הנעה חשמלית עדין תופסת נתח מצומצם יחסית בעולם הדו-גלגלי והצליחה להתבסס בתחום הכלים העירוניים. עם זאת, יצרניות הדו”ג הגדולות, לצד שלל חברות חדשות וחדשניות, משקיעות לא מעט משאבים כדי להביא את בשורת החשמל גם לרוכבים. אחת הקטגוריות בעלות הפוטנציאל, אך גם הקשות לפיצוח היא בתחום אופנועי השטח, ובפרט בנישת המוטוקרוס.
אמנם בעולם כבר מסתובבים אי אילו אופנועי שטח חשמליים, מדגמי סורון שנמכרים גם בישראל ועד ל-Freeride E של ק.ט.מ, אך הם עדין נמצאים תחת ההגדרה של אופנועי פאן ורחוקים מהיכולות והביצועים של אופנועי שטח תחרותיים. לאור זאת לא מפתיע שדווקא היצרניות היפניות שהן המובילות באופן מסורתי בתחום אופנועי המוטוקרוס משקיעות גם בפיתוח כלים חשמליים תחרותיים. הונדה כבר הציגה לפני מספר שנים אבטיפוס ל-CRF חשמלי וגם ימאהה מפתחת כבר אופנועי שטח חשמליים, אך הן צריכות להביט מאחורי הגב כיוון שגם CF מוטו מכוונת אל עבר אופנוע מוטוקרוס חשמלי.
בתערוכת מילאנו האחרונה חשפה CF מוטו קונספט לאופנוע מוטוקרוס חשמלי תחת השם CF-X. כמקובל אצל רוב דגמי הקונספט של CF מוטו מהשנים האחרונות, גם ה-CF-X נראה כאבטיפוס ברמה מתקדמת ובשלה ולא כמו שעשוע עיצובי. מניסיון העבר, קונספטים כמו ה-450MT, ה-800NK וה-500SR הבשילו לדגם סדרתי תוך כשנה, כך שצריך לקחת ברצינות גם את הקונספט הזה.
CF מוטו CF-X מציג עיצוב נקי למדי עם מאפיינים מקובלים לאופנוע מסוגו עם פלסטיקה מינימליסטית, מושב שטוח בגובה של 96 ס”מ וכנף קדמית גבוהה. לאופנוע שלדה מושחרת בתצורת קורה כפולה מאלומיניום הנושאת מארז סוללה אטום, עם יחידת מנוע חשמלי וממיר מתח המותקנת קרוב לציר הזרוע האחורית כאשר ההינע הסופי נעשה על ידי שרשרת. מה שבולט הוא מיגון גחון מסיבי אפילו יותר מהמקובל באופנועי שטח, כי בכל זאת יש כאן מכלולים עדינים שצריך להגן עליהם.
ב-CF מוטו מצהירים ש-CF-X אמור להיות מקביל בביצועיו לאופנועי מוטוקרוס בנפח 450 סמ”ק, אך לא מספקים פרטים טכניים על המנוע או על קיבולת הסוללה למעט העובדה שהם יעבדו במתח של 400V מה שיאפשר טעינת DC מהירה במיוחד. נתון המשקל דווקא כן פורסם והוא עומד על כ-126 ק”ג. לא הרבה עבור אופנוע חשמלי אבל עדין 20 ק”ג יותר ממשקלם היבש של דגמי המוטוקרוס המקבילים בעלי מנועי 450 סמ”ק.
לפחות בדגם הקונפסט מכלולי המתלים, שהם בעלי מהלך של 310 מ”מ מלפנים ומאחור, הם מתוצרת WP. לא מפתיע לאור הקשר של CF מוטו עם ק.ט.מ מה שגורם לתהות האם האוסטרים יתרמו מכלולים וטכנולוגיות נוספות לאור מצבם הכלכלי.
ב-CF מוטו לא מתכוונים להשאיר את CF-X בגדר קונספט ומדברים על ייצור סדרתי בשנת 2026. עכשיו נותר לראות אם הם יצליחו להקדים את היצרניות היפניות, מה במה שתהיה עוד קריאת תיגר רצינית מהכיוון הסיני.