שנות ה-90 היו ויהיו ככל הנראה השנים הטובות ביותר בעולם הרכב, למי שבאמת אוהב לנהוג. שילוב של משקל נמוך טרום כניסת מערכות הבטיחות ושאר האבזור המיותר, אפס בקרות, מנועים שענייני זיהום האוויר כמעט ולא היו שיקול בתכנונם, התנהגות כביש משובחת ועוד. וכמובן שבאותן שנים מכוניות העל חגגו, עם ערב רב של דגמים. לצד אלו המוכרות והקונבנציונאליות יחסית, בחרנו שבע מכוניות על, רובן דווקא פחות מוכרות (סליחה פרארי ולמבורגיני), שלדעתנו פגעו בול בפוני של אותם אלו שגדלו בשנות ה-90′, במידה ונשאר להם היום פוני כמובן.
אבל רגע לפני שנתחיל, מה היא בעצם מכונית על?
השם מכונית על הוא שם מאד רחב לרכב חוקי לכביש שמביא עימו ביצועי קצה. הלמבורגיני מיורה נחשבת למכונית העל הראשונה בעלת מנוע מרכזי, ועד שנות ה-90 למעשה, מכונית נחשבה בהכללה גסה למכונית על רק אם היה מותקן בה מנוע מרכזי המפיק לפחות 400 כוחות סוס מלפחות שמונה צילינדרים, מסוגלת לחצות את רף ה-290 קמ”ש ומסוגלת להסיע רק נוסע אחד מלבד הנהג המאושר שאוחז בהגה. כיום, ההגדרה הזו הפכה לרופפת מעט, אך מה שבטוח הוא שמכונית על היא מכונית מהירה מאד, רועשת מאד, נמוכה מאד, לא פרקטית בעליל ומתומחרת בהגזמה. או בקיצור – בדיוק המכונית שהיינו רוצים בחניה שלנו.
מקלארן F1
המקלארן F1 היא כנראה מכונית העל הכי מוכרת ברשימה שהרכבנו עבורכם. אחת הסיבות לכך היא שה-F1 הייתה המכונית המהירה ביותר בזמנה, עם מהירות סופית מדודה של 386 קמ”ש (אחרי שביטלו את מנתק ההצתה שלה). אבל הסיבה האמיתית שהיא נכנסה לרשימה שלנו היא סידור המושבים הכל כך מגניב שלה: מושב נהג במרכז ומאחוריו זוג מושבים המסוגלים לאכלס את שני ברי המזל הרזים שיזכו לשבת בהם. המקלארן נחשבת עד היום, מעל 30 שנה אחרי שיוצרה, כמכונית האטמוספרית המהירה בעולם.
שנות ייצור: 1992 – 1998
מספר יחידות שיוצרו: 106
מנוע: 6.1 ליטר, V12
תיבת הילוכים: ידנית, שישה הילוכים
משקל: 1,138 ק”ג
הספק: 618 כ”ס
מומנט: 66.3 קג”מ
מהירות מרבית: 356 קמ”ש (במידה ותבטלו את מנתק ההצתה תזכו לראות את מחוג המהירות מצביע על 386 קמ”ש)
0-100 קמ”ש: 3.2 שניות
יגואר XJR-15
התכנון ההנדסי של ה-XJR-15 מבוסס על היגואר XJR-9, זוכת מרוץ 24 השעות של לה-מאן. אבל זו לא הסיבה שהיא נכנסה לרשימה שלנו. הסיבה שהיא נכנסה לרשימה פשוטה למדי: זו המכונית כביש הראשונה ביצור סדרתי (אם אפשר לקרוא ל-53 יחידות יצור סדרתי) שהמרכב שלה עשוי סיבי פחמן בלבד. בנוסף, אם תסתכלו על התמונות תוכלו לראות את הפרופורציות המושלמות שלה, המציגות חופה ורכב שנבנה מסביבה, מה שהופך אותה לדעתנו לאחת ממכונית העל הכי יפות שיוצרו אי פעם.
שנות ייצור: 1990 – 1992
מספר יחידות שיוצרו: 53
מנוע: 6.0 ליטר, V12
תיבת הילוכים: ידנית, חמישה הילוכים
משקל: 1,050 ק”ג
הספק: 450 כ”ס
מומנט: 58 קג”מ
מהירות מרבית: 307 קמ”ש
0-100 קמ”ש: 3.2 שניות
מרצדס CLK GTR
מחיר יקר הוא חלק מהתכונות של מכונית על ובמקרה הזה, המרצדס CLK GTR, שנבנתה כרכב הומולוגציה לטובת השתתפות במרוצי ה-GT1, לוקחת את כל הקופה, תרתי משמע. עם מחיר שחצה את ה-1.5 מיליון דולר, ה-CLK GTR זכתה בתואר המפוקפק של מכונית הכביש הכי יקרה שנוצרה, תואר שהחזיק עד שנת 2015, השנה בה הוצגה הפרארי FXX-K. צריכים עוד סיבה שהיא נכנסה לרשימה שלנו? צריך כאן נציגות גרמנית ופורשה יש כבר (כמעט) לכולם.
