בקושי שנתיים חלפו מאז BYD נכנסה לשוק הרכב בישראל והיא כבר רשמה לעצמה כמה ציוני דרך משמעותיים, שלא לומר היסטוריים ברמה המקומית. כבר בשנתה הראשונה הפכה BYD למותג המכוניות החשמליות הנמכר ביותר, כשמי שעוזרת לה לכבוש את היעד היא אטו 3, שגם הפכה למכונית הנמכרת ביותר בישראל. הפעם הראשונה שתואר זה נופל בחיקה של מכונית חשמלית ושל מכונית המיוצרת בסין.
ציוני הדרך הללו לא היו מקריים (הם חזרו על עצמם גם ב-2024) או ייחודיים עבור השוק הישראלי. השנה הפכה BYD גם ליצרנית המכוניות החשמליות הגדולה בעולם כשהיא עוקפת את טסלה. הדגש ומשאבי הענק שמשקיעים הסינים בכלל, ו-BYD בפרט, בטכנולוגיית ההנעה החשמלית נותנים את אותותיהם בתעשיית הרכב העולמית שעוברת ותעבור בשנים הקרובות שינויים טקטוניים. אלא שלמרות הדיבור הבלתי פוסק, הנעה חשמלית עדין רחוקה מלהשתלט לחלוטין על שוק הרכב העולמי. 2024 התאפיינה בירידה בביקושים למכוניות חשמליות בעולם המערבי, והצפי הוא שמנועי בעירה פנימית עוד ישארו איתנו הרבה מעבר לסוף העשור. במציאות הזו הפתרון התבקש כדי לענות גם על הדרישות הרגולטוריות מגיע מהכיוון ההיברידי – וגם במגרש הזה יש ל-BYD כמה קלפים חזקים לשלוף.
מכוניות היברידיות נטענות (PHEV) מחזיקות ביותר משליש ממכירות הרכב החדש בסין. מדובר יותר מ-5 מיליון מכוניות מידי שנה. לא שוק שאפשר להתעלם ממנו, בטח אם מדובר ב-BYD. לכן לא תתפלאו שלחברה יש ליין דגמים היברידים נטענים גדול. חלקו אמור לנחות בישראל כבר בשנה הקרובה כדי להשלים את קו הדגמים החשמלי, וכדי לספק מענה לקראת מציאות קרובה שבה הטבת מס הקניה על רכבים חשמלים תבוטל לגמרי. סיל U הוא הדגם הראשון של BYD שזוכה לגרסה היברידית-נטענת בארץ והוא הושק השבוע. זה לא מפתיע.
הקלף ההיברידי
הצרכן הישראלי אוהב קרוסאוברים. הוא אוהב את הקרוסאוברים שלו גדולים, מרווחים ועמוסי אבזור. את כל אלה מספק סיל U בגרסתו החשמלית, שגם דחפה מתחת לרף ה-200 אלף שקלים את נקודת הפתיחה בסגמנט של קרוסאוברים חשמליים בגודל משפחתי מלא (סגמנט D כפי שמגדירים המומחים). את כל אלו מספק סיל U גם בגרסתו ההיברידית. למעשה, למעט חישוקים שונים, כונס אוויר צנוע בפגוש הקדמי עבור מערכת הקירור וכיתוב “היבריד” מאחור לא תמצאו הבדלי עיצוב מהותיים כלשהם.
החרטום מוכר מדגמי BYD. הצללית סולידית יחסית ולמעט כמה נגיעות עיצוביות קלות המשייכות את סיל U לסדרת ה-Ocen של החברה (למשל “טיפות” מים ביחידות התאורה) לא תמצאו כאן גימיקים או ניסיונות מצועצעים להתבלט כמו בלא מעט סיניות אחרות. סולידיות היא מילת המפתח, גם כשנכנסים לתא הנוסעים. יש מסך לוח מחוונים גדול, ישנו מסך מולטימדיה ענק במרכז שמאחד בין שלל תפריטים המבלבלים לעיתים את תפעול רוב המערכות הרכב, ומסתובב על צירו כמקובל ב-BYD. ריפודים ודיפונים דמויי עור עם תפירה ירוקה ותאורת אווירה עשירה מנסים לשבור את בחירת הצבעים הקודרת מידי ולשוות הרגשה איכותית למרות שלא כל הפלסטיקה היא מהזן הרך. למרות כמה פאולים אופייניים בהנדסת האנוש (כמו גופנים קטנים מידי בלוח המחוונים) זהו תא נוסעים שנעים לשהות בו, עם שפע מקום במושב האחורי שיושביו נהנים גם מרצפה שטוחה ותא מטען שימושי.
