לב לפרטים הקטנים. זה לא נראה זול ולא מרגיש זול.
בעמידה הוא מרגיש אופנוע גדול מידות. מיכל הדלק נראה ויזואלית רחב מאוד, אולי גדול מדי? עוד מעט נגלה. בכל מקרה לאנשים גבוהים יותר מוצע מושב גבוה יותר (870 לעומת 820 מ”מ). ולמי שנמוך אפילו עוד יותר, יש נקודת עיגון נוספת בלינק הבולם האחורי שמנמיכה את האופנוע בעוד 20 מ”מ. וורסטילי. האופנוע שתחתי חדש לחלוטין, הגומיות כבר יצאו בקלות מהרגליות, מותירות שיניים בשרניות לאחוז במגף. לחיצה על המתנע והטווין מתעורר לחיים. הופה! זה נשמע טוב. טוב מאוד אפילו, למרות האגזוז והתקנים החונקים.
בעופר-אבניר לא שיחקו יותר מדי ושלחו אותנו ישר לשטח בהובלה של סתיו מזור. מי שמכיר מבין כבר את הסיפור ומי שלא יכיר עם הזמן בלי ספק. 80 אחוז מהרכיבה הזו, אני מעריך כ-120 ק”מ, נעשתה בשטח. והיי, זה אופנוע שאמור לבלות את רוב חייו על הכביש בכלל. אבל יש כאן חישוק 21 אינץ’ מלפנים, אז אין ברירה. כן חם, כן הכושר ברצפה, אבל יוצאים לדרך.
תיבת ההילוכים מרגישה חדה ומדויקת גם עם מגף שטח במידה 47 וקל למצוא את הסרק. הרגליות צמודות כראוי לאופנוע ואחרי שתי דקות של הסתגלות התפעול שלהן טבעי ונוח. המצמד קליל, וכל מה שצריך לעשות עכשיו זה לסובב את הגז ולזוז קדימה. המנוע הזה מפלרטט עם גבולות גזרת ההספק של הקטגוריה הזו והכוח מספק רוב הזמן. האופן שבו הוא מוסר את הכוח שלו, נשמע ומרגיש, ברמה אחרת שלא תבייש גם אופנועים כפולים ממנו במחיר. הוא רץ מהר במעלה הסל”ד, עובד חלק מסל”ד נמוך ומייצר כוח שמתגבר בצורה לינארית עד לשיא ב-8,500 סל”ד בערך. אין כאן טונות של מומנט כן, אבל אם תשים אותו נניח בהילוך שלישי בעלייה, תרד מתחת ל-2,000 סל”ד ותסובב את הידית עד העצר הוא פשוט יגיב ויתחיל למשוך.
אין קרקושים, אין רעידות, הצלפות שרשרת או גמגומים. הוא פשוט מושך ומגביר קצב. זה אומר משהו לגבי איך המנוע הזה בנוי ומתפקד וזה מרגיש איכותי ועגול בסל”ד נמוך וגם בסל”ד גבוה. חלוקת יחסי-ההעברה תפורה היטב למנוע הזה. כל הילוך אפקטיבי, כשמתיחת ההילוך הגבוה בירידה, באחד מרגעי הכביש הספורים שהיו לנו, הראתה 156 קמ”ש על השעון. זה הזמן אולי לציין שההספק כאן ירד ל-42 כ”ס לעומת גרסת המנוע הזה ב-450SR הספורטיבי, כשהמטרה הייתה לעבות את טווח הסל”ד הבינוני, החשוב יותר לאופנועי אדוונצ’ר. שאר רכיבים ההנעה הרגשים קלים ומדויקים.
מנוע שמתפקד במגוון משימות זה חשוב. אבל סימן השאלה הגדול יותר היא ההתנהגות. איך האופנוע הזה זז. וכאן, מגיע הסיפור החשוב ביותר של האופנוע הזה. החשוב ביותר כי הוא מצליח לפגוע בצורה מרשימה למדי בשני מקומות שונים מאוד: רכיבת שטח מהנה מחד וכביש מפותל מאידך. בסופו של דבר זה מתרכז בשני דברים, מתלים וגיאומטריה. זווית ראש ההיגוי והמפסע כאן מייצרים פרונט שתול בכל סיטואציה. אתה דוחף אותו עוד ועוד ומגלה שהוא מחזיק מעמד ואחיזה. מצד שני, עם בסיס גלגלים קצר יותר משל אופנוע אדוונצ’ר A ממוצע, ועם צמיג אחורי צר יותר מאותה דוגמה (140/70-18) הוא מרגיש סופר זריז. פשוט קל להפליק אותו מצד לצד, בכביש או בשטח. גם זווית הצידוד, כפי שהתגלה באיזה רמזור עמוס רנדומלי, מצוינת.
