חברת BYD (Build Your Dreams) נוסדה בשנת 1995 ומאז היא בונה חלומות בתחום האלקטרוניקה, האנרגיות המתחדשות, הרכבות והרכב. החברה החלה לשווק את מכוניותיה בישראל ברבעון האחרון של שנת 2022, ובזכות מוצר טוב שקולע לטעמו של הלקוח הישראלי ותמחור נכון, Atto 3 הפכה ללהיט התורן בשוק החשמליות ואחת המכוניות הנמכרות בישראל
במקביל ל-Atto 3, חברת BYD משווקת בישראל עוד שתי מכוניות: ה-Tang, רכב פנאי גדול בעל 7 מושבים ו-HAN שלפניכם. מדובר במכונית סדאן באורך חמישה מטרים, שני סנטימטרים יותר מטסלה מודל S. בישראל משווקת BYD האן בגרסה אחת המונעת באמצעות זוג מנועים חשמליים המפיקים יחד 518 כ”ס וברמת גימור הגבוהה ביותר במחיר של 334,500 שקלים, קצת יותר ממחירה של טסלה 3 פרפרומנס. להיט חדש בדרך?
מסתכלים
חזית ההאן מציגה עיצוב “נקי” הכולל שתי יחידות תאורה צרות שביניהן פלסטיק דמוי אלומיניום מוברש. מבט מהצד חושף חישוקים בעיצוב, ובכן, סיני. בכנפיים הקדמיות הותקן לוגו ‘BYD Design’, וידיות הדלתות מוסלקות ונכנסות פנימה לתוך גוף הדלתות בעת נעילת הרכב. קורה C זכתה לאלמנט עיצובי בעל מראה מבריק אך לא בטוח שהוא מבריק מבחינה עיצובית. מאחור זוג יחידות תאורה המתחברות ביניהן במראה אסתטי ונאה ואת הספרות 3.9. לא מדובר בנפח המנוע כמובן, אלא בזמן שלוקח להאן להאיץ מ-0 ל-100 קמ”ש. כן, העולם משתנה לנגד עיננו. בסך הכל העיצוב החיצוני של BYD האן נאה לטעמנו, הודות לצללית הפאסטבק הייחודית שתורמת למקדם גרר נמוך במיוחד של 0.23, אבל רחוק מלרגש.
הכניסה פנימה מגלה מושב נהג נוח ומעוצב באופן ספורטיבי שנהנה בפונקציית “כניסה קלה” המרחיקה את ההגה והמושב בעת כיבוי המכונית. העיצוב הפנימי של ההאן נאה, בזכות שילוב של מספר חומרים וצבעים. איכות החומרים, אפילו באזורים שמתחת לברך טובה, וכמו כן, רמת הגימור והרכבה.
לוח המחוונים, כמקובל כיום בתעשיה, הוא מסך דיגיטלי המספק לא מעט אינפורמציה. נתונים נוספים מוקרנים על השמשה הקדמית, ומסך נוסף מותקן כמובן במרכז הדשבורד. גודלו נדיב למדי ועומד על 15.6 אינץ’ וכמקובל ב-BYD הוא מסתובב ב-90 מעלות. נציין כי במצב האנכי שלו, חלקו העליון מסתיר חלק משדה הראיה. מערכת המולטימדיה אינה מציעה בשלב זה תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, אך עדכני תוכנה שיאפשרו זאת צפויים להגיע בהמשך.
המושב האחורי של BYD האן ממשיך את התחושה הסאלונית ומציג בראש ובראשונה חימום ומיזוג, אבזור נדיר במחוזותינו, בטח בטווח המחירים של ההאן. מרחב הראש והברכיים מצוין והרצפה השטוחה מאפשרת מקום לרגלי הנוסע השלישי. נוחות הישיבה טובה למדי וזאת בזכות משענת גב שמסוגלת לנוע לאחור בכמה מעלות באופן חשמלי. ישנה בקרת אקלים נפרדת הכוללת פתחי מיזוג, וגולת הכותרת – משענת יד בעלת מסך מגע השולט על בקרת האקלים, מערכת השמע, גג השמש, מיקום המושב שלצד הנהג ועל תאורת האווירה. אם זה לא מספיק, אז נספר לכם שבהאן יש מצלמת סלפי המאפשרת לכם להסריט סרטוני וידאו כל עוד בורר ההילוכים נמצא במצב P. תא המטען עמוק יחסית, כמקובל ברכבי סדאן. הוא נפתח ונסגר באופן חשמלי, אך נפח של 410 ליטרים לא מרשים ביחס לגודלה של המכונית.