מה שעושה את ההבדל הוא יחידת ההנעה. ישנה גרסת הנעה קדמית עם מתכון של מנוע בנזין, מנוע חשמלי וסוללת 18.3 קוט”ש. ישנה גם גרסת הנעה כפולה חזקה שמקבלת מגדש טורבו ומנוע חשמלי נוסף מאחור וסוללה זהה, אבל אנחנו נתייחס לגרסת ההנעה הקדמית בה נהגנו שאמורה לספק טווח נסיעה חשמלי מוצהר של 80 ק”מ שהתגלו כריאליים למדי. מנוע בנזין בנפח 1.5 מצטרף להנעה בעת הצורך כשהחשמל עוזר או במהירויות גבוהות וגם משמש כגנרטור לטעינת הסוללה בנוסף למערכת הטעינה הרגנטיבית, שלא הייתה מורגשת גם במצב המרבי ולא מאפשרת נהיגה בדוושה אחת. בפועל המערכת ההיברידית תוכננה כך שגם אם תנצלו את מלא טווח הנסיעה החשמלי תמיד תהיה זמינה כרבע מקיבולת הסוללה.
זה אומר שבמצב היברידי כמעט תמיד המנוע החשמלי יכול לשמש כמסייע בזמן תאוצה וזה טוב, שכן שעם הספק משולב של 218 כ”ס הביצועים של BYD סיל U הם לא עוצרי נשימה, אבל מספקים בהחלט לנהג המשפחתי. במצב חשמלי הסיל נעים וזמינות הכוח הראשונית טובה. מנוע הבנזין נעים לפעולה בזמן שיוט, אך תחת עומס וכשהוא מתפקד גם כגנרטור בסל”ד גבוה הוא מתגלה כרועש מידי. היתרון של המערכת ההיברידית כאן הוא שהיא תמיד דואגת שתהיה מספיק אנרגיה זמינה בסוללה כדי לאפשר למנוע החשמלי לתת את תגבור הכוח המיידי כאשר הוא יהיה נחוץ.
עדין, BYD סיל U הוא רכב שמכוון לנהג הנינוח וגם פעולת המתלים תואמת את האופי הזה. הכיול רך יחסית ומאפשר יכולת ספיגה טובה גם על פני המהלך הראשוני. המחיר לרכות הוא ריסון לא מספק במעבר על פני פסי האטה גבוהים או בכביש גלי. בשילוב של זוויות גלגול מורגשות והיגוי קל ומנותק מתקבל רכב שבפירוד מעודד את הנהג לסגל קצב נינוח שמתאים ליעוד המשפחתי. זה גם יתרום לצריכת הדלק, אשר במהלך המבחן עמדה בממוצע על כ-13.5 ק”מ לליטר.
מכפיל כוח
קרוסאוברים בעלי הנעה היברידית-נטענת לא זכו להצלחה עד כה פשוט כי הם לא היו עממים מספיק. BYD סיל U בא לשבור את המשוואה הזו, כשבתמחור של 210 אלף שקלים מחירו זהה לזה של הגרסה החשמלית עם הסוללה הגדולה. זה אומר שעדין תוכלו לבצע את רוב הנסיעות היום-יומיות על חשמל בלבד ולא להיקלע לחרדת טווח כאשר רוצים לנסוע למרחקים.
אל היתרון הזה עבור אנשים שעדין חוששים ממעבר לחשמלית מלאה מצטרפים התכונות החיוביות המוכרות של BYD סיל U, לרבות תא הנוסעים המוצלח, רמת האבזור הגבוהה ונוחות הנסיעה שהיא טובה ברוב תנאי הדרך. זה לא הרכב שיעשה רושם על מי שמחפש את המילה האחרונה והגימיקים העדכניים ביותר בתחום החשמלי, אבל דווקא עבור מי שמחפש קרוסאובר יעיל כרכב משפחתי סיל U מציע שילוב תמורה/מחיר שבו הוא מאיים להוות תחליף לקרוסאוברים הלא היברידיים.
BYD סיל U Boost – תעודת זהות
מנוע: 1,498 סמ”ק, היברידי-נטען, הספק משולב: 218 כ”ס, מומנט משולב: 30.6 קג”מ, תמסורת: אוטומטית, הנעה קדמית, בסיס גלגלים: 276.5 ס”מ, משקל: 1,940 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 8.9 שניות, מהירות מרבית: 170 קמ”ש, צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 15.6 ק”מ לליטר, מחיר: 210,000 שקלים