רכיבי המתלה התגלו בעלי כיול ראשוני מוצק ומרוסן למדי. עבור רוכבים קלים יותר זה ירגיש אולי קשוח מדי, בשבילי זה היה מצוין. זה היה יכול להיות הרבה יותר טוב אם היה זמן לכוון את עומס הקפיץ האחורי למידותיי הנדיבות. ניתן לכוון מאחור גם את שיכוך הכיוון וההחזרה בנוסף לעומס הקפיץ. במזלג ניתן לכוון את אותם הכיוונים למעט עומס הקפיץ. גם בלי לגעת באף אחת מהאפשרויות האלו התגלה CF מוטו 450MT כאופנוע בעל יכולת רבה בשטח. הספיגה טובה מאוד, התחושה חסונה, וככל שעולה הקצב זו אפילו משתפרת. על שבילים במהירות בינונית (רוכבים בקבוצה) אבנים שתולות הורגשו היטב בכידון. בשניות שאפשר היה להריץ את שתי הבוכנות, הספיגה השתפרה על האבנים האמורות.
רכיבה בעמידה התגלתה כנוחה למדי, אפילו עם גובה הכידון המקורי הרגשתי בנוח. התנועה לפנים ולאחור בעמידה קלה ולא מוגבלת – כשרק משיכת גוף מוגזמת דרשה התאמה למיכל המתרחב בחלקו הקדמי. הבלמים של J.Juan הרגישו קצת חסרי נשיכה, אולי בגלל שזהו אופנוע חדש לחלוטין. האחורי, עם מגף ורכיבת שטח הרגיש כי הוא ממהר להינעל. לדעתי צמיגי ה-CST פוגעים קצת ביכולת של האופנוע הזה. ואם אנחנו כבר מחליפים, הייתי מנסה רפידות אחרות בכדי לטפל בנעילה המוקדמת מאחור. או לעבור עוד קצת על הרגש…
כל הסיפור הזה מייצר אופנוע שאתה רץ איתו בשטח, קליל מאוד, מסובב על המקום בקלות עם מכת גז. משדר המון ביטחון. המנוע הזה שבונה את הכוח שלו בכזו לינאריות מייצר המון אחיזה בגלגל האחורי. בא לך להירגע? שב ותן לו לרוץ על השביל. לרוכבי שטח מהירים, כאלו שאוהבים לשטוף שבילים בקצב גבוה, יתגלה כי צריך לעזור לאופנוע בכדי להקפיץ את הגלגל הקדמי לפני מכשולים מהירים ודאבלים. אין כאן 100 כ”ס שיניפו את הקדמי בשנייה. ידית המצערת הרגישה קצת קופצנית בחיבור עדין של הגז. הניתוק של מערכות הבקרה ושחרור הגלגל האחורי לחופשי מתבצע בלחיצה קצרה על מתג בולט בצידו השמאלי של הכידון. תענוג.
גם על מעט הכביש שפגשנו, צובה-אשתאול, הר טייסים, הרגיש האופנוע הזה נטוע. למרות הצמיגים האמורים. התחושה שוב מאוד קלילה, מאוד זריזה ומייצרת הרבה ביטחון מלפנים ואחיזה על הגז מאחור. בחזרה לאזור המרכז, על כביש 1 העמוס שייט האופנוע בין המכוניות המדדות, המושב הרגיש נוח מיגון הרוח במצבו הגבוה הסיט את הרוח מקסדת השטח. כאמור, רושם ראשוני במסגרת השקה מקומית.
הבחירה לשלוח אותנו בעיקר לתוך שטח שהוא לא סתם שבילים, אומר משהו. זה יכול להגיד משהו על האופנוע הזה. זה יכול להגיד משהו על הביטחון של מי שמציג אותו – ביכולתו. כך או כך, CF מוטו 450MT השלים מבחינתי את המעגל שנפתח אצלי עם הצגתו. הייתי צריך לוודא אם למראה יש כיסוי על קרקע ישראלית, ולמרות שזו התרשמות ראשונית בלבד, לי היא בהחלט הספיקה.
בתוך עולם של אופנועי אדוונצ’ר כבדים, יקרים, זה בדיוק האופנוע שהיה צריך לנחות כאן. אחד שאפשר לחיות איתו ביום-יום בקלות, אחד שאפשר להשתולל איתו בלי חשבון בשטח. המחיר הנמוך, הופך את כל החוויה הזו למרשימה ושונה. מצד אחד יש כאן מחיר של אופנוע קטן, מצד שני יש כאן יכולת שאין לשום אופנוע A1 אחר. יכולת שתעמיד על השביל את 450MT ליד גדולים חזקים ויקרים ממנו. כזה שיאפשר לרוכב שלו גם לחקור עוד ועוד את קצוות הרכיבה מבלי לפחד לרסק אופנוע יקר ערך. לא סתם חיכיתי… CF מוטו 450MT הוא אופנוע פורץ גבולות.
CF מוטו 450MT – תעודת זהות
מנוע: 449 סמ”ק, טווין מקבילי, הספק: 42 כ”ס ב-8,500 סל”ד, מומנט: 4.5 קג”מ ב-6,250 סל”ד, בסיס גלגלים: 150.5 ס”מ, משקל (יבש): 175 ק”ג, מיכל דלק: 17.5 ליטר, מרווח גחון: 20 ס”מ, מחיר: 39,980 שקלים כולל אגרות רישוי