שנות ייצור: 1999 – 1998
מספר יחידות שיוצרו: 28
מנוע: 7.3 ליטר, V12
תיבת הילוכים: סינקוונסיאלית, שישה הילוכים
משקל: 1,440 ק”ג
הספק: 655 כ”ס (לגרסת הסופר-ספורט)
מומנט: 80.1 קג”מ (לגרסת הסופר-ספורט)
מהירות מרבית: 320 קמ”ש
0-100 קמ”ש: 3.5 שניות (לגרסת הסופר-ספורט)
ניסאן R390
כל המאפיינים של מכונית על שהזכרנו בפתיח הופכים אותה לנדירה במיוחד. אז מי היא מכונית העל הכי נדירה של שנות ה-90? ניחשתם נכון: הניסאן R390, ממנה יוצרה מכונית אחת בלבד שנמצאת עד היום בבעלות ניסאן. ה-R390 יוצרה כרכב הומולוגציה חוקי לכביש על מנת לאפשר לניסאן להתחרות במרוץ 24 השעות של לה-מאן. לפחות על פי השמועות והבודדים שזכו לנהוג בה, מדובר באחת המכוניות המהירות ביותר שזכו לרישוי כביש אי פעם.
שנות ייצור: 1997
מספר יחידות שיוצרו: 1
מנוע: 3.5 ליטר, V8
תיבת הילוכים: סינקוונסיאלית, שישה הילוכים
משקל: 1,440 ק”ג
הספק: 550 כ”ס
מומנט: 65 קג”מ
מהירות מרבית: 354 קמ”ש
0-100 קמ”ש: 3.9 שניות
ווקטור M12
האמריקאים לא ממש כיכבו במגרש של מכוניות העל בשנות ה-90, אבל קשה שלא לתת למעצמה הזו נציגות בשביעייה שלנו. אבל אם כבר בחרנו להכניס מכונית אמריקאית לכאן, אז לפחות שיהיה מותקן בה מנוע של למבורגיני. לא? פרט למנוע, שנשלף מהלמבורגיני דיאבלו והותקן בווקטור M12, לא היו עוד הרבה דברים חיוביים לספר עליה. למעשה, הווקטור M12 “זכתה” בלא מעט תארים מפוקפקים כמו “רכב העל הגרוע בעולם” או “הרכב הגרוע שנבחן אי פעם” על ידי מספר מגזיני רכב בינלאומיים. אמריקה של שנות ה-90 במיטבה, אבל עדין חלום רטוב ויקר של לא מעט אספנים.
שנות ייצור: 1995-1999
מספר יחידות שיוצרו: 17
מנוע: 5.7 ליטר, V12
תיבת הילוכים: ידנית, חמישה הילוכים
משקל: 1,633 ק”ג
הספק: 492 כ”ס
מומנט: 58.7 קג”מ
מהירות מרבית: 304 קמ”ש
0-100 קמ”ש: 4.8 שניות
TVR סרברה ספיד 12
אם יצרן בחר להכניס את המילה ספיד (מהירות) לשם של המכונית שלו אז כדאי שהיא תגיע עם קבלות. הסרברה ספיד 12 בהחלט מגיעה עם אותן קבלות, ומהר. כמה מהר? מספרים כי כשניסו למדוד את הספק המנוע שלה, הדיינו נשבר מיד לאחר שהראה את המספר 1,000 כוחות סוס. הסרברה ספיד 12 הייתה חזקה לא רק על הנייר, אלא גם על הכביש. כאשר פטר ווילר, הבעלים דאז של TVR, נהג באחד מאבות הטיפוס שנבנו, הוא קבע כי המכונית אינה שמישה לכביש הציבורי משום שהיא פשוט מהירה מידי. חוויה מטלטלת שגרמה להחלטה על הפסקת הייצור שלה.
שנות ייצור: 1998-1996
מספר יחידות שיוצרו: 3
מנוע: 7.7 ליטר, V12
תיבת הילוכים: ידנית, שישה הילוכים
משקל: 1,100 ק”ג
הספק: ככל הנראה מעל 1,000 כ”ס
מומנט: הרבה, אין מספר רשמי
מהירות מרבית: 386 קמ”ש
0-100 קמ”ש: 2.9 שניות
סזטה מורודר V16T
אם הגעתם עד לכאן אז כבר הבנתם שמכונית על צריכה להיות משוגעת, ולסזטה (שבתרגומים שגואים בודדים בעברית נקראה צ’יזטה) מורודר V16T יש את המנוע הכי משוגע ברשימה: V16. כבונוס, יש לה גם פנסי פופ-אפ נשלפים, שזה אחד הדברים הכי מגניבים שהיה לעולם הרכב להציע אי פעם, ולמורודר V16T יש ארבעה כאלו. המורודר V16T עוצבה על ידי מרצ’לו גאנדיני, שחתום על מספר יצירות מוטוריות כגון הלמבורגיני קונטאש, והיא המכונית היחידה שיוצרה על ידי סזטה אי פעם. פרט מעניין הוא שלפי אתר החברה, אם חשקה נפשכם במורודר V16T, ניתן להשאיר פרטים ולהזמין אחת גם היום, 32 שנים אחרי שיוצרה לראשונה. המחיר: 800,000 דולר, כ-8,000,000 מיליון שקלים כולל מיסים בישראל. תתחדשו.
שנות ייצור: 1991 ותיאורטית עד היום
מספר יחידות שיוצרו: 13
מנוע: 6 ליטר, V16
תיבת הילוכים: ידנית, חמישה הילוכים
משקל: 1,700 ק”ג
הספק: 540 כ”ס
מומנט: 55.5 קג”מ
מהירות מרבית: 320 קמ”ש
0-100 קמ”ש: 4.5 שניות