קרוסאוברים סיניים חשמליים הם המוצר המבוקש ביותר בשוק הרכב הישראלי בשנתיים האחרונות. בהתאם לביקוש, חדשות לבקרים נוחתים כאן עוד דגמים ומותגים סיניים שמציפים את השוק המקומי שהופך להיות תחרותי מאי פעם. רוב הדגמים משתייכים לסגמנטי הגודל המשפחתיים בטווחי הגדלים מתואמי קיה ספורטאז’ ויונדאי טוסון ועד לתואמי טסלה מודל Y הגדולים יותר. עשרות דגמים שמוצעים ללקוח המבולבל בטווח מחירים שבין 170 ל-220 אלף שקלים ומעט צפונה משם.
אלא שגל ההתייקרויות בשוק הרכב הישראלי, בין היתר בזכות שינויי המיסוי, דחף מעלה את רף הכניסה עבור הקטגוריה ובכלל. זה אומר שדגמים חשמליים פופולאריים שהחלו את דרכם בארץ במחיר של כ-150 אלף שקלים כבר נמצאם בטריטוריה עם מחיר פתיחה שכבר נמצא באזור של 180 אלף שקלים.
אל הואקום הזמני הזה אמורים להיכנס בקרוב דגמי קרוסאובר קטנים וזולים יותר, בדיוק כמו BYD אטו 2 שלפניכם המוצגת בתזמון אידאלי לשינויים בשוק. בטח בהתחשב בעובדה שמדובר באחות קטנה לאטו 3, שבשנתיים האחרונות הובילה את הכניסה המוצלחת של BYD לשוק הישראלי בהיותה המכוניות הנמכרת ביותר בישראל. פוטנציאל ללהיט נוסף מכיוונה של BYD?
להתייחס לאטו 2 קודם כל מכיוון המחיר אמנם מתבקש, בטח לאור המתרחש בשוק, אבל מעט מסיט את תשומת הלב מכך שלא מדובר כאן במכונית תקציב שנועדה למלא חלל. זהו דגם שיש לו חשיבות גדולה עבור BYD בשוק האירופאי שבסופו של דבר צריך ומעריך רכבים קומפקטיים. במציאות שבה קצב מגמת ההתחשמלות נבלם, דגמים חשמליים קומפקטיים הם המצרך הנחוץ כדי להגביר מחדש את הזרם.
השם אטו 2 נבחר עבור השוק האירופאי (בסין המכונית מוכנה בכלל יואן אפ) כדי לייצר הקשר ברור לאטו 3, אך למעט הסמנטיקה הקשר בין שתי המכוניות רחוק. מבחינה מיצובית, אטו 2 היא מעיין גרסת קרוסאובר על בסיס הדולפין. הפלטפורמה דומה וכוללת את הטכנולוגיה העדכנית של BYD ובתחום זה אומר סוללת בלייד שמובנית כחלק מרצפת הרכב (Body To Cell), יחידת הנעה חשמלית משולבת ומשאבת חום כדי לחסוך באנרגיה הנדרשת לחימום.
מבחינת המידות, אטו 2 מתמקמת במקום טוב באמצע על הרצף הקומפקטי עם אורך של 431 ס”מ ובסיס גלגלים של 262 ס”מ, כאשר הגובה מתנשא ל-167.5 ס”מ. זה אומר שהיא קצרה ב-14 ס”מ מאטו 3, כך שהיא לא כך כך קטנה בפני עצמה. כדי לקבל פרופורציות, אלו מידות דומות לאלו של ניסאן קשקאי מהדור הראשון. בפועל הודות לרצפה השטוחה של המכונית המרחב בתא הנוסעים מספק בהחלט עבור ארבעה מבוגרים ונפח של 400 ליטרים בתא המטען מספיקים כדי להפוך את אטו 2 לתחליף ראוי ומספק למכונית משפחתית עבור זוג צעיר ועירוני.
הפרקטיות היא רק שחקן משני כאן לתפיסה הכוללת של המכונית ביחס לאחותה הגדולה. למרות שהיא קטנה וצעירה יותר, אטו 2 היא מכונית הרבה יותר בוגרת בגישה ובביצוע שלה. תא הנוסעים הוא המחשה טובה לכך. ה-DNA המוכר של BYD נמצא גם כאן. זה אומר שילוב של מסך ראוי המשמש כלוח מחוונים, שקיבל סוכך קטן מעליו לשיפור הראות בשמש ישרה, לצד מסך גדול ומסתובב במרכז המרכז את תפעול רוב המערכות הרכב. מצד שני, ישנפ מתגים פיזיים לתפעול מיידי של הפונקציות החיוניות על הקונסולה המרכזית שאמנם דורשים הסטת מבט, אבל גוזלים הרבה פחות מיקוד מאשר נבירה במסך. ותודה למהנדסי BYD שעדין חושבים שתפעול של המגבים והאורות ממנופים מאחורי גלגל ההגה הוא פתרון הגיוני.