נוהגים
בהאן מותקנים כאמור שני מנועים חשמליים: מנוע קדמי המפיק 245 כ”ס ומנוע אחורי המפיק 272 כ”ס. ההספק המשולב, שמגיע לארבעת הגלגלים הוא 518 כ”ס, כשגם המומנט גם הוא אינו נשאר חייב: 71.3 קג”מ הזמינים באופן מיידי לגחמות רגלו הימנית של הנהג. הנתונים האלו מאפשרים להאן לזנק תוך 3.9 שניות בלבד ל-100 קמ”ש בדרך למהירות מרבית מוגבלת של 180 קמ”ש.
כל עוד הבקרות פועלות, מערכת ההנעה הכפולה תספק אחיזה גבוהה בעיקולים חדים ותוכלו להרגיש כיצד הדוושה הימנית תגרום לזוג הגלגלים האחוריים להרחיב במקצת את קו הפניה בזמן שזוג הגלגלים הקדמיים ימשוך את חרטום המכונית לכיוון אליו הפנתם את ההגה. במידה ותבטלו את הבקרות, ההאן תהפוך למכונת תת היגוי, שתרחיב את קו הפניה בכל לחיצה בריאה על הדוושה הימנית. חוויה מיותרת ולא מומלצת.
נחזור לשפיות: בהאן מותקנים מתלים אדפטיביים בעלי שני מצבים המסוגלים לספק נוחות נסיעה גבוהה למדי הן בעיר והן מחוצה לה. יציאה לכבישים המהירים הציגה מכונית נוחה ושקטה למדי בזכות בידוד רעשים טוב. בכביש הנהיגה האלמותי, העולה מחמת גדר למבוא חמה, BYD האן סיפקה המון בטחון מאחורי ההגה בזכות אחיזה גבוהה, התנהגות כביש נשלטת והיגוי מדויק, זאת למרות משקל עצמי של 2.3 טון. חמשת הקילומטרים האלו בהם טיפסנו מעלה “עלו” לנו בכ-10% מהאנרגיה בסוללה שסיפקו בתמורה קצב מהיר למדי. הירידה חזרה מטה הציגה יכולת בלימה מרשימה עם דעיכה קלה בלבד הודות לבלמי דיסק מחוררים המותקנים בחזית. עוצמת הבלימה הרגנרטיבית כוללת שני מצבים בלבד וחסר לנו מצב חיוני של נהיגה באמצעות דוושה אחת.
מבחן הדרכים הוכיח שנוח לגמוע מרחקים ארוכים בהאן. כמה ארוכים? סוללת הבלייד הייחודית של BYD, בעלת קיבולת של 85.4 קוט”ש, מאפשרת טווח נסיעה של 521 ק”מ לפי תקן WLPT, או כ-400 ק”מ לפי תקן אוברדרייב המחמיר והתובעני, מה שאומר שבתנאי נהיגה מתונים יותר משלנו ניתן לחלץ בלי בעיה עוד כמה עשרות ק”מ של טווח.
מילה על בטיחות – מערכות הבטיחות בהאן מתריעות לעיתים מוקדם מידי, לעיתים מאוחר מידי וההתראה מלווה באמצעות צפצוף מטריד שמזכיר את מערכת המובילאיי. עדכוני תוכנה עתידיים צפויים לשפר זאת.
לסיכום
BYD האן מציגה עיצוב נאה, תא נוסעים מרווח וטכנולוגי וביצועים טובים. לחובתה רשמנו חוסר בתמיכה באפל קארפליי ואנדרואיד אוטו ומערכות בטיחות הדורשות עדכון תכנה. במחיר 334,500 שקלים, מדובר בתמורה טובה למחיר, בטח בהתחשב ברמת הביצועים של המכונית, במיוחד כשמסתכלים על התמורה למחיר שמציעות מכוניות היוקרה מאירופה.
BYD HAN – תעודת זהות
מנוע: שני מנועים חשמליים, הספק משולב: 518 כ”ס, מומנט משולב: 71.3 קג”מ, תמסורת: ישירה, הנעה כפולה
משקל: 2,325 ק”ג, בסיס גלגלים: 292 ס”מ, מ-0 ל-100 קמ”ש: 3.9 שניות, מהירות מרבית: 180 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 18.5 קילוואט ל-100 ק”מ, מחיר: 334,500 שקלים