מרצדס AMG GT
בעד: מראה, תחושות
נגד: מחיר וגם המחיר
סיכום: ראש בראש מול 911
נתונים: 3,982 סמ”ק, 462 כ”ס ב-6,000 סל”ד, 61 קג”מ ב-1,600 סל”ד, 1,540 ק”ג, 1,375,000 שקלים
מרצדס החליטו לשחרר נסיעות מבחן קצובות למדיות נבחרות על מרצדס AMG GT. בניגוד למבחן דרכים מלא קיבלנו אנחנו ועוד כמה עיתונאים את ה-GT ליום קצר, בוקר עד אחה”צ. עכשיו, נסיעה כזו לא מספיקה בשביל לבחון מכונית כזו באמת לעומק, אבל היא כן מספיקה בשביל להבין עם מה יש לנו כאן עסק. וחוץ מזה זו הזדמנות לתת לכם קוראינו היקרים, תמונות של אקשן אמיתי על אספלט ישראלי עם מכונית שעולה כמו דירה בפריפריה. על הזדמנות כזו אנחנו לא מוותרים.

מה זה?
אם להאמין למה שמרצדס כותבים בתיק העיתונות המפורט שלהם, זו מכונית ספורט שימושית. כמות הפעמים שמופיעות בהודעה לעיתונות המילים מירוץ ומסלול רומזת שזו אמורה להיות מכונית די הרדקוריסטית. במילים אחרות אפשר להגיד שה-GT הזו היא נסיון של מרצדס להיכנס לסגמנט שנשלט באופן די ברור על ידי פורשה עם ה-911 וזו משימה לא פשוטה בכלל. זו לא מכונית גדולה, מידותיה מזכירות את המכונית אליה היא מכוונת, היא שואלת חלקים מה-SLS ומקבלת לצורך המשימה שלה מנוע V8 חדש בנפח 4.0 ליטרים. מרצדס מספרים ששני מגדשי הטורבו במנוע הזה ממוקמים בתוכו – בין שתי גדות הצילנדרים – מה שמקצר את אורכי הסעפות ואמור לתת תגובת דוושה מיידית.
נתוני הביצועים, גם בגרסה הבסיסית הזו – מצוינים. התאוצה הקלאסית אורכת 4 שניות והמהירות המירבית עומדת על 304 קמ”ש. יש כאן כמובן מצבי נהיגה שונים ואלף ואחת מערכות אלקטרוניות וחידושים טכנולוגים, אבל אותנו בזמן הקצר הזה לא עניינו כל הדברים הללו. העברנו את כל המכלולים למצב הקיצוני או הידני ביותר שלהם, ניתקנו כל מה שרק אפשר לנתק ונתנו גז.

איך זה מרגיש?
באספקט אחד מרצדס AMG GT מצליחה מהרגע הראשון וזה המראה. היא מלהיבה מכל זווית, נראית כמו שריר עצור שמת פשוט להתפרץ קדימה. הפרופורציות הקלאסיות – מכסה מנוע ארוך מול תא נוסעים והזנב הקטנים יחסית – עושות את העבודה. היא שונה, מיוחדת, מושכת. בתוך תא הנוסעים ממשיכה החוויה הזו, אם חלקו העליון של הדשבורד מדבר בשפה שהתרגלנו אליה אצל היצרן מגיעה הקונסולה המרכזית העצומה ומספרת לנו שיש כאן משהו אחר. תנוחת הנהיגה נמוכה (אבל לא מספיק לטעמי) וטובה אבל זו מכונית צפופה למדי, אפשר לקרוא לזה גם אינטימית – אבל בשורה התחתונה לאנשים גבוהים או שמנים היא תרגיש קטנה מבפנים. גם לא פשוט להיכנס ולצאת ממנה בגלל מפתן הדלת הרחב.