מה שבולט יותר הוא האופי והמראה של תא הנוסעים, שהוא נטול גימיקים עיצוביים כמו מיתרים צבעוניים וידיות פתיחת דלתות מתחכמות. באטו 2 הלכו מתכנני תא הנוסעים על כיוון שמרני הרבה יותר, צבעוני הרבה פחות עם שילוב של חומרים ותחושת איכות גבוהה יותר מהאחות הגדולה באופן מוחשי וטוסבה בפני עצמה. אמנם לא כל הפלסטיקה נעימה למגע ובצבע השחור השולט מעט קודר (תהיה אופציה גם לשילוב צבעים בהיר), אבל גם בהשוואה לדולפין מדובר בתא נוסעים שמרגיש הרבה יותר אירופאי.
גם חיצונית השתדלו המעצבים לא התחכם יותר מידי. יש כאן אלמנטים מוכרים האופיינים לדגמי קרוסאובר, שבכה אטומה וקורה C “צפה” עם יחידות תאורה אחוריות שמזכירות את סמארט. ועדין אין כאן היסחפות סינית מוכרת למחוזות המוחצנים. גם הבחירה בחישוקי 17 אינץ’ עם צמיגים בחתך 60 היא הרבה יותר הגיונית, ואפילו מצליחה להשתלב בצורה נעימה עם קווי העיצוב.
הבגרות הזו ממשיכה גם לדרך בה BYD אטו 2 נוסעת. מנוע חשמלי המספק 170 כ”ס שאולי לא נשמעים הרבה בעידן החשמלי, אבל הם מעל ומעבר עבור קהל היעד, כשהם מסתייעים במשקל עצמי של פחות מ-1.6 טון במציאות שכל קרוסאובר חשמלי מגרד את ה-2 טון. לאטו 2 יש מספיק כוח עבור רוב המשימות והתאוצות הדרשות, וגם יכולת ההורדה של הכוח לכביש היא טובה, כשמערכת בקרת המשיכה נאלצת להתערב ולסייע רק על כבישים רטובים בסחיטת מצערת מלאה במצב ספורט. ישנם שני מצבי רגנרציה עם הבדל זניח בינהם, אך במצב הגבוה הפעולה מורגשת יותר מאשר בדגמי BYD אחרים, ועדין לא מספיקה כדי לאפשר נהיגה בדוושה אחת.
האופי הנעים של יחידת הנעה מצטרף לבידוד רעשים טוב, הודות לצמיגי האנקוק ייעודים לרכב חשמלי, כשרק מעל 100 קמ”ש מתחילים להישמע רעשי רוח. המתלים מעט רכים בכיולם, אך לרוב מספקים תחושב מרוסנת בטווח השימוש הסביר עם יכולת שיכוך טובה כל עוד לא מתקלים שיבושים עמוקים במהירויות גבוהות, כשליכולת לסנן מפגעים קטנים תורמת גם הבחירה בצמיגים בעלי חתך גבוה יחסית. שלא במפתיע, ההיגוי קל ונטול תחושה (גם במצב ספורט), אך מדויק יחסית וניכר שאטו 2 משדרת לנהג יותר ביטחון ונינוחות תחת עומס
ומה לגבי הטווח? בגרסה בה נהגנו מצוידת BYD אטו 2 בסוללה צנועה של 41.5 קוט”ש האמורים להספיק ל-312 ק”מ בנסיעה משולבת. מה שיספיק למי שגר בסביבה עירונית ויכול להרשות לעצמו עמדת טעינה ביתית. זה לא מספיק כדי לבטל את חרדת הטווח, ולכך תספק מענה גרסת טווח ארוך שתוצג בעוד מספר חודשים עם 420 ק”מ על הנייר. יכולת הטעינה המהירה היא בקצב של 110
מבחינת BYD בישראל, אטו 2 שתגיע ארצה ברבעון השלישי של השנה היא המכונית הנכונה בזמן הנכון. מכונית שבפני עצמה מפגינה עוד מדרגת התקדמות של BYD ומהווה אלטרנטיבה ראויה, יעילה ושימושית לקרוסאובר חשמלי משפחתי במחיר נמוך מזה של הדגמים הגדולים יותר שהולכים ומתייקרים. המחיר בישראל הוא עדין בגדר נעלם, אך ניתן להניח שישמר בידול מוחשי מהאטו 3. לצד זאת בזמן ששאלת המחיר עדין פתוחה, בולט כי BYD אטו 2 מצליחה להעניק תחושה גם בוגרת ושלמה יותר מאחותה הגדולה וזו נקודה גדולה לזכותה, וגם לזכות BYD.
הכותב היה אורח חברת BYD בספרד
BYD אטו 2 – תעודת זהות
מנוע: חשמלי קדמי, הספק: 170 כ”ס, מומנט: 29.5 קג”מ, תמסורת: ישירה, הנעה קדמית, בסיס גלגלים: 262 ס”מ, משקל: 1,570 ק”ג, מ-0 ל-100 קמ”ש: 7.9 שניות, מהירות מרבית: 160 קמ”ש, צריכת אנרגיה ממוצעת (יצרן): 16 קוט”ש ל-100 ק”מ, מחיר משוער: 160 אלף שקלים