אבל כל זה לא מעניין ברגע שמניעים את המנוע האדיר הזה. הוא חזק, דוחף בצורה החלטית בכל רגע וסל”ד ומגלה יכולת נשימה טובה גם בסל”ד גבוה. תגובת הדוושה מעולה, אבל עדיין מושהית קצת. זה קטנוני, אבל זה שם. מי שמכיר את ה-V8 האטמוספרי הישן של מרצדס יתגעגע לתגובה ולאופן בניית הכוח שלו. מי שלא, פשוט יתלהב פעם אחר פעם בכל לחיצת דוושה. התאוצה מרשימה מהמקום ובביניים והקרדיט הולך כאן לא רק למנוע אלא גם לגיר. מרצדס שיפרו את היחידה הזו (שמקורה ב-SLS) משמעותית לכבוד התקנתה ב-GT והתוצאה היא העברות הילוכים סופר מהירות, תפרים קצרצרים ובלתי מורגשים שאוספים מהירות בקצב מרשים מאוד. למרות שניתן לשלוט ידנית בתיבה אין שום סיבה למשוך את המנוע הזה מעבר ל-6,500 – עד לשם הוא מייצר כוח אפקטיבי ואח”כ נחלש בצורה ברורה.
מנועים חזקים כבר פגשנו ב-AMG, הבשורה האמיתית של מרצדס AMG GT ועם הסתייגות בגלל שזו נסיעת התרשמות יותר ממבחן דרכים, היא ההתנהגות. זה מתחיל עם ההגה, הידראולי אולי היחידה הלא חשמלית האחרונה בסביבה – יש כאן משקל סביר (לטעמי קל מדי), דיוק מעולה ופידבק אמיתי תחת עומס. ויותר מכל אלו, הצייתנות של הגלגלים הקדמיים פשוט מפתיעה. תהיה פקודת ההיגוי מופרכת ככל שתהיה, הפרונט צולל לתוך הפנייה במהירות, דיוק וצייתנות. יש מעט מאוד תת-היגוי במגבלות אבל תגובות השלדה מעולות ואפשר בכל רגע נתון לבטל את הנטייה הזו או להפוך אותה להיגוי יתר.

ושם בתוך הפנייה, אפשר להרגיש כל רכיב במכונה הזו, את מצב האספלט, את רמת האחיזה. כל כך הרבה נתונים זורמים אל הנהג והוא יכול להחליט לעשות ככל העולה על רוחו. המגבלות על אספלט איכותי גבוהות מאוד ותגובותיה של המרצדס הזו צפויות מאוד. אתה יכול להיות מדויק ועדין ולתפור איתה אייפקסים לפי הספר ומצד שני היא נענית בצורה חיובית מאוד לפרובוקציות – באופן שגרם לי לחייך פעם אחרי פעם. על אספלט שנותן אחיזה טובה, קריעת התפיסה ההחלטית של הצמיגים האחוריים קצת אלימה וכך גם החזרה לאחיזה. על אספלט חלקלק – אפשר לשחק איתה כל היום על הצד בצורה נשלטת ולינארית. והדבר הזה רלוונטי גם בהילוך שלישי (שמגיע עד 150 קמ”ש), כי על מצע דל אחיזה הגלגלים האחוריים מתנדבים לאבד שליטה – לפעמים בלי שתבקש את זה. תענוג.
אם מתוך הדברים הכתובים כאן אתה למד שמדובר בחוויה קלינית – לא כך הדבר. זו מכונית חזקה, פרועה, עם צליל מנוע נוכח ומפתה – אבל יש בתוכה המון יכולת שמחכה למי שרואה מעבר לרעש ולצילצולים. זה יופי של רכב לחוליגנים, אבל מעבר לזה נחה מכונת נהיגה אמיתית, כזו שקשובה לדיוק מילימטרי על הדוושות וההגה – וכשאתה נוהג בה כך (ורצוי על אספלט איכותי) נחשפות יכולותיה האמיתיות והמלאות.

כמה זה עולה?
המון כסף – 1,375,000 שקלים זה המחיר לגרסת הבסיס לפני תוספות. רכב המבחן גירד את ה-1,600,000 שקלים מלמטה. רק בשביל לסבר את האוזן, פורשה 911 קאררה S ( מהדור החדש מוגדש הטורבו) עם נתוני ביצועים דומים עולה היום 1,031,000 שקלים. מרצדס AMG GT היא מכונית יקרה. ייחודית, אבל יקרה.
שורה תחתונה
בסוף היום מרצדס AMG GT היתה בדיוק מה שהיא אמורה להיות וגם הפתיעה עם סט יכולות שלא ממש תואם את הקונצרן הזה. היא נראית טוב, מרגישה מיוחדת ומציעה יחידת כוח אדירה – כזו שלא תפסיק להלהיב את הנהג במשך הרבה זמן. מסוג יחידות הכוח שדורשות ממך להיות זהיר איתן על כבישים עירוניים חלקים, מסוג המנועים שלא טורחים לשמור על הרישיון שלך. היא לא תתאים לכל אחד פיזית היות וזו מכונית צפופה למדי. אבל הפרט הכי מעניין ב-GT הזו התגלתה בהתנהגות הכביש. האופן שבו היא פונה, מגיבה ומתקשרת עם הנהג. מהבחינה הזו מרצדס בהחלט פיצחו כאן את הקוד ובנו מכונית שיודעת לתת את כל ההצגה והביצועים שיש ב-AMG עם התנהגות ותגובות שהכרנו עד היום רק אצל יצרנים אחרים.